Allonias Sebhatu
Close
Allonias Sebhatu kämpar för schysta villkor för färdtjänstförarna.
Close

Högre lön för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.

(UPPDATERAD)Transportarbetaren når honom på mobilen, på väg till en intervju med SVT:s lokala nyhetsteam utanför Södersjukhuset i Stockholm.

– Jag är så glad, det finns inte ord för att uttrycka vad jag vill säga. det känns som om jag blivit välsignad. Jag och vi har kämpat och gjort allt som står i vår makt för att påverka politikerna och det gav resultat. Till slut. Vi nådde hit tack vare arbetstagarnas kamp, utbrister Allonias Sebhatu.

– Till och med Sverigedemokraterna i landstinget följde vad de lovat en gång.

Beslutet klubbades under landstingsfullmäktiges möte i Stockholm i går, med stöd av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna. De borgerliga partierna var emot med hänvisning till att en ny lag med samma inriktning nu analyseras och är på väg att införas.

Allonias Sebhatu och kollegorna har väckt stor medial uppmärksamhet genom sina återkommande protester och demonstrationer mot dåliga anställningsvillkor och löner på så lite som 27 kronor i timmen. Deras kritik har fått ytterligare ammunition av vittnesmål från gamla, sjuka och funktionshindrade resenärer som tvingas vänta på bilar och kommer för sent.

Beslutet innebär att landstingets trafiknämnd ska kräva att förarna i de taxibolag, som anlitas för att köra färdtjänt-, sjuk- och skolresor, ska få lön och ersättningar som når upp till åtminstone nivån i taxiföraravtalet. Ett avtal som länge innehållit procentlön på inkört belopp (omkring 37 procent) och en garantilön, som det ofta slarvas med hos mindre nogräknade taxiföretag.

(Chaufförernas avtal är på väg att omförhandlas i juni).

Få förare är organiserade i Transport och avtalet kritiseras för att vara svagt, men innehåller ändå pension och försäkringar, något som många chaufförer går miste om i dag.

Socialdemokraternas oppositionsråd Talla Alkurdi kommenterar beslutet i SVT Stockholm:

– Man får inte pressa ned lönerna lägre. Både chaufförerna och resenärerna har drivit på i den här frågan.

Hon tillägger att användningen av skattemedel har lett till att löner dumpats.

Transport har i åratal tryckt på för bättre villkor inom taxi- och färdtjänst och utredaren Emil Burman säger:

– Jättebra, nu följer ju Stockholms läns landsting lagstiftningen. Men, tillägger han, man kan önska att de gjort det tidigare.

Vägen fram till gårdagens beslut har varit snårig med återkommande invändningar från borgerligt håll, beskriver Burman. Man har sagt att det inte går att ställa krav på kollektivavtal, att man då bryter mot lagen.

Men sedan dess har EU fattat beslut som gör det möjligt att ställa sociala krav. Och Sveriges civilminister Ardalan Shekarabi har, efter flera försök, lyckats driva igenom ny lagstiftning. Den är tänkt att förbättra anställdas löner och villkor till kollektivavtalad nivå, när färdtjänt-, sophämtning och bevakning upphandlas.

– Ring mig om politikerna säger att det inte går, sa Shekarabi och rev ner applåder på Transports kongress i förra veckan.

Transports Emil Burman ser det som att mångas kamp gett resultat, och nämner också Synskadades riksförbund. Han noterar att KD stödde den nya lagstiftningen i riksdagen, men sa nej till sociala villkor i Stockholms läns landsting.

Burman är nöjd, men jublar inte.

– Det här var absolut nödvändigt och det minsta möjliga vi kan kräva för att våra chaufförer ska få någorlunda drägliga villkor.

Det dröjer innan Stockholms läns landsting ska upphandla färdtjänst och sjukresor igen. Kommer beslutet att ha effekt för förarna?

– Vi behöver koka ner det till att upphandlarna verkligen ställer krav på rimliga villkor för chaufförerna. Och att tjänstemännen följer upp upphandlingarna, så att kraven följs i praktiken, säger Emil Burman.

Till SVT invänder trafikborgarrådet Christoffer Tamsson (M) att beslutet är en ”icke-fråga” och ett ”slag i luften” eftersom den nya lagen redan är på gång att införas. Han anser också att ”taxibranschen fungerar dåligt överhuvudtaget”, oavsett vilket parti som sitter vid makten.

– Jag har varit på möten där moderata politiker sagt att de inte vill slösa skattebetalarnas pengar på schysta villkor till våra förare. Jag ser hellre ett slag i luften än i våra medlemmars mage, kommenterar Transports Emil Burman.

Färdtjänstföraren Roger Iversen från Borlänge är på Transports förbundskontor i Stockholm, i en speciellt tillsatt grupp, för att gå igenom möjligheterna att skapa ett särskilt färdtjänstavtal. I dag följer chaufförerna inom samhällsbetalda resor taxiförarnas avtal . Han välkomnar Stockholms läns landstings beslut:

– Det är absolut ett steg i rätt riktning. Framför allt ger det en trygghet till chaufförerna. Det är ett steg närmare schysta villkor helt enkelt, säger han.

Allonias Sebbhatu har beskrivit sin kamp i en dokumentärfilm och i ett reportage i Transportarbetaren. I dag har han mötts av kollegornas kramar, klappar på axeln och grattis-rop hela dagen. Lunch har han inte hunnit med, men han tänker inte vila på lagrarna.

– Nu ska vi kämpa vidare för att få 100 procent kollektivavtal! Inte vila, den dagen vi vilar kommer vi att förlora allt igen.

Kampen behöver nytt bränsle, anför Allonias Sebbhatu, och påpekar att fackligt anställda inte kan göra allt jobb.

– Det behövs aktivister som hjälper till. Om alla gör lite grand når vi mycket längre än om bara några få agerar och de andra skördar frukterna av deras arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Transportarbetarens logga

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.