Hjälp till i stället för att filma på olycksplatsen!

Debatt. Nu har det gått för långt. Det måste bli ett slut på exploateringen av olyckor genom människor som filmar eller passivt tittar på. Du eller någon av dina kollegor inom transportsektorn kan vara den som drabbas nästa gång.

Utvecklingen är otäck – och har ödesdigra konsekvenser. Det är dags att agera. För det handlar om vilket samhälle vi vill leva i.

Vi har lösningen. Den stavas kunskap, engagemang och vilja. Det är endast så vi stoppar den makabra filmningstrend som vi har kunnat följa den senaste tiden. Och där är du och dina kollegor i transportsektorn – som är ute på vägarna i arbetet – en viktig grupp.

Vi läser allt oftare om filmgamar som – när liv är i fara – filmar, fotograferar eller hindrar räddningsarbetet. Polis, räddningstjänst och ambulanspersonal vittnar om detta. Vi har nyss kunnat läsa om:

•Trafikolyckan med en av era kollegor, som förolyckades på E4:an i närheten av Kungens kurva strax söder om Stockholm. Flera bilister stannade, men bara för att filma. Och när räddningstjänsten kom till platsen fortsatte de med sitt makabra beteende, eller var i vägen och försvårade hjälparbetet.

•En förtvivlad människa som hoppat framför tåget, som blev filmad i stället för att få hjälp – eller bara ett tröstande ord.

Det finns tyvärr oräkneliga andra exempel och det händer allt oftare.

Jag vägrar tro att det är bristande empati eller avsaknad av omsorg om en utsatt medmänniska. Jag skulle snarare se bristande kunskap och tillit till sin egen förmåga som orsak till beteendet. Kanske man inte heller ska underskatta drivkraften i att få likes på nätet genom att lägga ut spektakulära filmer.

Min erfarenhet från frivilligrörelsen är att alla kan och vill göra skillnad – men för det krävs rätt verktyg: utbildning. Åtskilliga är de exempel där våra medlemmar aktivt tagit ett steg framåt för att hjälpa till vid olyckor.

Inte minst gäller det Försvarsutbildarnas alla duktiga ungdomar, som i sin verksamhet har sjukvårdsutbildning och värdegrundsfrågor på programmet.

Vi är nästan 400 000 medlemmar i de frivilliga försvarsorganisationerna. Här finns en stor resurs som skulle kunna utnyttjas än bättre med tydliga politiska beslut och prioriteringar.

Vi gör skillnad och vill bidra till ett säkrare och mer medmänskligt samhälle. Men vi kan bli fler.

Vi har vana vid att strukturerat och i organiserad form genomföra utbildningar till stöd för försvarsmakten och samhällets krisberedskap. Utbildningar som behöver anpassas till den frivilligas livspussel och genomföras när det är möjligt. Inte tvärtom. Samtidigt som vi ska göra skillnad vid svåra påfrestningar på samhället – från skogbränder via större olyckor till en väpnad konflikt. Vi frivilliga ger av vår lediga tid: kvällar, helger och semesterdagar.

Vi är beredda att ta vårt ansvar här och nu. Våra medlemmar har inte bara utbildning i att hjälpa till vid trafikolyckor – vi agerar och räddar liv. Vi finns här för alla.

Vill du också vara med?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stor ökning av tips om dålig arbetsmiljö första halvåret

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket ser en stor ökning av tips om missförhållanden på arbetsplatserna. 73 procent fler under årets första halva, jämfört med samma period förra året.

Prat om döden på jobbet

Farlig arbetsmiljö. De kallar det – lite drastiskt – för begravningskaffe. Transport i Luleå var i dag ute på gågatan mitt i stan för att uppmärksamma arbetsmiljödagen. Budskapet var att 14 personer har dött på svenska arbetsplatser hittills i år – och att det är 14 för många.

Backande sopbil.

22 döda och 102 svårt skadade

Sedan 1994 har 22 personer dött i olyckor med sopbilar. Många av dem hamnade under bilen när förare tvingades backa för att komma åt kärl eller säckar. I Göteborg och Växjö samarbetar miljöföretag och skyddsombud för att få bort farliga hämtställen.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.