Husflytt Kiruna
Tunga transporter

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Gruvan växer i Kiruna. Många byggnader rivs när malmbrytningen hotar staden underifrån. Nytt centrum och nya bostäder byggs. I år flyttas dessutom åtta stora och gamla bostadshus till Luossavaara, ungefär tre kilometer bort.

För kirunabon Lars Sjölund, som till vardags kör sopbil i fjällvärlden, är husflytten och rivningarna en stor sorg. Han dokumenterar ändå förändringen med sin kamera, och har försett Transportarbetaren med bilder på de spektakulära hustransporterna.

– När de plockade ner klockstapeln för att flytta till nya stadshuset kändes det som om Kirunas själ försvann, säger han.

Jan-Erik Olovsson på Peab, företaget som har uppdraget att organisera husflytten, resonerar på ett helt annat sätt:

– Kiruna byggdes en gång på grund av gruvan, och nu flyttas stan på grund av gruvan. Alternativet hade varit att lägga ner och börja sälja bingolotter …

De åtta trähusen är byggda runt förra sekelskiftet. Hyresgästerna har möjlighet att flytta med, men inflyttningen dröjer till 2019.

Hälften av årets huslass har gått under sommaren och den tyngsta transporten ska ha skett i dagarna. Den gula Ingenjörsvillan är 25 meter lång och 16 meter bred.

Jan Alm är chaufför på Wallners specialtransporter i Falun och pendlar, tillsammans med chefen Mikael Wallner, upp till Kiruna när det är dags att rulla i väg med ett hus. Han berättar hur det går till.

– När vi kommer är mycket förberett, husen är lyfta och ligger på uppåt tio järnbalkar som är uppallade på 1,20 meters höjd. Vi backar in under huset med trailern som har hydraulisk fjädring.

Hydrauliken gör att trailern kan höjas och sänkas upp till 60 centimeter. Så när den står i exakt rätt läge lyfts huset upp och pallningen kan tas bort. Järnbalkarna sitter fast under huset och följer med. Sedan följer lastsäkringen – med grov kätting och vagnskruv – och skyltning av fordonet.

– Vägen är avstängd när vi ger oss i väg. Lyktstolpar, ledningar och trafikskyltar har plockats bort. När vi körde det gröna bäckhornshuset var bredden runt 15 meter totalt. Jag tror att balkarna under Ingenjörsvillan är 19 meter.

Runt tre kilometer färdas husen, längs Europaväg 10. Jan Alm går bredvid ekipaget när chefen kör, 14 000 steg.

– Vi pratar i telefon hela tiden. Om vägen lutar kan jag lyfta upp huset med hydrauliken så att det hela tiden står rakt. Jag håller koll med laser och lod.

På den nya platsen, vid foten av berget Luossavaara, finns en färdiggjuten platta där huset ska placeras på exakt rätt ställe.

Vi frågar Jan Alm om lite hårdfakta för den som är nyfiken på tunga specialtransporter:

Trailern har 14 axlar, bilen fyra. Det sitter fyra rejäla däck vid varje axel, jämnt utspridda över bilens bredd. Axeltrycket blir inte högre än för en vanlig grusbil när huset väger 120 ton och fordonet 60.

Men Jan Alm, hur blir man chaufför med uppgift att flytta stora hus?

– Tjaa, jag körde vanlig grusbil och sedan skogstraktor … Det var när skogstraktorn skulle flyttas med trailer som jag kom in på det här, och sedan fick jag jobbet på Wallners.

Kiruna-fakta

  • Kiruna började byggas i slutet av 1800-talet när järnmalmen var upptäckt och gruvföretaget LKAB hade bildats. Gruvbrytning är grunden för kommunens försörjning, och detsamma gäller för Malmberget i grannkommunen Gällivare.
  • Mer än en och en halv miljard ton järnmalm har utvunnits sedan 1890. I dag är LKAB:s kärnaffär att bryta och förädla den till stålindustrin.
  • Fortsatt gruvbrytning kräver att både Kiruna stad och Malmberget flyttas. Marken sjunker och husen kan rasa.
  • Hus rivs och nya byggs. Vissa hus flyttas, cirka 20 i Kiruna och 30 i Malmberget. Omkring 10 000 människor behöver flytta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Saed Gesi

Mekarna på macken

Bilverkstad. Ett trasigt hjullager. Ett bromsbyte. Och en snöslunga. Det är förmiddagens inplanerade jobb på OKQ8 i Filipstad denna torsdag.

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

collage med magasin

Lyxigt lustfylld läsning lockar

Kultur. Först sålde de prenumerationer till en tidning som inte fanns. När det visade sig att hundratals personer ville köpa tidningen om gamla, ombyggda och snygga fordon satte Peter Larsson och hans kompis i gång att göra den.

Sjukförsäkringen
Illustration Hamna i kläm

Sjuka kommer i kläm

Haveri. Fackförbunden och fackens juridiska byrå är överens. Sjukförsäkringen har havererat. Sjuka nekas ersättning och skickas ut att söka ”hitte-på-jobb”. Nu tillsätter regeringen en utredning.

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Drabbad. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Transport. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Granskning
Bringbilar på parkering

Hur stoppar vi lönedumpningen ?

Åkeri. Överallt där det är gratis att parkera en dragbil ser du dem. Låglönehjonen som håller Sverige i gång. Som ser till att företag som Ikea får ut sitt gods så billigt som möjligt. – Lönedumpningen blir bara värre och värre, säger Transports lokalombudsman Tommy Jonsson.

utländsk dragbil

”Sverige är sämsta landet i Europa…”

Åkeri. Andrius är lastbilschaufför från Litauen. Han har på nära håll sett hur utländska förare behandlas av svenska arbetsgivare. – Sverige är det sämsta landet i Europa! Det saknas rastplatser och ingen gör något åt lönedumpningen.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Tomas Eneroth

Regeringen föreslår utökat beställaransvar

Åkeri. – Lönedumpningen gör mig förbannad. Det var en av de första frågorna den här regeringen tog tag i, genom att införa möjligheter till klampning av lastbilar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!