Allonias Sebhatu
Close
Allonias Sebhatu kämpar för schysta villkor för färdtjänstförarna.
Close

Högre lön för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.

(UPPDATERAD)Transportarbetaren når honom på mobilen, på väg till en intervju med SVT:s lokala nyhetsteam utanför Södersjukhuset i Stockholm.

– Jag är så glad, det finns inte ord för att uttrycka vad jag vill säga. det känns som om jag blivit välsignad. Jag och vi har kämpat och gjort allt som står i vår makt för att påverka politikerna och det gav resultat. Till slut. Vi nådde hit tack vare arbetstagarnas kamp, utbrister Allonias Sebhatu.

– Till och med Sverigedemokraterna i landstinget följde vad de lovat en gång.

Beslutet klubbades under landstingsfullmäktiges möte i Stockholm i går, med stöd av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna. De borgerliga partierna var emot med hänvisning till att en ny lag med samma inriktning nu analyseras och är på väg att införas.

Allonias Sebhatu och kollegorna har väckt stor medial uppmärksamhet genom sina återkommande protester och demonstrationer mot dåliga anställningsvillkor och löner på så lite som 27 kronor i timmen. Deras kritik har fått ytterligare ammunition av vittnesmål från gamla, sjuka och funktionshindrade resenärer som tvingas vänta på bilar och kommer för sent.

Beslutet innebär att landstingets trafiknämnd ska kräva att förarna i de taxibolag, som anlitas för att köra färdtjänt-, sjuk- och skolresor, ska få lön och ersättningar som når upp till åtminstone nivån i taxiföraravtalet. Ett avtal som länge innehållit procentlön på inkört belopp (omkring 37 procent) och en garantilön, som det ofta slarvas med hos mindre nogräknade taxiföretag.

(Chaufförernas avtal är på väg att omförhandlas i juni).

Få förare är organiserade i Transport och avtalet kritiseras för att vara svagt, men innehåller ändå pension och försäkringar, något som många chaufförer går miste om i dag.

Socialdemokraternas oppositionsråd Talla Alkurdi kommenterar beslutet i SVT Stockholm:

– Man får inte pressa ned lönerna lägre. Både chaufförerna och resenärerna har drivit på i den här frågan.

Hon tillägger att användningen av skattemedel har lett till att löner dumpats.

Transport har i åratal tryckt på för bättre villkor inom taxi- och färdtjänst och utredaren Emil Burman säger:

– Jättebra, nu följer ju Stockholms läns landsting lagstiftningen. Men, tillägger han, man kan önska att de gjort det tidigare.

Vägen fram till gårdagens beslut har varit snårig med återkommande invändningar från borgerligt håll, beskriver Burman. Man har sagt att det inte går att ställa krav på kollektivavtal, att man då bryter mot lagen.

Men sedan dess har EU fattat beslut som gör det möjligt att ställa sociala krav. Och Sveriges civilminister Ardalan Shekarabi har, efter flera försök, lyckats driva igenom ny lagstiftning. Den är tänkt att förbättra anställdas löner och villkor till kollektivavtalad nivå, när färdtjänt-, sophämtning och bevakning upphandlas.

– Ring mig om politikerna säger att det inte går, sa Shekarabi och rev ner applåder på Transports kongress i förra veckan.

Transports Emil Burman ser det som att mångas kamp gett resultat, och nämner också Synskadades riksförbund. Han noterar att KD stödde den nya lagstiftningen i riksdagen, men sa nej till sociala villkor i Stockholms läns landsting.

Burman är nöjd, men jublar inte.

– Det här var absolut nödvändigt och det minsta möjliga vi kan kräva för att våra chaufförer ska få någorlunda drägliga villkor.

Det dröjer innan Stockholms läns landsting ska upphandla färdtjänst och sjukresor igen. Kommer beslutet att ha effekt för förarna?

– Vi behöver koka ner det till att upphandlarna verkligen ställer krav på rimliga villkor för chaufförerna. Och att tjänstemännen följer upp upphandlingarna, så att kraven följs i praktiken, säger Emil Burman.

Till SVT invänder trafikborgarrådet Christoffer Tamsson (M) att beslutet är en ”icke-fråga” och ett ”slag i luften” eftersom den nya lagen redan är på gång att införas. Han anser också att ”taxibranschen fungerar dåligt överhuvudtaget”, oavsett vilket parti som sitter vid makten.

– Jag har varit på möten där moderata politiker sagt att de inte vill slösa skattebetalarnas pengar på schysta villkor till våra förare. Jag ser hellre ett slag i luften än i våra medlemmars mage, kommenterar Transports Emil Burman.

Färdtjänstföraren Roger Iversen från Borlänge är på Transports förbundskontor i Stockholm, i en speciellt tillsatt grupp, för att gå igenom möjligheterna att skapa ett särskilt färdtjänstavtal. I dag följer chaufförerna inom samhällsbetalda resor taxiförarnas avtal . Han välkomnar Stockholms läns landstings beslut:

– Det är absolut ett steg i rätt riktning. Framför allt ger det en trygghet till chaufförerna. Det är ett steg närmare schysta villkor helt enkelt, säger han.

Allonias Sebbhatu har beskrivit sin kamp i en dokumentärfilm och i ett reportage i Transportarbetaren. I dag har han mötts av kollegornas kramar, klappar på axeln och grattis-rop hela dagen. Lunch har han inte hunnit med, men han tänker inte vila på lagrarna.

– Nu ska vi kämpa vidare för att få 100 procent kollektivavtal! Inte vila, den dagen vi vilar kommer vi att förlora allt igen.

Kampen behöver nytt bränsle, anför Allonias Sebbhatu, och påpekar att fackligt anställda inte kan göra allt jobb.

– Det behövs aktivister som hjälper till. Om alla gör lite grand når vi mycket längre än om bara några få agerar och de andra skördar frukterna av deras arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Transportarbetarens logga

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Transportarbetarens logga

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.