Illustration av Gustaf Öhrnell.

Hur blev det så här?

Svartmålas åkeribranschen i medierna? Företagen går ju bättre än på länge och åkarna skriker efter chaufförer. Eller är det en näring i kris, med lönedumpning, förlorade jobb, grovt utnyttjande av människor och orimlig prispress?

Jag är på väg till Karlshamn. Till Foodtankers. Ett företag som på många sätt är en spegel av den svenska åkerinäringen. Fram till 2003 hade åkeriet omkring 100 svenska chaufförer i svenskregistrerade bilar.

Varför flaggade Foodtankers ut de flesta av sina fordon till låglöneländer? Vilka politiska och företagsekonomiska beslut låg bakom?

Frågorna snurrar i bakhuvudet.

E6 badar i varmt eftermiddagsljus. Nästan omedvetet läser jag av registreringsskyltarna på dragbilarna i högerfilen. Polen, Lettland, Bulgarien, Sverige, Slovakien…

Jag har precis varit på ett möte, en utbildningsdag, på Rönnowska skolan i Helsingborg. I bänkarna satt inte elever, utan ett 100-tal gymnasielärare som alla undervisar på fordonsprogrammet på olika skolor i Sydsverige.

På lunchen hamnade jag bredvid en ung lärare. Han lät uppgiven. Bara två av 20 elever på fordonsprogrammet håller måttet, ansåg han:

– Eleverna snackar bara om sina rättigheter, inte om skyldigheterna gentemot arbetsgivaren. Kör man grusbil och förväntas klara åtta lass per dag är det inte okej med sex lass. Visst, det tar tid att lära sig, men dagens unga har ingen uthållighet. De ska bara gå hem så fort som möjligt.

Färre och färre elever söker de yrkesinriktade gymnasieprogrammen. På Rönnowska skolan fick jag lära mig att landets fordonsgymnasier i våras examinerade ut 1 163 elever. 1 031 av dem hade med CE-behörigheter och yrkeskompetensbevis på fickan.

Ändå är chaufförsbristen skriande. Läget är likadant över hela Europa.

Varför flyr förarna?

Det är fackets fel. Och mediernas, anser Liane Ask, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Halland.

– De ger en negativ bild av branschen, sa hon inför gymnasielärarna.

Från podiet visade Liane Ask siffror. Positiva siffror. År 2015 var vinstmarginalen i snitt 3,7 procent i åkerierna, nästan dubbelt så mycket som åren före. Totalt omsätter branschen 150 miljarder kronor. 80 procent av allt gods åker på väg. Och mer väntas det bli.

Så varför gnälla?

Foodtankers är mitt slutmål, men jag väljer att köra förbi hamnarna Trelleborg och Ystad. Vilka står på parkeringen den här kvällen?

I Ystad hastar en polsk chaufför bort till baja-majan i träskor och mjukisbrallor. Det är okej att jag plåtar hans bil, men inte honom.  Fast han låter förstå att vintern är skit. Då inskränks livet till tre kvadratmeter.

Det är beckmörkt när jag kör sista biten mot Karlshamn.

Mitt inne i stan ligger AAK:s stora livsmedelsindustri. På kajen står Foodtankers gul-svarta trailrar på rad. Utanför den bevakade grinden har tre utländska dragbilar parkerat för natten.

Vintern är på väg, ett tunt lager frost ligger på marken. Tvärs över kanalen, bara ett stenkast bort, ligger flera restauranger. Fönstren lyser inbjudande.

Äta middag där?

– Skämtar du? säger en litauisk förare innan han släcker cigaretten och klättrar upp i hytten igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Försöket med elväg för lastbilar förlängs ett halvår

Miljö. I vår skulle försöket med elvägen vid Sandviken ha avslutats. Men nu förlängs testperioden. Orsaken är för snällt väder, framför allt förra vintern som blev snöfattig.

Jens Nilsson i EU

Jens Nilsson i EU-parlamentet vill ha strängare cabotageregler

Åkeri. Nya, strängare regler för tillfälliga inrikes transporter av utländska företag, cabotage, är på gång. I eftermiddag lägger Jens Nilsson (S) fram sitt förslag i EU-parlamentets transportutskott. En het debatt väntar. Här svarar han på frågor om rapporten.

Transportarbetarens logga

Green Cargo lägger ner direktlinje för kombitransporter

Godstrafik. Att köra trailrar och containrar på järnväg skulle bli ett miljövänligt alternativ till långväga lastbilstransporter. Nu lägger den statliga tågoperatören Green Cargo ner direktlinjen mellan Skåne och Årsta i Stockholm. En som drabbas är åkaren Ulf Jönsson i Helsingborg som satsat just på järnvägstransporter i bolaget Stay Fresh Sweden.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.