Illustration av Gustaf Öhrnell.

Hur blev det så här?

Svartmålas åkeribranschen i medierna? Företagen går ju bättre än på länge och åkarna skriker efter chaufförer. Eller är det en näring i kris, med lönedumpning, förlorade jobb, grovt utnyttjande av människor och orimlig prispress?

Jag är på väg till Karlshamn. Till Foodtankers. Ett företag som på många sätt är en spegel av den svenska åkerinäringen. Fram till 2003 hade åkeriet omkring 100 svenska chaufförer i svenskregistrerade bilar.

Varför flaggade Foodtankers ut de flesta av sina fordon till låglöneländer? Vilka politiska och företagsekonomiska beslut låg bakom?

Frågorna snurrar i bakhuvudet.

E6 badar i varmt eftermiddagsljus. Nästan omedvetet läser jag av registreringsskyltarna på dragbilarna i högerfilen. Polen, Lettland, Bulgarien, Sverige, Slovakien…

Jag har precis varit på ett möte, en utbildningsdag, på Rönnowska skolan i Helsingborg. I bänkarna satt inte elever, utan ett 100-tal gymnasielärare som alla undervisar på fordonsprogrammet på olika skolor i Sydsverige.

På lunchen hamnade jag bredvid en ung lärare. Han lät uppgiven. Bara två av 20 elever på fordonsprogrammet håller måttet, ansåg han:

– Eleverna snackar bara om sina rättigheter, inte om skyldigheterna gentemot arbetsgivaren. Kör man grusbil och förväntas klara åtta lass per dag är det inte okej med sex lass. Visst, det tar tid att lära sig, men dagens unga har ingen uthållighet. De ska bara gå hem så fort som möjligt.

Färre och färre elever söker de yrkesinriktade gymnasieprogrammen. På Rönnowska skolan fick jag lära mig att landets fordonsgymnasier i våras examinerade ut 1 163 elever. 1 031 av dem hade med CE-behörigheter och yrkeskompetensbevis på fickan.

Ändå är chaufförsbristen skriande. Läget är likadant över hela Europa.

Varför flyr förarna?

Det är fackets fel. Och mediernas, anser Liane Ask, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Halland.

– De ger en negativ bild av branschen, sa hon inför gymnasielärarna.

Från podiet visade Liane Ask siffror. Positiva siffror. År 2015 var vinstmarginalen i snitt 3,7 procent i åkerierna, nästan dubbelt så mycket som åren före. Totalt omsätter branschen 150 miljarder kronor. 80 procent av allt gods åker på väg. Och mer väntas det bli.

Så varför gnälla?

Foodtankers är mitt slutmål, men jag väljer att köra förbi hamnarna Trelleborg och Ystad. Vilka står på parkeringen den här kvällen?

I Ystad hastar en polsk chaufför bort till baja-majan i träskor och mjukisbrallor. Det är okej att jag plåtar hans bil, men inte honom.  Fast han låter förstå att vintern är skit. Då inskränks livet till tre kvadratmeter.

Det är beckmörkt när jag kör sista biten mot Karlshamn.

Mitt inne i stan ligger AAK:s stora livsmedelsindustri. På kajen står Foodtankers gul-svarta trailrar på rad. Utanför den bevakade grinden har tre utländska dragbilar parkerat för natten.

Vintern är på väg, ett tunt lager frost ligger på marken. Tvärs över kanalen, bara ett stenkast bort, ligger flera restauranger. Fönstren lyser inbjudande.

Äta middag där?

– Skämtar du? säger en litauisk förare innan han släcker cigaretten och klättrar upp i hytten igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Transportarbetarens logga

Åkeri kan stämmas för uteblivna löner

Åkeri. Sex chaufförer väntar på lön eller traktamente från ett åkeri i Malmö. Transports ombudsman har upprepade gånger försökt få företaget till förhandlingsbordet. Nu har fackens juristbyrå tagit hand om kraven från Transportmedlemmarna.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.