Het vår väntar i avtalsrörelsen

Industrifacken kräver 2,8 procent. Byggnads och övriga förbund i 6F vill ha 3,2 procent eller minst 800 kronor. Kommunal gick tidigt ut med att en grupp ska ha mer än alla andra. Transport har valt att ligga lågt i budgivningen.

– Risken är stor att förbunden skruvar upp förväntningar som inte kommer att infrias, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Avtalsrörelsen kan just nu beskrivas som en vulkan där det börjat puttra nere i kratern. Lars Lindgren befarar att det blir ett stort utbrott den här gången – en stökig lönerörelse med högt tonläge i medierna och många konfliktvarsel.

– Det är till stor del LO-ledningens fel. Valhänt ledarskap gjorde att vi inte fick till en samordning. Nu tror jag ändå att industrin går först och tecknar ett avtal. Sedan ska alla andra förbund försöka övertrumfa det.

Nyligen gjorde tyska IG Metall upp om ett avtal som ger 1,7 procent i lönelyft på ett år.

– Jag har faktiskt svårt att tro att de svenska industriförbunden vågar överträffa det, säger Lindgren. Om jag får gissa kan jag tänka mig att IF Metall, med hjälp av konfliktvapnet, tecknar ett avtal på 1,8 procent i vår.

– Det är i så fall långt under utgångsbudet på 2,8 procent och långt under löneutrymmet som LO-ekonomerna pekat ut. På arbetsgivarsidan kommer man definitivt att betrakta en sådan uppgörelse som märke. Trots att det inte finns något märke den här gången.

Märket är inget riktmärke, utan en strikt lönenorm som i praktiken kommit att reglera löneökningarna på stora delar av arbetsmarknaden de senaste 15–20 åren. Transport och många andra LO-förbund har varit starkt kritiska. Och då inte till märket som idé, utan vem som bestämt nivån och hur det gjorts.

– I praktiken har IF Metalls avtalsråd satt lönerna för 1,5 miljoner LO-medlemmar. Det bäddade för den besvärliga situation vi befinner oss i nu, med havererad samordning, säger Lars Lindgren.

För Transport har löneglidningen länge varit en het potatis. I vissa förbund har arbetarna ofta fått ut mer pengar än vad avtalet och märket sagt. Omkring 0,5–1,0 procent extra är inte ovanligt. Transportarbetarna har som regel inte haft någon löneglidning att tala om.

– Vi har lyft frågan och gått ut med att vi vill ha kompensationen till våra medlemmar. Det lär bli tufft. Vi har redan haft överläggningar med våra arbetsgivare och deras utgångspunkt är att Transports yrkesgrupper ska ha mindre än andra. Fast det synsättet kan vi aldrig att acceptera.

Inför 2016 års stora avtalsrörelse har Transport valt att fokusera på tryggheten i jobben. Eller rättare sagt otryggheten. Ökad inhyrning av personal, fler deltider och en flora av visstidsanställningar har bäddat för ett daglöneri som många nog hoppats skulle tillhöra det förgångna.

Lars Lindgren är sammanbiten. Det är en lång het vår som väntar förbundets förhandlingsavdelning. Och Transports medlemmar. Nästan 30 kollektivavtal ska omförhandlas innan året är slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?