HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

Hamnarbetarförbundets a-kassa får miljonbidrag för att klara administrationen av de 1 300 medlemmarna. Men Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) vill slopa bidraget i en utredning som regeringen har beställt. Bidraget är inte ändamålsenligt, konstaterar myndigheten.

Om bidraget slopas måste Hamnarbetarförbundets a-kassa gå samman med någon annan a-kassa eller upphöra med sin verksamhet, enligt IAF:s bedömning. En nedläggning skulle inte innebära någon katastrof för medlemmarna, hävdar utredarna.

”För berörda arbetslöshetskassors medlemmar finns alltid möjligheten att söka inträde i en annan arbetslöshetskassa”, skriver de.

I somras överlämnades förslaget till regeringen, men fortfarande bereds frågan på arbetsmarknadsdepartementet.

– Vi har varken stängt ärendet eller är klar med någon åtgärd, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

Frågan om stöd till små a-kassor handlar om väldigt lite pengar i jämförelse med arbetslöshetens totala kostnader på cirka 25 miljarder kronor. Sammanlagt sju kassor får totalt sju miljoner kronor i bidrag.

– Även om det handlar om små pengar är principen viktig. Ska vissa kassor få särskilt statligt stöd? Det var därför som vi tog itu med det här från början, säger Natali Sial.

Hamnarbetarförbundet har haft möten med utredarna på IAF för att diskutera vilka konsekvenser förslaget kan ha för dem.

– Självklart har vi en oro för att ett sådant förslag ska komma, men det finns inget skarpt förslag. Vi har inte packat eller börja stänga igen. Ingenting är säkert än. Det finns många små a-kassor som kan drabbas utav detta, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

För Hamnarbetarnas a-kassa skulle avgiften behöva vara 230 kronor i månaden efter en höjning på 89 kronor. Där är bedömningen att detta skulle leda till en stort medlemstapp och därmed inte vara ett realistiskt alternativ för förbundets a-kassa.

Den andra a-kassan som hotas av nedläggning är Skogs- och lantbrukstjänstemännens inom TCO, som har omkring 1 000 medlemmar.

Utredningen visar att de andra fem små a-kassorna skulle klara sig utan bidraget, men att de då måste höja avgiften med från två till 19 kronor månaden.

Av de fem små a-kassor som berörs finns en inom LO. Det är Pappers a-kassa, som har ett mindre bidrag och bara behöver höja avgiften med två kronor om bidraget slopas.

IAF har ett alternativt förslag i utredningen. Det är att ge stöd till små a-kassor med färre än 2 000 medlemmar. Det stödet skulle vara direkt riktat till Hamnarbetarförbundet och Skogs- och lantbrukstjänstemännen och vara lägre än dagens bidrag. De båda a-kassorna skulle då behöva höja sina avgifter med strax under 20 kronor i månaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Transportarbetarens logga

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

Corona
Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.