”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Så här gick det till i riksdagen efter en kortare debatt på fredagsmorgonen:

153 röstade nej till Stefan Löfven, det var moderater, kristdemokrater, sverigedemokrater och en centerpartist.

115 ja-röster kom från S och MP.

Och 77 ledamöter från C, L och V tryckte på gul knapp. De röstade varken ja eller nej och släpper därmed fram regeringen Löfven.

Ministrarna och regeringsförklaringen får vi vänta på till på måndag.

– Det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för denna totala högersväng riskerar att bli alldeles för högt, för våra medlemmar och också för svensk arbetarrörelse, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth.

Han är mycket oroad över att arbetsrätten finns med i uppgörelsen med mittenpartierna. Men litar i den frågan på ett misstroendelöfte från Vänsterpartiet som innebär att V kommer att göra allt för att värna om arbetsrätten och se till att avdragsrätten för fackföreningsavgiften kommer att lyftas under mandatperioden. Den som regeringen införde under förra perioden, och som den gällande borgerliga budgeten har tagit bort igen.

– Det kommer att bli en orolig tid för svensk fackföreningsrörelse framöver, och därmed för socialdemokratin, enligt Tommy Wreeth.

Högersvängen och förutsägelserna om en orolig tid för facken bygger Tommy Wreeth på den överenskommelsen som Socialdemokraterna och Miljöpartiet har gjort med Liberalerna och Centerpartiet. En lista med 73 punkter som gjorde att mittenpartierna till sist släppte fram en rödgrön regering.

Tio av punkterna, de som i första hand berör arbetsmarknaden och transportsektorn, sammanfattar TT på detta superkorta:

  • Bättre villkor för företagare, som sänkt arbetsgivaravgift.
  • Breddat och utökat rut-avdrag.
  • Borttagen värnskatt 2020.
  • Arbetslöshetsförsäkringen ska reformeras.
  • Arbetsförmedlingen ska reformeras.
  • Arbetsrätten ska moderniseras – utökat antal undantag från turordningsreglerna.
  • Nya stambanor för höghastighetståg.
  • En framtida stor skattereform.
  • Förbjudet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar från 2030.
  • Utvecklingstid i upp till ett år införs, vilket är en omarbetad form av friår.

LO har reagerat hårt mot flera punkter, inte minst den som slår fast att arbetsrätten ska utredas. I överenskommelsen står att turordningsreglerna ska ändras och att arbetsgivarna ska kunna göra fler undantag från las när de säger upp personal. Partierna lägger samtidigt över på facken och arbetsgivarna att komma överens om hur detta ska gå till – om de inte vill att politikerna ska ändra i den svenska modellen.

– Vår ingång är att vi vill stärka arbetsrätten för dem som inte får fäste på arbetsmarknaden med tillsvidareanställningar. Det är framförallt kvinnor som har osäkra jobb, visstidsanställningar och som dessutom riskerar att deras tjänster blir hyvlade. De frågorna för ju vi med oss in, men överenskommelsen innehåller mycket som gynnar arbetsgivarna i stället, säger Karl-Petter Thorwaldsson till Arbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Tommy Wreeth

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

Tommy Wreeth

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.

Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Corona/Avtalsrörelsen

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.