”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Så här gick det till i riksdagen efter en kortare debatt på fredagsmorgonen:

153 röstade nej till Stefan Löfven, det var moderater, kristdemokrater, sverigedemokrater och en centerpartist.

115 ja-röster kom från S och MP.

Och 77 ledamöter från C, L och V tryckte på gul knapp. De röstade varken ja eller nej och släpper därmed fram regeringen Löfven.

Ministrarna och regeringsförklaringen får vi vänta på till på måndag.

– Det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för denna totala högersväng riskerar att bli alldeles för högt, för våra medlemmar och också för svensk arbetarrörelse, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth.

Han är mycket oroad över att arbetsrätten finns med i uppgörelsen med mittenpartierna. Men litar i den frågan på ett misstroendelöfte från Vänsterpartiet som innebär att V kommer att göra allt för att värna om arbetsrätten och se till att avdragsrätten för fackföreningsavgiften kommer att lyftas under mandatperioden. Den som regeringen införde under förra perioden, och som den gällande borgerliga budgeten har tagit bort igen.

– Det kommer att bli en orolig tid för svensk fackföreningsrörelse framöver, och därmed för socialdemokratin, enligt Tommy Wreeth.

Högersvängen och förutsägelserna om en orolig tid för facken bygger Tommy Wreeth på den överenskommelsen som Socialdemokraterna och Miljöpartiet har gjort med Liberalerna och Centerpartiet. En lista med 73 punkter som gjorde att mittenpartierna till sist släppte fram en rödgrön regering.

Tio av punkterna, de som i första hand berör arbetsmarknaden och transportsektorn, sammanfattar TT på detta superkorta:

  • Bättre villkor för företagare, som sänkt arbetsgivaravgift.
  • Breddat och utökat rut-avdrag.
  • Borttagen värnskatt 2020.
  • Arbetslöshetsförsäkringen ska reformeras.
  • Arbetsförmedlingen ska reformeras.
  • Arbetsrätten ska moderniseras – utökat antal undantag från turordningsreglerna.
  • Nya stambanor för höghastighetståg.
  • En framtida stor skattereform.
  • Förbjudet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar från 2030.
  • Utvecklingstid i upp till ett år införs, vilket är en omarbetad form av friår.

LO har reagerat hårt mot flera punkter, inte minst den som slår fast att arbetsrätten ska utredas. I överenskommelsen står att turordningsreglerna ska ändras och att arbetsgivarna ska kunna göra fler undantag från las när de säger upp personal. Partierna lägger samtidigt över på facken och arbetsgivarna att komma överens om hur detta ska gå till – om de inte vill att politikerna ska ändra i den svenska modellen.

– Vår ingång är att vi vill stärka arbetsrätten för dem som inte får fäste på arbetsmarknaden med tillsvidareanställningar. Det är framförallt kvinnor som har osäkra jobb, visstidsanställningar och som dessutom riskerar att deras tjänster blir hyvlade. De frågorna för ju vi med oss in, men överenskommelsen innehåller mycket som gynnar arbetsgivarna i stället, säger Karl-Petter Thorwaldsson till Arbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

LO håller presskonferens

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.