Husflytt Kiruna
Tunga transporter

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Gruvan växer i Kiruna. Många byggnader rivs när malmbrytningen hotar staden underifrån. Nytt centrum och nya bostäder byggs. I år flyttas dessutom åtta stora och gamla bostadshus till Luossavaara, ungefär tre kilometer bort.

För kirunabon Lars Sjölund, som till vardags kör sopbil i fjällvärlden, är husflytten och rivningarna en stor sorg. Han dokumenterar ändå förändringen med sin kamera, och har försett Transportarbetaren med bilder på de spektakulära hustransporterna.

– När de plockade ner klockstapeln för att flytta till nya stadshuset kändes det som om Kirunas själ försvann, säger han.

Jan-Erik Olovsson på Peab, företaget som har uppdraget att organisera husflytten, resonerar på ett helt annat sätt:

– Kiruna byggdes en gång på grund av gruvan, och nu flyttas stan på grund av gruvan. Alternativet hade varit att lägga ner och börja sälja bingolotter …

De åtta trähusen är byggda runt förra sekelskiftet. Hyresgästerna har möjlighet att flytta med, men inflyttningen dröjer till 2019.

Hälften av årets huslass har gått under sommaren och den tyngsta transporten ska ha skett i dagarna. Den gula Ingenjörsvillan är 25 meter lång och 16 meter bred.

Jan Alm är chaufför på Wallners specialtransporter i Falun och pendlar, tillsammans med chefen Mikael Wallner, upp till Kiruna när det är dags att rulla i väg med ett hus. Han berättar hur det går till.

– När vi kommer är mycket förberett, husen är lyfta och ligger på uppåt tio järnbalkar som är uppallade på 1,20 meters höjd. Vi backar in under huset med trailern som har hydraulisk fjädring.

Hydrauliken gör att trailern kan höjas och sänkas upp till 60 centimeter. Så när den står i exakt rätt läge lyfts huset upp och pallningen kan tas bort. Järnbalkarna sitter fast under huset och följer med. Sedan följer lastsäkringen – med grov kätting och vagnskruv – och skyltning av fordonet.

– Vägen är avstängd när vi ger oss i väg. Lyktstolpar, ledningar och trafikskyltar har plockats bort. När vi körde det gröna bäckhornshuset var bredden runt 15 meter totalt. Jag tror att balkarna under Ingenjörsvillan är 19 meter.

Runt tre kilometer färdas husen, längs Europaväg 10. Jan Alm går bredvid ekipaget när chefen kör, 14 000 steg.

– Vi pratar i telefon hela tiden. Om vägen lutar kan jag lyfta upp huset med hydrauliken så att det hela tiden står rakt. Jag håller koll med laser och lod.

På den nya platsen, vid foten av berget Luossavaara, finns en färdiggjuten platta där huset ska placeras på exakt rätt ställe.

Vi frågar Jan Alm om lite hårdfakta för den som är nyfiken på tunga specialtransporter:

Trailern har 14 axlar, bilen fyra. Det sitter fyra rejäla däck vid varje axel, jämnt utspridda över bilens bredd. Axeltrycket blir inte högre än för en vanlig grusbil när huset väger 120 ton och fordonet 60.

Men Jan Alm, hur blir man chaufför med uppgift att flytta stora hus?

– Tjaa, jag körde vanlig grusbil och sedan skogstraktor … Det var när skogstraktorn skulle flyttas med trailer som jag kom in på det här, och sedan fick jag jobbet på Wallners.

Kiruna-fakta

  • Kiruna började byggas i slutet av 1800-talet när järnmalmen var upptäckt och gruvföretaget LKAB hade bildats. Gruvbrytning är grunden för kommunens försörjning, och detsamma gäller för Malmberget i grannkommunen Gällivare.
  • Mer än en och en halv miljard ton järnmalm har utvunnits sedan 1890. I dag är LKAB:s kärnaffär att bryta och förädla den till stålindustrin.
  • Fortsatt gruvbrytning kräver att både Kiruna stad och Malmberget flyttas. Marken sjunker och husen kan rasa.
  • Hus rivs och nya byggs. Vissa hus flyttas, cirka 20 i Kiruna och 30 i Malmberget. Omkring 10 000 människor behöver flytta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Transportarbetarens logga

Eldrift på väg het fråga i Almedalen

Åkeri. Elvägar behövs om Sverige ska ha en chans att klara de uppställda klimatmålen för transportsektorn. På den punkten var alla överens när den tunga trafiken debatterades i Almedalen.

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.