Annons:
Annons:

Hotande sopkaos uteblir – i vart fall tillfälligt

I december varnade Stockholms sopgubbar för sopkaos till våren. Renhållarna på företaget Liselott Lööf hade då sagt nej till fortsatt arbete i sex månader – när de ändå riskerar att förlora jobben när stadens upphandling blir klar. Men nu har sopgubbarna ändrat sig och Liselotte Lööf förlänger avtalet med staden.

– Upphandlarna på Stockholm Vatten har backat på flera viktiga punkter. Det handlar bland annat om hur och när sopkärlen ska registreras. Därför är vi beredda att jobba vidare, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Miljöarbetarna i Stockholm är en stridbar grupp som kämpat i många år för bättre arbetsmiljö och för att behålla ett lönesystem som baseras på hur mycket avfall som hanteras.

Precis som i övriga Sverige hamnar deras arbetsvillkor i fokus var gång kommunen upphandlar.

I Stockholm styrs avfallshämtningen av bolaget Stockholm Vatten. För ett par år sedan inledde bolaget en ny stor upphandling av sophämtningen, med sikte på den 1 april 2017.

Vinnare blev Reno Norden och Sita/Suez, samtidigt som konkurrenten Liselotte Lööf skulle förlora ett kontrakt som i dag omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer tidigast i januari.

Förseningen ställer till problem. När vinnarna väl är utsedda tar det normalt uppåt ett år innan entreprenörerna fått fram sopbilar och personal.

För att rädda verksamheten frågade Stockholm Vatten om de nuvarande aktörerna – Liselotte Lööf och Reno Norden – kunde fortsätta köra under en övergångsperiod.

På Liselotte Lööf sa de anställda nej. Ett beslut som sopgubbarna nu omprövat, med resultat att Liselotte Lööf sagt ja till att fortsätta hämta in sopor till september 2017. Mats Björnberg förklarar varför sopgubbarna svängt:

– Bland sopgubbarna finns en stor besvikelse över Stockholm Vattens agerande. Upplevelsen är att tjänstemännen inte lyssnar på oss. Men nu har staden ändå gått med på att låta oss jobba på samma sätt som förut.

– Vi slipper bära namnbrickor, som var ett krav i den nya upphandlingen. Vi har nog med kontroverser och hot ändå, från otåliga bilister.

Ett annat krav som Stockholm Vatten backar från är att miljöarbetare som precis tömt ett kärl måste låta bilen stå kvar precis vid hämtstället, var gång en avvikelse ska knappas in i datorn i lastbilshytten.

– I ett villaområde där gubbarna tömmer låt säga 700 kärl kan 150 bli felregistrerade. Vi måste kunna köra undan bilen och släppa fram bilister, innan vi går in manuellt i datasystemet.

– Att klättra in och ut i en lastbilshytt hundratals gånger varje dag sliter på kroppen. Det är ett arbetsmiljöproblem som förstås förvärras om man tvingas göra det 150 gånger extra, säger Björnberg.

Helt problemfri blir kanske inte våren för stockholmarna. Många av sopbilarna har rullat i sju år och är närmast skrotfärdiga.

– Vi kör runt i tesilar. Det sprutar lakvatten åt alla håll på grund av rosthålen, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.