Lars-Åke Erlandsson
Close
Packning pågår. Lars-Åke Erlandsson har kört hjälpsändningar till Estland i ett kvartssekel.
Close

Hjälpåkaren från Ambjörnarp fortsätter att köra

Chaufför. Lars-Åke Erlandsson arbetade som lastbilschaufför i 42 år. I dag är han pensionär men kör fortfarande över hjälpsändningar till Lettland, något han gjort i nästan 25 år.

– Året var 1995 och vi skulle till ett barnhem. När vi kom fram var ett tiotal barn ute och lekte. De var nyfikna på oss och lastbilen. De sträckte upp händerna och ville hålla mig i handen. De fick hoppa upp och provsitta i förarsätet och de sken som solen. Det kändes kan jag lova, säger Lars-Åke Erlandsson.

Lars-Åke Erlandsson har kört hjälpsändningar från Gnosjö i Småland till Lettland sedan 1994. Minnet, som han berättar om, är något han ofta ser framför sig. Det är från hans andra resa över Östersjön. Han började köra sändningar i samband med att den ideella verksamheten Gnosjö hjälper frågade om han kunde köra över en bil till Lettland. Han tyckte det lät spännande.

Landet hade nyligen öppnat upp mot väst efter självständigheten från Sovjet 1991. Han berättar att under de första vändorna till öst körde de på grusvägar och längs vägar som saknade gatlyktor.

– Vi fick lysa på vägskyltarna med ficklampor för att hitta rätt, säger han.

De flesta sändningarna har gått till äldreboenden, barnhem och sjukhus. Det är allt från sjukhussängar till skolbänkar som skickats över. Anledningen till att sändningarna går just till Lettland förklarar han med att många letter bosatte sig i och omkring Gnosjö i samband med andra världskriget. Kontakter till Lettland har hängt kvar och sändningarna fortsatt.

Enligt utrikesdepartementets rapport om demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstatens principer i Lettland år 2018 finns stora ekonomiska klyftor i landet. Det är ett av EU:s fattigaste länder, men har gjort framsteg de senaste åren.

Enligt Eurostat, EU:s statistikorgan, lever elva procent av befolkningen i Lettland under svåra ekonomiska förhållanden vilket exempelvis kan innebära att de inte har råd att betala hyran eller hålla varmt i sina bostäder. De ekonomiska skillnaderna är stora mellan stad och landsbygd och mellan yrkesverksamma och pensionärer.

Lars-Åke Erlandsson har ett långt yrkesliv som åkare i Ambjörnarp bakom sig. Ofta körde han sågvirke och timmer, men också glas från glasbruk till bryggerier. Under mitten av femtiotalet när det var gott om sill i Nordsjön körde han sillådor till Göteborg.

I dag är han 80 år och har inga planer på att sluta med hjälpsändningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.

Hallå där!

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Kultur
Jesse Eisenbergs rollfigur Columbus tampas med mordiska zombier i skräckkomedin Zombieland från 2009. Foto: IMDB/©Columbia/Tristar

Skräck i pandemins tid

Rädslor. Vad kan skräcken lära oss när hela vår tillvaro präglas av ett osynligt hot som sprider sig till världens alla hörn? Skräckförfattaren Madeleine Bäck tror att den får oss att tänka klarare genom att vi lär oss att förstå vår rädsla.