Hallå där!

Henrik Sternberg

… mr Cabotagestudien, som efter sommaren blir professor i USA. Han flyttar sin forskning om transportbranschen, och sina studier av fusk, social dumpning och oschyst konkurrens, till universitetet i Iowa.

Henrik Sternberg
Foto: Lunds universitet

Vad ska du göra i där?

– Ungefär samma sak som jag har gjort i Sverige.

Med fokus på?

– Jag fortsätter med cabotagestudien och kommer att köra den en vända till i Sverige. (Alltså den forskning som svenska lastbilschaufförer hjälpt till med, och som resulterat i kunskap om hur utländska transportörer kör inrikestrafik i Sverige och i hur stor utsträckning de bryter mot reglerna om hur många körningar de får göra. Reds anm)

– Transparensen inom transportköp är en annan sak att studera vidare. Det handlar om att medvetna kunder kan ändra sitt beteende om de vet hur förhållandena ser ut i alla led av transportkedjan.

Varför är ett amerikanskt universitet intresserat av EU-direktiv och transportbranschen i Europa?

– Forskning handlar om generella frågor, och det här är intressant även i det samhället. Där pågår en ständig diskussion om vilka lagar och regler som ska gälla för mexikanska åkerier som har trafik i USA. Enmansåkare är en annan jättestor utmaning i den amerikanska åkeribranschen. Speditörer kan tvinga chaufförerna att leasa sina egna bilar så att de får stå för hela risken om något händer.

Vad ser du för fördelar med att forska i USA?

– Det är en fantastisk frihet att inte behöva bry sig om finansieringen av sin forskning. I Sverige är man en projektforskare som hela tiden måste söka pengar till nästa del av sitt jobb. Nu kommer jag att vara anställd av institutionen och bara ägna mig åt att forska och undervisa.

– Sedan är Iowa state university rankat som det sjätte i världen inom mitt område … så bara att träffa och jobba med världseliten leder mig framåt.

Har du lämnat Sverige och Lunds universitet för gott när flyttlasset går i augusti?

– Vad som händer i framtiden är inte hugget i sten. Jag och min forskning ska utvärderas efter tre år, och en gång till efter sex år.

– Sedan kommer jag absolut att vara en hel del i Sverige och Europa i jobbet. Kollegor i USA tycker att Cabotagestudien är något av det häftigaste de har sett.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Transportarbetarens logga

EU-förslag med strängare cabotageregler

Åkeri. Nya regler kring kör- och vilotider, cabotage och utstationerade chaufförer från andra länder tog i går ett kliv framåt i EU. Både Transport och Europeiska transportarbetarefederationen är nöjd med onsdagens yttrande. Ett förslag är att en utländsk lastbil inte ska få rulla mer än 48 timmar i Sverige eller andra EU-länder.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.

Hästkrafter gör skillnad

Månadens medlem. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.

Sofie

En vägdrottning på nätet

Månadens medlem. Först kommer familjen och lastbilarna – sedan är det Queen of the road som gäller. Vissa dagar ägnar Sofie Dahlström många timmar åt sitt stora intresse: Facebookgruppen som bara kvinnor får gå med i.

Adhd på jobbet
Pauli Brunila

”Adhd är en del av mig”

Mötet. Pauli Brunila är stuveriarbetare och huvudskyddsombud i Gävle hamn. I vuxen ålder fick han diagnosen adhd, ett funktionshinder som nyligen kostade honom en skriftlig varning.

Adhd

Så kan adhd funka på jobbet

Experten. Dagens arbetsgivare har dålig kunskap om adhd och liknade diagnoser. – Här har både fack och arbetsgivarorganisationerna en viktig uppgift att fylla, säger Maria Petersson på riksförbundet Attention.

Hallå där!

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Hallå där!
Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.