Close
Evelina Reuterfors, Oliver Björklund, Ola Palmgren och Sofia Fölster är aktiva i olika politiska ungdomsförbund. På tisdagen debatterade de ungas problem på arbetsmarknaden.
Close

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Almedalen 2018. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

I mer än 15 års tid har LO gjort en återkommande undersökning om unga människors syn på jobb, facket och skolan.

Rapporten Ungdomsbarometern visar inte överraskande att ungdomarna – som är i åldern 15–24 år – blivit mer individualistiska. När de själva får ranka sina identiteter hamnar  ”feminist” och ”livsnjutare” överst för tjejerna. Vanligast bland killarna är ”gamer” och ”livsnjutare”.

– Man ser sig som sin egen lyckas smed i stor utsträckning. Baksidan av det är att ansvaret för misslyckanden och för att undvika risker också läggs på individen, säger rapportförfattaren Anton Landehag.

Enligt Landehag är dagens unga en trygghetssökande generation. Man värderar familj, fast jobb och en hälsosam livsstil högre än tidigare.

– Och det spiller över på arbetslivet också, förtydligar han. Framgång är inte främst hög lön, utan att ha ett jobb som det är roligt att gå till. Inställningen till facket är mer positiv, samtidigt som kunskapen om facket är lägre.

– Nio av tio tycker att det är viktigt med fast anställning. Man kopplar det till ”vuxenblivandet”, som kommer allt senare. Det hänger ihop med svårigheter att skaffa bostad också.

Med Ungdomsbarometern som fond inleddes debatten där fyra ungdomsförbund deltog.

Ola Palmgren, SSU, ansåg att det som krävs nu är kollektiva lösningar:

– Det är oroande att så många unga har otrygga anställningar. Själv jobbade jag fyra år utan att få fast jobb. Ibland hade jag anställning dag för dag, periodvis några månader i taget.

– Då är det svårt att känna att man har frihet att forma sitt liv. Anställningsformen allmän visstid måste tas bort och rätten till heltid måste stärkas.

Oliver Björklund är med i Grön ungdom. Han höll med om att möjligheterna för arbetsgivarna att utnyttja visstidsanställningar måste begränsas. Han lyfte sedan klimatfrågan:

– Många unga brinner för en grön omställning. Det är synd att de politiska partierna inte tar klimatfrågan på allvar. Den ökande psykiska ohälsan bland unga är också extremt oroväckande.

Evelina Reuterfors, från centerns ungdomsförbund (CUF), vill inte ta bort allmän visstid, utan pläderade för mer flexibilitet:

– Det viktigaste är att se till att alla kommer i arbete. Det blir problematiskt om man tar bort visstidsanställningarna. Vi måste reformera lagen om anställningsskydd (las), låsa upp den. Kollektivism är inte rätt väg att gå.

Ungmoderaternas talesperson, Sofia Fölster, fyllde i:

– Jag är 26 år och har aldrig haft en tillsvidareanställning. Men jag vet att visstid på sikt leder till fast jobb.

Sofia Fölster och Evelina Reuterfors försvarade den nya anställningsform som de borgerliga vill ha – den som innebär att ungdomar upp till 23 år får 30 procent lägre lön.

– En låg lön är ändå bättre än högt bidrag! anförde Evelina Reuterfors och fick snabbt mothugg från vänsterkanten.

Oliver Björklund, Grön ungdom, skakade på huvudet:

– Jag ser inte hur 30 procent lägre lön ökar ungdomars möjligheter att flytta hemifrån och jag fattar inte hur det ger unga en tryggare arbetsmarknad.

Både han och Ola Palmgren, SSU, påpekade sedan att arbetsgivarna redan har provanställning som möjlighet, för att försäkra sig om att anställda har rätt kompetens.

Palmgren tillade:

– Med visstidsjobb tvingas människor leva två år i ovisshet. Sänkta ingångslöner leder till sänkta löner generellt på arbetsmarknaden, det finns studier som visar det.

Oliver Björklund tyckte att facket misslyckats på en viktig punkt:

– Jag anser att facket måste jobba för att mer av produktivitetsökningarna och löneutrymmet kan tas ut i ledig tid, i stället för bara löneökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skolverkets förslag: Ta bort allt som rör arbetsvillkor

Undervisning. Skolverket har tagit bort allt som rör arbetsmarknaden och dess villkor i förslaget till den nya läroplanen för årskurs 7-9. Senast i dag måste alla yttranden på remissen in.

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.