Avtalsrörelsen

Höjt natt-ob för taxitelefonister

Taxitelefonister. Kvalificerat ob för den som jobbar natten mot lördag är den största förändringen i avtalet för taxitelefonister, som blev klart i dag. Tidigare har det inte gett mer i plånboken att än att jobba vilket vardagsdygn som helst.

– Det har suttit hårt inne att få ett avtal för telefonisterna, säger Lars Mikaelsson, som kör avtalsrörelsen i mål trots sin nya roll i Transports ledning.

Han berättar att Biltrafikens arbetsgivarförbund (BA) kom till förhandlingsbordet med tanken att inte ge mer än de lönepåslag som gäller på hela arbetsmarknaden i denna avtalsrörelse.

– Men vi och avtalsdelegationen tyckte inte att det kändes bra med bara pengar i ett treårigt avtal. Och ett krav från medlemmarna har varit att det ska ge mer att jobba natten till lördagar och alla helgdagar, säger Lars Mikaelsson.

Resultatet blev kvalificerat ob-tillägg i stället för enkelt. I utbyte släppte Transports förhandlare en arbetstidsförkortning på 0,6 minuter per arbetat timme under nätterna.

– Vi gick med på att stryka den eftersom medlemmarna har tyckt att den inte gav så mycket i praktiken, säger Lars Mikaelsson. Trycket i ob-frågan var däremot stort.

Den högre ob-klassen gäller nu mellan midnatt och klockan sex på lördagsmorgnarna. Den införs också under samma tider på natten mot helgdagar som tidigare inte har haft kvalificerat ob.

Lönerna för taxitelefonister höjs från den 1 juni i år med 500 kronor, ett år senare med 510 kronor och den första juni 2019 med 598 kronor. Höjningen är densamma i alla lönekategorier utom det första året, då får provanställda 460 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Transportarbetarens logga

Flygteknikerna återstår innan Transport avslutar lönerörelsen

Flyg. Förra årets stora avtalsrörelse är inte över för Transports del. Flygteknikerna återstår och den här veckan sker nya överläggningar mellan fack och arbetsgivare.

Färdtjänstförare Keolis Jönköping.

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.