HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

Hamnarbetarförbundets a-kassa får miljonbidrag för att klara administrationen av de 1 300 medlemmarna. Men Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) vill slopa bidraget i en utredning som regeringen har beställt. Bidraget är inte ändamålsenligt, konstaterar myndigheten.

Om bidraget slopas måste Hamnarbetarförbundets a-kassa gå samman med någon annan a-kassa eller upphöra med sin verksamhet, enligt IAF:s bedömning. En nedläggning skulle inte innebära någon katastrof för medlemmarna, hävdar utredarna.

”För berörda arbetslöshetskassors medlemmar finns alltid möjligheten att söka inträde i en annan arbetslöshetskassa”, skriver de.

I somras överlämnades förslaget till regeringen, men fortfarande bereds frågan på arbetsmarknadsdepartementet.

– Vi har varken stängt ärendet eller är klar med någon åtgärd, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

Frågan om stöd till små a-kassor handlar om väldigt lite pengar i jämförelse med arbetslöshetens totala kostnader på cirka 25 miljarder kronor. Sammanlagt sju kassor får totalt sju miljoner kronor i bidrag.

– Även om det handlar om små pengar är principen viktig. Ska vissa kassor få särskilt statligt stöd? Det var därför som vi tog itu med det här från början, säger Natali Sial.

Hamnarbetarförbundet har haft möten med utredarna på IAF för att diskutera vilka konsekvenser förslaget kan ha för dem.

– Självklart har vi en oro för att ett sådant förslag ska komma, men det finns inget skarpt förslag. Vi har inte packat eller börja stänga igen. Ingenting är säkert än. Det finns många små a-kassor som kan drabbas utav detta, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

För Hamnarbetarnas a-kassa skulle avgiften behöva vara 230 kronor i månaden efter en höjning på 89 kronor. Där är bedömningen att detta skulle leda till en stort medlemstapp och därmed inte vara ett realistiskt alternativ för förbundets a-kassa.

Den andra a-kassan som hotas av nedläggning är Skogs- och lantbrukstjänstemännens inom TCO, som har omkring 1 000 medlemmar.

Utredningen visar att de andra fem små a-kassorna skulle klara sig utan bidraget, men att de då måste höja avgiften med från två till 19 kronor månaden.

Av de fem små a-kassor som berörs finns en inom LO. Det är Pappers a-kassa, som har ett mindre bidrag och bara behöver höja avgiften med två kronor om bidraget slopas.

IAF har ett alternativt förslag i utredningen. Det är att ge stöd till små a-kassor med färre än 2 000 medlemmar. Det stödet skulle vara direkt riktat till Hamnarbetarförbundet och Skogs- och lantbrukstjänstemännen och vara lägre än dagens bidrag. De båda a-kassorna skulle då behöva höja sina avgifter med strax under 20 kronor i månaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Transportarbetarens logga

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.