Jonas Hansson
Close
Jonas Hansson ställer ut sina lastbilar på mässor och truckerträffar. ”Det är roligt att se vad annat folk bygger. Man får mersmak”, säger han.
Close
Månadens medlem

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Jonas har plockat ner en hel drös modell-lastbilar från övervåningen till köket. Minst lika många – i skala 1:25 – trängs i hans garage. De är gjorda efter verkliga modeller, som rullar på vägarna. Beställningarna rullar också in från åkerier och privatpersoner, som vill föreviga sina klenoder.

– Jag lägger ut allting jag gör på min Facebooksida.

Intresset kom tidigt, när Jonas fick några modeller att plocka ihop. Lastbilar har alltid varit magi. Men Jonas gick först på naturbruksgymnasiet och arbetade som dräng, innan han tog steget till åkeri. Ibland längtar han tillbaka till korna, med djur kan man inte stressa.

Modellbyggandet tog ny fart när Jonas satte sig i lastbilshytten.

– Nu skulle jag behöva ta ledigt från jobbet för att hinna med alla beställningar. Det tar så pass lång tid att få ihop en bil, 40 till 80 timmar, jag skriver aldrig upp. Det är skönt att sätta sig, en timme eller två, efter en tung arbetsdag.

Byggena bromsas ofta in, i väntan på beställda delar. Ibland får Jonas uppfinna detaljerna själv. Under väntetiderna på jobbet brukar han sitta och klura på hur han ska göra. Svårast är lacken – och att få alla krusiduller som dekaler ”lull lull och bling, bling” på plats.

– Jag tänkte jag skulle börja göra dekaler själv, men jag tror inte jag har tid.

Fuska? Nej, nej, modellen ska vara så lik originalet som möjligt. När bilen står där klar och allting stämmer, då är Jonas nöjd. Fast en gång åkte ett vrenskande bygge rätt in i väggen. Jonas skrattar.

– Limmet var för dåligt, allting lossnade. Det gick helt snett. Känner jag nu att det kärvar så lägger jag bilen ifrån mig. Det är bra att ha ett par stycken på gång, samtidigt.

Han ställer ut och tävlar, förstås, senast på Elmiamässan. I fjol knep han en tredjeplats på Mini Nordic Trophy i Mantorp. Många är de Scania- och Volvolastbilar som Jonas inte kan skiljas från, men när han ändå levererar gör han det själv. Eller frågar en pålitlig kollega.

– Jag har fått för många platta och trasiga paket med delar från olika post- och fraktbolag.

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Hallå där!
Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Månadens medlem
Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.