Het vår väntar i avtalsrörelsen

Industrifacken kräver 2,8 procent. Byggnads och övriga förbund i 6F vill ha 3,2 procent eller minst 800 kronor. Kommunal gick tidigt ut med att en grupp ska ha mer än alla andra. Transport har valt att ligga lågt i budgivningen.

– Risken är stor att förbunden skruvar upp förväntningar som inte kommer att infrias, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Avtalsrörelsen kan just nu beskrivas som en vulkan där det börjat puttra nere i kratern. Lars Lindgren befarar att det blir ett stort utbrott den här gången – en stökig lönerörelse med högt tonläge i medierna och många konfliktvarsel.

– Det är till stor del LO-ledningens fel. Valhänt ledarskap gjorde att vi inte fick till en samordning. Nu tror jag ändå att industrin går först och tecknar ett avtal. Sedan ska alla andra förbund försöka övertrumfa det.

Nyligen gjorde tyska IG Metall upp om ett avtal som ger 1,7 procent i lönelyft på ett år.

– Jag har faktiskt svårt att tro att de svenska industriförbunden vågar överträffa det, säger Lindgren. Om jag får gissa kan jag tänka mig att IF Metall, med hjälp av konfliktvapnet, tecknar ett avtal på 1,8 procent i vår.

– Det är i så fall långt under utgångsbudet på 2,8 procent och långt under löneutrymmet som LO-ekonomerna pekat ut. På arbetsgivarsidan kommer man definitivt att betrakta en sådan uppgörelse som märke. Trots att det inte finns något märke den här gången.

Märket är inget riktmärke, utan en strikt lönenorm som i praktiken kommit att reglera löneökningarna på stora delar av arbetsmarknaden de senaste 15–20 åren. Transport och många andra LO-förbund har varit starkt kritiska. Och då inte till märket som idé, utan vem som bestämt nivån och hur det gjorts.

– I praktiken har IF Metalls avtalsråd satt lönerna för 1,5 miljoner LO-medlemmar. Det bäddade för den besvärliga situation vi befinner oss i nu, med havererad samordning, säger Lars Lindgren.

För Transport har löneglidningen länge varit en het potatis. I vissa förbund har arbetarna ofta fått ut mer pengar än vad avtalet och märket sagt. Omkring 0,5–1,0 procent extra är inte ovanligt. Transportarbetarna har som regel inte haft någon löneglidning att tala om.

– Vi har lyft frågan och gått ut med att vi vill ha kompensationen till våra medlemmar. Det lär bli tufft. Vi har redan haft överläggningar med våra arbetsgivare och deras utgångspunkt är att Transports yrkesgrupper ska ha mindre än andra. Fast det synsättet kan vi aldrig att acceptera.

Inför 2016 års stora avtalsrörelse har Transport valt att fokusera på tryggheten i jobben. Eller rättare sagt otryggheten. Ökad inhyrning av personal, fler deltider och en flora av visstidsanställningar har bäddat för ett daglöneri som många nog hoppats skulle tillhöra det förgångna.

Lars Lindgren är sammanbiten. Det är en lång het vår som väntar förbundets förhandlingsavdelning. Och Transports medlemmar. Nästan 30 kollektivavtal ska omförhandlas innan året är slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.