Fartyg i Karlshamn
Close
Den 1 januari 2018 höjer Sjöfartsverket lots- och farledsavgifterna. Det innebär ökade kostnader för både gods- och passagerarfartyg.
Close

Höjda farledsavgifter hotar regeringens miljömål

Sjöfart. Vid årsskiftet höjer Sjöfartsverket farledsavgifterna för sjöfarten. Det gör att det blir dyrare att frakta gods på båt. I transportbranschen anser man att det motverkar statsmakternas miljömål, att mer gods ska flyttas från lastbil till järnväg och sjöfart.

– Dagens farledsavgifter är dåliga och nu blir de ännu sämre. Om staten menar allvar med att mer gods ska gå på sjön är beslutet olyckligt. Jag förstår om det här skapar oro även i hamnarna, säger Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Bengt Pihlqvist är stuveriarbetare och har många års erfarenhet som facklig förtroendeman för Transport i Helsingborgs hamn. Han påpekar att beslutet att höja lots- och farledsavgifterna får stora negativa konsekvenser för både rederierna och stuveribolagen i främst södra Sverige.

Det gäller bland annat Scandlines som kör färjorna över Öresund. Helsingborg hamn tappar också en kund som tidigare fraktat bananer dit. Nu blir det lossning i Danmark eller Tyskland och banankartongerna får åka lastbil till Sverige.

Systemet för farleds- och lotsavgifter är snårigt. Den nuvarande modellen bygger på fartygens bruttovikt och hur ofta de anlöper svenska hamnar. Många anlöp ger lägre pris. Rabatter ges också för båtar som infört reningsteknik för utsläpp av kväveoxid. Trafiken upp till Vänern är helt avgiftsbefriad.

I november tog Sjöfartsverket beslut om ett nytt system. Bakgrunden är att verket, som är affärsdrivande, går back. Mer pengar måste in om sjöfarten ska bära sina egna kostnader. Omkring 200 miljoner kronor mer beräknas det nya systemet dra in.

Avgifterna som börjar gälla från den 1 januari 2018 baseras på båtarnas ”nettodräktighet”. Alltså hur mycket de kan lasta. Antalet anlöp på en månad blir styrande även i fortsättningen. Systemet med miljörabatt byggs ut och är tänkt att träffa fler former av utsläpp.

Det låter kanske bra, men sjöfarten och många remissinstanser är starkt kritiska. Den statliga myndigheten Trafikanalys menar att förändringarna sammantaget minskar incitamenten för miljöförbättringar. Från bland annat färjerederier anförs att det till och med kan bli lönsamt att stänga av katalysatorer på båtarna.

Trafikanalys varnar uttryckligen för att de nya avgifterna kan leda till att gods flyttas över från sjön till lastbil. Särskilt gäller det för ”inre vattenvägar och kustnära sjöfart” som går i slingor längs kusterna. Alltså precis där som miljöpolitiker gärna vill se motsatsen – att gods flyttas från väg till järnväg eller sjöfart.

Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar påpekar att Sverige och Finland är de enda länder som har farledsavgifter. Och då har Finland gått motsatt väg och halverat avgifterna, för att stimulera sjöfartsnäringen.

Sveriges Hamnar ställer sig också frågande till beräkningarna som Sjöfartsverket lutar sig mot. För oljetankfartyg förutspår verket en avgiftssänkning på nio procent med det nya systemet, medan redarna ser framför sig en höjning på 30-48 procent.

Sjöfartsverket måste få in mer pengar för att verksamheten ska gå runt. Men hur ser ansvariga politiker på avgiftshöjningen och riskerna för att det påverkar godsflödena till nackdel för sjöfarten?

Transportarbetaren har sökt Karin Svensson Smith, miljöpartist och ordförande i riksdagens trafikutskott. Hon är upptagen, men utlovar en kommentar under torsdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Joakim Ärlund

”Automatisering kan göra riskfyllda jobb säkrare”

Sveriges Hamnar. – Vi tror inte att automatiseringen kommer att leda till färre jobb i hamnarna. Däremot kommer det att ställa andra krav på kompetens hos de anställda.

Transportarbetarens logga

Förhandlingarna om nytt stuveriavtal avbrutna

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna avbröts vid 14-tiden på torsdagen. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, väntas återuppta överläggningarna först i april.

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Klockan 15.30 släpps hela utredningen. Regeringens utredare föreslår då en rad lättnader – för arbetsgivarna – i las. LO ska prata ihop sig i sommar och räknar med fortsatta förhandlingar med Svenskt Näringsliv.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300-400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Före detta transportare föreslås till LO-ledningen

Facket. Susanna Gideonsson från Handels kan väljas till LO-ordförande den 15 juni. Till andre vice ordförande vill valberedningen ha Kommunals Lisa Bengtsson, med många år i Transport bakom sig.

corona

Inget statligt stöd när permitterade tar semester

Politik. Det statliga stödet för korttidspermitterad personal betalas inte ut under semestern. Tillväxtverket har gjort en helomvändning, något som kritiseras hårt från arbetsgivarhåll.

corona

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.