Hotande sopkaos uteblir – i vart fall tillfälligt

I december varnade Stockholms sopgubbar för sopkaos till våren. Renhållarna på företaget Liselott Lööf hade då sagt nej till fortsatt arbete i sex månader – när de ändå riskerar att förlora jobben när stadens upphandling blir klar. Men nu har sopgubbarna ändrat sig och Liselotte Lööf förlänger avtalet med staden.

– Upphandlarna på Stockholm Vatten har backat på flera viktiga punkter. Det handlar bland annat om hur och när sopkärlen ska registreras. Därför är vi beredda att jobba vidare, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Miljöarbetarna i Stockholm är en stridbar grupp som kämpat i många år för bättre arbetsmiljö och för att behålla ett lönesystem som baseras på hur mycket avfall som hanteras.

Precis som i övriga Sverige hamnar deras arbetsvillkor i fokus var gång kommunen upphandlar.

I Stockholm styrs avfallshämtningen av bolaget Stockholm Vatten. För ett par år sedan inledde bolaget en ny stor upphandling av sophämtningen, med sikte på den 1 april 2017.

Vinnare blev Reno Norden och Sita/Suez, samtidigt som konkurrenten Liselotte Lööf skulle förlora ett kontrakt som i dag omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer tidigast i januari.

Förseningen ställer till problem. När vinnarna väl är utsedda tar det normalt uppåt ett år innan entreprenörerna fått fram sopbilar och personal.

För att rädda verksamheten frågade Stockholm Vatten om de nuvarande aktörerna – Liselotte Lööf och Reno Norden – kunde fortsätta köra under en övergångsperiod.

På Liselotte Lööf sa de anställda nej. Ett beslut som sopgubbarna nu omprövat, med resultat att Liselotte Lööf sagt ja till att fortsätta hämta in sopor till september 2017. Mats Björnberg förklarar varför sopgubbarna svängt:

– Bland sopgubbarna finns en stor besvikelse över Stockholm Vattens agerande. Upplevelsen är att tjänstemännen inte lyssnar på oss. Men nu har staden ändå gått med på att låta oss jobba på samma sätt som förut.

– Vi slipper bära namnbrickor, som var ett krav i den nya upphandlingen. Vi har nog med kontroverser och hot ändå, från otåliga bilister.

Ett annat krav som Stockholm Vatten backar från är att miljöarbetare som precis tömt ett kärl måste låta bilen stå kvar precis vid hämtstället, var gång en avvikelse ska knappas in i datorn i lastbilshytten.

– I ett villaområde där gubbarna tömmer låt säga 700 kärl kan 150 bli felregistrerade. Vi måste kunna köra undan bilen och släppa fram bilister, innan vi går in manuellt i datasystemet.

– Att klättra in och ut i en lastbilshytt hundratals gånger varje dag sliter på kroppen. Det är ett arbetsmiljöproblem som förstås förvärras om man tvingas göra det 150 gånger extra, säger Björnberg.

Helt problemfri blir kanske inte våren för stockholmarna. Många av sopbilarna har rullat i sju år och är närmast skrotfärdiga.

– Vi kör runt i tesilar. Det sprutar lakvatten åt alla håll på grund av rosthålen, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.