Het vår väntar i avtalsrörelsen

Industrifacken kräver 2,8 procent. Byggnads och övriga förbund i 6F vill ha 3,2 procent eller minst 800 kronor. Kommunal gick tidigt ut med att en grupp ska ha mer än alla andra. Transport har valt att ligga lågt i budgivningen.

– Risken är stor att förbunden skruvar upp förväntningar som inte kommer att infrias, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Avtalsrörelsen kan just nu beskrivas som en vulkan där det börjat puttra nere i kratern. Lars Lindgren befarar att det blir ett stort utbrott den här gången – en stökig lönerörelse med högt tonläge i medierna och många konfliktvarsel.

– Det är till stor del LO-ledningens fel. Valhänt ledarskap gjorde att vi inte fick till en samordning. Nu tror jag ändå att industrin går först och tecknar ett avtal. Sedan ska alla andra förbund försöka övertrumfa det.

Nyligen gjorde tyska IG Metall upp om ett avtal som ger 1,7 procent i lönelyft på ett år.

– Jag har faktiskt svårt att tro att de svenska industriförbunden vågar överträffa det, säger Lindgren. Om jag får gissa kan jag tänka mig att IF Metall, med hjälp av konfliktvapnet, tecknar ett avtal på 1,8 procent i vår.

– Det är i så fall långt under utgångsbudet på 2,8 procent och långt under löneutrymmet som LO-ekonomerna pekat ut. På arbetsgivarsidan kommer man definitivt att betrakta en sådan uppgörelse som märke. Trots att det inte finns något märke den här gången.

Märket är inget riktmärke, utan en strikt lönenorm som i praktiken kommit att reglera löneökningarna på stora delar av arbetsmarknaden de senaste 15–20 åren. Transport och många andra LO-förbund har varit starkt kritiska. Och då inte till märket som idé, utan vem som bestämt nivån och hur det gjorts.

– I praktiken har IF Metalls avtalsråd satt lönerna för 1,5 miljoner LO-medlemmar. Det bäddade för den besvärliga situation vi befinner oss i nu, med havererad samordning, säger Lars Lindgren.

För Transport har löneglidningen länge varit en het potatis. I vissa förbund har arbetarna ofta fått ut mer pengar än vad avtalet och märket sagt. Omkring 0,5–1,0 procent extra är inte ovanligt. Transportarbetarna har som regel inte haft någon löneglidning att tala om.

– Vi har lyft frågan och gått ut med att vi vill ha kompensationen till våra medlemmar. Det lär bli tufft. Vi har redan haft överläggningar med våra arbetsgivare och deras utgångspunkt är att Transports yrkesgrupper ska ha mindre än andra. Fast det synsättet kan vi aldrig att acceptera.

Inför 2016 års stora avtalsrörelse har Transport valt att fokusera på tryggheten i jobben. Eller rättare sagt otryggheten. Ökad inhyrning av personal, fler deltider och en flora av visstidsanställningar har bäddat för ett daglöneri som många nog hoppats skulle tillhöra det förgångna.

Lars Lindgren är sammanbiten. Det är en lång het vår som väntar förbundets förhandlingsavdelning. Och Transports medlemmar. Nästan 30 kollektivavtal ska omförhandlas innan året är slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.