En 90-tons lastbil i Sundsvall.
Close
På flera håll i landet pågår försök med tyngre och ibland längre lastbilsekipage. Här rullar en 90-tonsbil i Sundsvall. Nu öppnar regeringen för 74 ton på utvalda vägar, ett beslut som väcker mängder av frågor.
Close

Höjd maxvikt skapar oro och ilska

Beslutet av öppna delar av vägnätet för lastbilar med högre totalvikt, 74 ton, skapar frustration i åkerinäringen. Åkarna vet ännu inte var de tyngre ekipagen får rulla och vilken sorts fordon de ska satsa på när det är dags att köpa nytt.

– Det råder ett stort vakuum. Massor av åkare ringer hit och är förbannade, säger Ulric Långberg på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

I oktober gick regeringen ut med att 74 tons lastbilar ska tillåtas från den 1 mars 2017. Fast beslutet gäller bara på vägsträckor där det inte är möjligt att frakta godset på järnväg eller i sjöfart. Maxlängden på fordonen blir densamma som tidigare, alltså 25,25 meter.

Den ökade vikten innebär att både bilar och släp måste anpassas. Släpvagnarna behöver fem axlar i stället för fyra.

Åtskilliga åkare kliar nu huvudet när det är dags att nyinvestera. Ska man beställa ekipage för 74 ton? På vilka vägar får de i så fall rulla, till vilka kunder?

Det kan ju tyckas enkelt att ta höjd för 74 ton, om man ändå köper nytt. Men släpvagnens extra axel väger 800 kilo och innebär en betydande kostnad, konstaterar Richard Ferm, vd på åkeriet Fermgruppen:

– Det innebär förstås att släpet lastar 800 kilo mindre också, när det rullar på vanliga vägar med den normala bruttovikten, 64 ton. Situationen är förvirrad. Vi behöver ett snabbt klargörande.

Ulric Långberg på SÅ håller med. Han menar att det ”gått politik” i en fråga som borde handla om miljö och effektivt resursutnyttjande:

– Frågan om 74 ton har utretts länge. Det nya som kom fram nu är att de tyngre lastbilarna bara ska tillåtas rulla på strategiska vägar där de inte konkurrerar med järnväg och sjöfart.

– Var är det då? Får åkeriet köra till Skutskär, dit finns det ju järnväg? Till skogsindustrierna i Sundsvall? Vad händer om det finns järnväg, men ingen ledig kapacitet på spåren. I dag vet ingen vad som gäller.

Enligt Långberg kan det i sämsta fall bli så att andelen vägar som uppgraderas till den nya bärighetsklassen 4 (BK 4) blir så liten att det inte lönar sig för åkeriföretagen att investera för 74 ton.

– 74 ton är utmärkt för vissa godsslag, bland annat timmer. Men man ska komma ihåg att inom fjärrtrafiken kommer det att få marginell betydelse. Där är vikten på godset, i förhållande till volymen, sådan att man ändå inte når över 64 ton eftersom fordonen inte får bli längre.

Ulric Långberg tycker att det är dags för politikerna att på allvar börja titta på godsflöden och var det är rimligt att flytta över gods på järnväg eller båt.

– I dag är det ungefär 8–10 procent av lastbilsgodset som kan flyttas över till spåren. Där det går bör vi också göra det. Jag får mycket skit av åkare när jag säger så, men vi måste utveckla både järnväg och lastbil, tillsammans.

Beslutet om 74 ton väcker mängder av frågor. Det kommer att ta lång tid innan det är klarlagt vilka vägar som omfattas, skyltningen finns på plats och Transportstyrelsen rett ut exakt vilka fordonskombinationer som blir tillåtna.

Ulric Långberg säger:

– Det blir jättesvårt att komma i gång till den 1 mars som regeringen satt som datum för den nya lagen. Många åkare är kritiska och de vill över huvud taget inte ha 74 ton. Skälet är att man inte tror att man kommer att få betalt för de extra tonnen.

– Jag argumenterar emot och hävdar att våra företagare måste skilja på teknikutveckling och affärsutveckling. Det har aldrig varit lätt för åkare att förhandla fram en rimlig betalning. Här måste vi utvecklas, vi måste lägga kraft på rätt saker!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.