Husflytt Kiruna
Tunga transporter

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Gruvan växer i Kiruna. Många byggnader rivs när malmbrytningen hotar staden underifrån. Nytt centrum och nya bostäder byggs. I år flyttas dessutom åtta stora och gamla bostadshus till Luossavaara, ungefär tre kilometer bort.

För kirunabon Lars Sjölund, som till vardags kör sopbil i fjällvärlden, är husflytten och rivningarna en stor sorg. Han dokumenterar ändå förändringen med sin kamera, och har försett Transportarbetaren med bilder på de spektakulära hustransporterna.

– När de plockade ner klockstapeln för att flytta till nya stadshuset kändes det som om Kirunas själ försvann, säger han.

Jan-Erik Olovsson på Peab, företaget som har uppdraget att organisera husflytten, resonerar på ett helt annat sätt:

– Kiruna byggdes en gång på grund av gruvan, och nu flyttas stan på grund av gruvan. Alternativet hade varit att lägga ner och börja sälja bingolotter …

De åtta trähusen är byggda runt förra sekelskiftet. Hyresgästerna har möjlighet att flytta med, men inflyttningen dröjer till 2019.

Hälften av årets huslass har gått under sommaren och den tyngsta transporten ska ha skett i dagarna. Den gula Ingenjörsvillan är 25 meter lång och 16 meter bred.

Jan Alm är chaufför på Wallners specialtransporter i Falun och pendlar, tillsammans med chefen Mikael Wallner, upp till Kiruna när det är dags att rulla i väg med ett hus. Han berättar hur det går till.

– När vi kommer är mycket förberett, husen är lyfta och ligger på uppåt tio järnbalkar som är uppallade på 1,20 meters höjd. Vi backar in under huset med trailern som har hydraulisk fjädring.

Hydrauliken gör att trailern kan höjas och sänkas upp till 60 centimeter. Så när den står i exakt rätt läge lyfts huset upp och pallningen kan tas bort. Järnbalkarna sitter fast under huset och följer med. Sedan följer lastsäkringen – med grov kätting och vagnskruv – och skyltning av fordonet.

– Vägen är avstängd när vi ger oss i väg. Lyktstolpar, ledningar och trafikskyltar har plockats bort. När vi körde det gröna bäckhornshuset var bredden runt 15 meter totalt. Jag tror att balkarna under Ingenjörsvillan är 19 meter.

Runt tre kilometer färdas husen, längs Europaväg 10. Jan Alm går bredvid ekipaget när chefen kör, 14 000 steg.

– Vi pratar i telefon hela tiden. Om vägen lutar kan jag lyfta upp huset med hydrauliken så att det hela tiden står rakt. Jag håller koll med laser och lod.

På den nya platsen, vid foten av berget Luossavaara, finns en färdiggjuten platta där huset ska placeras på exakt rätt ställe.

Vi frågar Jan Alm om lite hårdfakta för den som är nyfiken på tunga specialtransporter:

Trailern har 14 axlar, bilen fyra. Det sitter fyra rejäla däck vid varje axel, jämnt utspridda över bilens bredd. Axeltrycket blir inte högre än för en vanlig grusbil när huset väger 120 ton och fordonet 60.

Men Jan Alm, hur blir man chaufför med uppgift att flytta stora hus?

– Tjaa, jag körde vanlig grusbil och sedan skogstraktor … Det var när skogstraktorn skulle flyttas med trailer som jag kom in på det här, och sedan fick jag jobbet på Wallners.

Kiruna-fakta

  • Kiruna började byggas i slutet av 1800-talet när järnmalmen var upptäckt och gruvföretaget LKAB hade bildats. Gruvbrytning är grunden för kommunens försörjning, och detsamma gäller för Malmberget i grannkommunen Gällivare.
  • Mer än en och en halv miljard ton järnmalm har utvunnits sedan 1890. I dag är LKAB:s kärnaffär att bryta och förädla den till stålindustrin.
  • Fortsatt gruvbrytning kräver att både Kiruna stad och Malmberget flyttas. Marken sjunker och husen kan rasa.
  • Hus rivs och nya byggs. Vissa hus flyttas, cirka 20 i Kiruna och 30 i Malmberget. Omkring 10 000 människor behöver flytta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Självmord. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan. – När man mår som sämst är man ofta apatisk och har ingen handlingskraft, säger psykologen Stefan Blomberg.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Inför EU-valet
Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Deras beslut berör din vardag

Analys / John Antonsson. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut. I sena maj är det val till samma parlament.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Kultur
S/Y Loris

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.