Jonas Hansson
Close
Jonas Hansson ställer ut sina lastbilar på mässor och truckerträffar. ”Det är roligt att se vad annat folk bygger. Man får mersmak”, säger han.
Close
Månadens medlem

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Jonas har plockat ner en hel drös modell-lastbilar från övervåningen till köket. Minst lika många – i skala 1:25 – trängs i hans garage. De är gjorda efter verkliga modeller, som rullar på vägarna. Beställningarna rullar också in från åkerier och privatpersoner, som vill föreviga sina klenoder.

– Jag lägger ut allting jag gör på min Facebooksida.

Intresset kom tidigt, när Jonas fick några modeller att plocka ihop. Lastbilar har alltid varit magi. Men Jonas gick först på naturbruksgymnasiet och arbetade som dräng, innan han tog steget till åkeri. Ibland längtar han tillbaka till korna, med djur kan man inte stressa.

Modellbyggandet tog ny fart när Jonas satte sig i lastbilshytten.

– Nu skulle jag behöva ta ledigt från jobbet för att hinna med alla beställningar. Det tar så pass lång tid att få ihop en bil, 40 till 80 timmar, jag skriver aldrig upp. Det är skönt att sätta sig, en timme eller två, efter en tung arbetsdag.

Byggena bromsas ofta in, i väntan på beställda delar. Ibland får Jonas uppfinna detaljerna själv. Under väntetiderna på jobbet brukar han sitta och klura på hur han ska göra. Svårast är lacken – och att få alla krusiduller som dekaler ”lull lull och bling, bling” på plats.

– Jag tänkte jag skulle börja göra dekaler själv, men jag tror inte jag har tid.

Fuska? Nej, nej, modellen ska vara så lik originalet som möjligt. När bilen står där klar och allting stämmer, då är Jonas nöjd. Fast en gång åkte ett vrenskande bygge rätt in i väggen. Jonas skrattar.

– Limmet var för dåligt, allting lossnade. Det gick helt snett. Känner jag nu att det kärvar så lägger jag bilen ifrån mig. Det är bra att ha ett par stycken på gång, samtidigt.

Han ställer ut och tävlar, förstås, senast på Elmiamässan. I fjol knep han en tredjeplats på Mini Nordic Trophy i Mantorp. Många är de Scania- och Volvolastbilar som Jonas inte kan skiljas från, men när han ändå levererar gör han det själv. Eller frågar en pålitlig kollega.

– Jag har fått för många platta och trasiga paket med delar från olika post- och fraktbolag.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.