HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

Hamnarbetarförbundets a-kassa får miljonbidrag för att klara administrationen av de 1 300 medlemmarna. Men Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) vill slopa bidraget i en utredning som regeringen har beställt. Bidraget är inte ändamålsenligt, konstaterar myndigheten.

Om bidraget slopas måste Hamnarbetarförbundets a-kassa gå samman med någon annan a-kassa eller upphöra med sin verksamhet, enligt IAF:s bedömning. En nedläggning skulle inte innebära någon katastrof för medlemmarna, hävdar utredarna.

”För berörda arbetslöshetskassors medlemmar finns alltid möjligheten att söka inträde i en annan arbetslöshetskassa”, skriver de.

I somras överlämnades förslaget till regeringen, men fortfarande bereds frågan på arbetsmarknadsdepartementet.

– Vi har varken stängt ärendet eller är klar med någon åtgärd, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

Frågan om stöd till små a-kassor handlar om väldigt lite pengar i jämförelse med arbetslöshetens totala kostnader på cirka 25 miljarder kronor. Sammanlagt sju kassor får totalt sju miljoner kronor i bidrag.

– Även om det handlar om små pengar är principen viktig. Ska vissa kassor få särskilt statligt stöd? Det var därför som vi tog itu med det här från början, säger Natali Sial.

Hamnarbetarförbundet har haft möten med utredarna på IAF för att diskutera vilka konsekvenser förslaget kan ha för dem.

– Självklart har vi en oro för att ett sådant förslag ska komma, men det finns inget skarpt förslag. Vi har inte packat eller börja stänga igen. Ingenting är säkert än. Det finns många små a-kassor som kan drabbas utav detta, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

För Hamnarbetarnas a-kassa skulle avgiften behöva vara 230 kronor i månaden efter en höjning på 89 kronor. Där är bedömningen att detta skulle leda till en stort medlemstapp och därmed inte vara ett realistiskt alternativ för förbundets a-kassa.

Den andra a-kassan som hotas av nedläggning är Skogs- och lantbrukstjänstemännens inom TCO, som har omkring 1 000 medlemmar.

Utredningen visar att de andra fem små a-kassorna skulle klara sig utan bidraget, men att de då måste höja avgiften med från två till 19 kronor månaden.

Av de fem små a-kassor som berörs finns en inom LO. Det är Pappers a-kassa, som har ett mindre bidrag och bara behöver höja avgiften med två kronor om bidraget slopas.

IAF har ett alternativt förslag i utredningen. Det är att ge stöd till små a-kassor med färre än 2 000 medlemmar. Det stödet skulle vara direkt riktat till Hamnarbetarförbundet och Skogs- och lantbrukstjänstemännen och vara lägre än dagens bidrag. De båda a-kassorna skulle då behöva höja sina avgifter med strax under 20 kronor i månaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.