Close
Evelina Reuterfors, Oliver Björklund, Ola Palmgren och Sofia Fölster är aktiva i olika politiska ungdomsförbund. På tisdagen debatterade de ungas problem på arbetsmarknaden.
Close

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Almedalen 2018. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

I mer än 15 års tid har LO gjort en återkommande undersökning om unga människors syn på jobb, facket och skolan.

Rapporten Ungdomsbarometern visar inte överraskande att ungdomarna – som är i åldern 15–24 år – blivit mer individualistiska. När de själva får ranka sina identiteter hamnar  ”feminist” och ”livsnjutare” överst för tjejerna. Vanligast bland killarna är ”gamer” och ”livsnjutare”.

– Man ser sig som sin egen lyckas smed i stor utsträckning. Baksidan av det är att ansvaret för misslyckanden och för att undvika risker också läggs på individen, säger rapportförfattaren Anton Landehag.

Enligt Landehag är dagens unga en trygghetssökande generation. Man värderar familj, fast jobb och en hälsosam livsstil högre än tidigare.

– Och det spiller över på arbetslivet också, förtydligar han. Framgång är inte främst hög lön, utan att ha ett jobb som det är roligt att gå till. Inställningen till facket är mer positiv, samtidigt som kunskapen om facket är lägre.

– Nio av tio tycker att det är viktigt med fast anställning. Man kopplar det till ”vuxenblivandet”, som kommer allt senare. Det hänger ihop med svårigheter att skaffa bostad också.

Med Ungdomsbarometern som fond inleddes debatten där fyra ungdomsförbund deltog.

Ola Palmgren, SSU, ansåg att det som krävs nu är kollektiva lösningar:

– Det är oroande att så många unga har otrygga anställningar. Själv jobbade jag fyra år utan att få fast jobb. Ibland hade jag anställning dag för dag, periodvis några månader i taget.

– Då är det svårt att känna att man har frihet att forma sitt liv. Anställningsformen allmän visstid måste tas bort och rätten till heltid måste stärkas.

Oliver Björklund är med i Grön ungdom. Han höll med om att möjligheterna för arbetsgivarna att utnyttja visstidsanställningar måste begränsas. Han lyfte sedan klimatfrågan:

– Många unga brinner för en grön omställning. Det är synd att de politiska partierna inte tar klimatfrågan på allvar. Den ökande psykiska ohälsan bland unga är också extremt oroväckande.

Evelina Reuterfors, från centerns ungdomsförbund (CUF), vill inte ta bort allmän visstid, utan pläderade för mer flexibilitet:

– Det viktigaste är att se till att alla kommer i arbete. Det blir problematiskt om man tar bort visstidsanställningarna. Vi måste reformera lagen om anställningsskydd (las), låsa upp den. Kollektivism är inte rätt väg att gå.

Ungmoderaternas talesperson, Sofia Fölster, fyllde i:

– Jag är 26 år och har aldrig haft en tillsvidareanställning. Men jag vet att visstid på sikt leder till fast jobb.

Sofia Fölster och Evelina Reuterfors försvarade den nya anställningsform som de borgerliga vill ha – den som innebär att ungdomar upp till 23 år får 30 procent lägre lön.

– En låg lön är ändå bättre än högt bidrag! anförde Evelina Reuterfors och fick snabbt mothugg från vänsterkanten.

Oliver Björklund, Grön ungdom, skakade på huvudet:

– Jag ser inte hur 30 procent lägre lön ökar ungdomars möjligheter att flytta hemifrån och jag fattar inte hur det ger unga en tryggare arbetsmarknad.

Både han och Ola Palmgren, SSU, påpekade sedan att arbetsgivarna redan har provanställning som möjlighet, för att försäkra sig om att anställda har rätt kompetens.

Palmgren tillade:

– Med visstidsjobb tvingas människor leva två år i ovisshet. Sänkta ingångslöner leder till sänkta löner generellt på arbetsmarknaden, det finns studier som visar det.

Oliver Björklund tyckte att facket misslyckats på en viktig punkt:

– Jag anser att facket måste jobba för att mer av produktivitetsökningarna och löneutrymmet kan tas ut i ledig tid, i stället för bara löneökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Almedalen 2018. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.