Hallå där!

Henrik Sternberg

… mr Cabotagestudien, som efter sommaren blir professor i USA. Han flyttar sin forskning om transportbranschen, och sina studier av fusk, social dumpning och oschyst konkurrens, till universitetet i Iowa.

Henrik Sternberg
Foto: Lunds universitet

Vad ska du göra i där?

– Ungefär samma sak som jag har gjort i Sverige.

Med fokus på?

– Jag fortsätter med cabotagestudien och kommer att köra den en vända till i Sverige. (Alltså den forskning som svenska lastbilschaufförer hjälpt till med, och som resulterat i kunskap om hur utländska transportörer kör inrikestrafik i Sverige och i hur stor utsträckning de bryter mot reglerna om hur många körningar de får göra. Reds anm)

– Transparensen inom transportköp är en annan sak att studera vidare. Det handlar om att medvetna kunder kan ändra sitt beteende om de vet hur förhållandena ser ut i alla led av transportkedjan.

Varför är ett amerikanskt universitet intresserat av EU-direktiv och transportbranschen i Europa?

– Forskning handlar om generella frågor, och det här är intressant även i det samhället. Där pågår en ständig diskussion om vilka lagar och regler som ska gälla för mexikanska åkerier som har trafik i USA. Enmansåkare är en annan jättestor utmaning i den amerikanska åkeribranschen. Speditörer kan tvinga chaufförerna att leasa sina egna bilar så att de får stå för hela risken om något händer.

Vad ser du för fördelar med att forska i USA?

– Det är en fantastisk frihet att inte behöva bry sig om finansieringen av sin forskning. I Sverige är man en projektforskare som hela tiden måste söka pengar till nästa del av sitt jobb. Nu kommer jag att vara anställd av institutionen och bara ägna mig åt att forska och undervisa.

– Sedan är Iowa state university rankat som det sjätte i världen inom mitt område … så bara att träffa och jobba med världseliten leder mig framåt.

Har du lämnat Sverige och Lunds universitet för gott när flyttlasset går i augusti?

– Vad som händer i framtiden är inte hugget i sten. Jag och min forskning ska utvärderas efter tre år, och en gång till efter sex år.

– Sedan kommer jag absolut att vara en hel del i Sverige och Europa i jobbet. Kollegor i USA tycker att Cabotagestudien är något av det häftigaste de har sett.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Henrik Sternberg

Dieselstölder kopplas till lönedumpning

Åkeri. Låga löner och dåliga villkor bland chaufförer motiverar dem att stjäla diesel. Forskare har med hjälp av Cabotagestudien – där lastbilschaufförer har rapporterat om utländska fordon – sett ett tydligt samband.

Jens Nilsson i EU

Jens Nilsson i EU-parlamentet vill ha strängare cabotageregler

Åkeri. Nya, strängare regler för tillfälliga inrikes transporter av utländska företag, cabotage, är på gång. I eftermiddag lägger Jens Nilsson (S) fram sitt förslag i EU-parlamentets transportutskott. En het debatt väntar. Här svarar han på frågor om rapporten.

Transportarbetarens logga

Förslag om 48 timmars cabotage debatteras

Åkeri. ”Systematiskt cabotage och nomadförare måste förhindras.” Utländska åkerier som kör i andra medlemsländer ska bara få stanna i 48 timmar. Därefter ska lastbilarna återvända till hemlandet, föreslår EU-parlamentarikern Jens Nilsson.

Hallå där!
Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Hallå där!
Judomatch

Kristiina Pekkola

... ordförande i Svenska Judoförbundet som startar ett treårigt samarbete med Afa Försäkringar för att minska fallolyckorna på jobben.

Hallå där!

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Sabina Joslin-Karlqvist

Sabina är proffs på att peppa

Månadens medlem. Varför är du så glad? Inte den vanligaste startfrågan i en intervju, men självklar när det handlar om Sabina Joslin-Karlqvist. Lastbilschaufför, hälsocoach och den som dansar varje morgon när hon gör frukost.

Hallå där!

Patrik Johansson

… sopgubbe i Falun, som för fyra år sedan sadlade om till skolinformatör. Nu är han nominerad till årets opinionsbildare inom återvinning.

Niclas Angrell

Niclas släpper loss skaparglädjen

Månadens medlem. Ett sätt att koppla bort tankarna. Och samtidigt skapa efter eget huvud. För chauffören Niclas Angrell har svetsen och hästskorna blivit bästa terapin.

Hallå där!
Sofie Rehnström

Sofie Rehnström

… LO-jurist som skrivit ett kritiskt svar till ett lagförslag om företagshemligheter.

Hallå där!
Kristoffer Blekkerud Joakim Hogren

Kristoffer Blekkerud

… ordningsvakt i Karlstad som tillsammans med kollegan Joakim Hogen (till höger) agerade snabbt och rådigt, men förgäves, när en äldre man föll ihop på gågatan i stan.