Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.

– Jag vet ingenting om hennes politiska gärning. Men en högerpolitiker från Rumänien låter inte så bra från vår utgångspunkt, kommenterar Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, själv på resa i Bryssel.

EU-kommissionen kan jämföras med en regering och består av 28 kommissionärer, en från varje medlemsland. De ska arbeta för hela unionen och inte för sina respektive hemländer. Kommissionens viktigaste uppgift är att föreslå nya lagar, som sedan ska antas av Europaparlamentet och ministerrådet.

Ordförande Ursula von der Leyen, från Tyskland, har jobbat på övertid för att få ihop sitt lag. Egentligen skulle kommissionen ha tillträtt den 1 november, men tre av hennes kandidater bedömdes som olämpliga och stoppades.

En av dem var den tilltänkta transportkommissionären rumänska Rovana Plumb som ifrågasattes för ett tveksamt miljonlån hon fick under valrörelsen. Hon ersattes alltså av Adina Ioana Valean

Nicolas Schmit, från Luxemburg, blir kommissionär med ansvar för arbetsmarknadsfrågor.

– Han är sosse och har sagt en del bra saker, kommenterar Magnus Falk.

Nicolas Schmit kommer att få hantera EU-förslaget om minimilön i alla länder, något som svenska fack och arbetsgivare kraftigt motsätter sig. Han har tidigare uttalat att han tänker ta hänsyn till nationella system, något som talar för den svenska modellen.

Svenska Ylva Johansson (S) blir kommissionär med migration och inrikesfrågor i sin portfölj.

Det avgörande beslutet i den för Transport prioriterade frågan om nya, skarpare regler för åkerier, chaufförer och lastbilar sköts upp härom natten. Vägpaketet, som också heter mobilitetspaketet, hanteras i en så kallad trialog: EU-parlamentet, EU:s medlemsländer och kommissionen ska slutgiltigt komma överens.

–  Halv tre avslutade vi förhandlingarna utan en överenskommelse. Då hade vi nått framsteg på de absolut flesta områdena. Vi har kommit en god bit på väg, sa svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S), som förhandlar för parlamentets samtliga socialdemokrater, enligt TT.

Ett nytt möte i december (det sista?) kommer att fortsätta diskussionen om paketet och förväntas fatta beslut. En stötesten är reglerna kring chaufförers kör- och vilotider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

Man åtalad för tortyr av tidningsbud

Tidningsbud. Den 25-årige man som sedan tidigare suttit häktad, misstänkt för att ha kidnappat och utsatt ett tidningsbud i Kristianstad för tortyrliknande misshandel, har åtalats. Åklagaren betraktar brottet som synnerligen grovt.

Taxibolag får köra vidare trots skatteskulder

Taxi. Salimovicägda bolaget Taxi 201 201 får leva vidare. Trots skatteskulder, uppsagt färdtjänstuppdrag och att taxitillstånd saknas räknar tingsrätten med att företaget ska komma på fötter igen.

Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

Ryanairplan i luften

Fortfarande ovisst vid Skavsta

Flygplats. Transports ombudsmän har träffat arbetsgivarparterna från Skavsta flygplats. Men fortfarande veckan före jul är det oklart hur många jobb som hotas då Ryanair lägger ned sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.

Ombudsman tillbaka i tjänst efter inhopp i lönetvist på flyttfirma

Flytt. I höstas skrev Borås Tidning en serie artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Transport drev samtidigt en lönetvist mot bolaget. En tvist som ledde till att en central ombudsman stängdes av. Ombudsmannen återgår nu i tjänst på Transports förbundskontor.

Lönegap som på 1930-talet

Lönerapport. Löneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän fortsätter att öka. Medellönen per månad för tjänstemän är nu 13 500 kronor högre än för anställda inom LO:s avtalsområden, visar Landsorganisationens årliga lönerapport.

Ny riskbedömning stoppar bevakning i Rinkeby

Bevakning. Transport stoppar åter arbete i de källargångar där en väktare i oktober blev skjuten. Och det kan bli permanent. Inte heller i framtiden är det troligt att säkerheten går att garantera i hyresfastigheten i Stockholmsförorten Rinkeby.

Tankbilschaufförs död jämförs med 18 år gammal olycka

Chaufför. En chaufför som lastade tallolja hittades i höstas död vid lastbilen. För 18 år sedan omkom en annan chaufför, som körde för samma åkeri, i en liknande olycka. Polisen har nu lämnat över den gamla utredningen till åklagare.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.