Close
"Just nu har vi en enorm möjlighet att sprida andra verklighetsbilder. Det är en politisk handling att publicera scener ur sitt liv för att skapa debatt", anser serietecknaren Lotta Sjöberg.
Close

”Hemma hos” – den ocensurerade sanningen…

Social succé. Serietecknaren Lotta Sjöberg fick nog av blänkande ytor i öde bostäder. Som motbild la hon upp bilder från trebarnsfamiljens kaos, och gensvaret blev enormt. Facebookgruppen Family living – the true story var född.

Gruppen har nu närmare 50 000 medlemmar.

– Röriga och stökiga hem är så skambelagt! Genom att dela verkliga bilder med varandra bidrar vi till att normalisera vardagen, säger Lotta Sjöberg.

Upprinnelsen var att hon började prenumerera på en inredningstidning.

– Jag ville hämta inspiration, men i stället blev jag så otroligt provocerad! Det gick inte att skilja på vad som var reportage och annonser.

Familjen hade nyligen flyttat till hus. Det var översvämning i källaren, luckor saknades i köket och plastpåsar rasade ut över golvet där de tre barnen sprang runt. Lotta Sjöberg hämtade sin kamera.

– Öppen planlösning, tyckte jag och plåtade på. Så la jag upp reportaget på Facebook, där människor jag inte kände började kommentera och ladda upp egna bilder. Vi skrattade så vi grät!

– Det finns så mycket humor i det osäljbara. För mig är min facebooksida den ultimata protesten mot dagens konsumtionssamhälle.

Våra hem har blivit en del av vår identitet, beskriver Lotta Sjöberg. Vi vill visa att vi är ordentliga och har kontroll. Ett smutsigt hem är ett tecken på dålig karaktär, att vi är lata. Ansvaret och domen för röran faller fortfarande, generellt, tyngst på kvinnan.

– Vi konkurrerar och dömer oss själva och varandra. Vad vi behöver är hjälp att acceptera läget och våga visa vår ofullkomlighet.

Vi träffas på Konstfack, där Lotta Sjöberg utbildade sig. Hennes glasögon svävar som vita fågelvingar över näsan och orden rinner snabbt. Maken är konstnär och hemma med hundvalpen, som annars tuggar i sig det mesta.

Lotta Sjöberg vill inte döma ut allt snickrande, pysslande och lust att göra det hemtrevligt. Men hon tycker att de kommersiella intressena tagit över. Alla tv-program vi matas med, om människor som får hjälp att pynta och fixa, styr vårt sätt att tänka och handla. Vi har blivit lydiga konsumenter, utan att vi ens är medvetna om det.

Som trebarnsmor känner jag att jag för en ständig kamp mot kaos, som hotar att ta över mitt hem. Och jag är alltid arg när jag städar. Lotta Sjöberg nickar instämmande:

– Jag har själv varit väldigt mycket argare, när barnen var mindre. Det fick inte ligga smutsiga tallrikar kvar på diskbänken på kvällen. Jag dammsög varje dag och tyckte det var jobbigt att bjuda hem folk.

– Facebookgruppen har hjälpt mig. Den är en oas av värme och kärlek. Jag har ökat min acceptansnivå, är inte lika noga och inte lika arg längre. En gång i veckan hjälps hela familjen åt att plocka upp alla sina grejer. Det funkar, även om barnen knorrar lite.

En del, framför allt kvinnor, reagerar mot din Facebook-sida med tillmälen som ”Fan, vad ni är äckliga!”. Varför blir de så arga?

– Det undrar jag också eftersom vi lever i en modern tid, men jag tror det är den moraliska aspekten. Det finns inga ursäkter för att inte hålla rent. Men om vi inte ägnar två timmar åt städning varje dag så kanske vi hinner umgås med våra barn i stället. Fast säger man så känner de som städar sig trampade på tårna.

I boken Orka torka: motståndsinspiration från facebookgruppen Family living – the true story samlade Lotta Sjöberg ihop 500 bilder från facebookgruppen, med allas godkännande. Den senaste, Det kan alltid bli värre, dryper av svart humor.

– Ja, den är jättemörk, om depression som jag själv brottas med. Boken var jätteläskig att skriva men jag är glad att jag gjorde det. Mörkret är mitt tema, det är väldigt roligt att utforska det väldigt svarta. Där finns så mycket humor.

– Allt det ljusa glada behöver man inte bearbeta, det är sig självt nog.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.

Hembiträdena Jasmin och Luz i sitt sovutrymme, Macao

Migrantarbetarnas drömmar

Syd- och Sydostasien. I tre år har Lennart Johnsson och Stefan F Lindberg rest i Asien och samlat på sig historier och fotografier med migrantarbetare. Resultatet är boken Drömmen om ett bättre liv.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Illustration till: Vad vill EU med vägtrafiken?

Vad vill EU med vägtrafiken?

Frågor & svar. Det snackas om nya kör- och vilotider för lastbilschaufförer. Och glunkas om uppluckrade cabotageregler för utländska åkerier i Sverige. Något slags EU-paket för vägtrafiken är på gång, borta i Bryssel. Här försöker vi bena ut begreppen.

Fossilfri framtid
Illustration till Fossilfri framtid

Godstransporter utan olja

Fokus: Framtiden. Hur ska godset fraktas 2030? På lastbil? Eller med tåg, båt, flyg? Vilket drivmedel gäller?

”Bränslebytet – en genialisk idé”

Fokus: Framtiden. Om tolv år ska vägtransporterna ha minskat sina klimatutsläpp med 70 procent. Men hur? – Genom bränslebytet, en genialisk idé! säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Lastbilen fortsätter dominera

Fokus: Framtiden. Anders Berndtsson är strateg på Trafikverket i Borlänge. Hur blir det, kommer vi att klara miljömålen till 2030? – Det är möjligt, men tekniskt svårt. Det kräver väldigt stora, modiga politiska beslut.

”Många problem återstår”

Fokus: Framtiden. – Miljömålen kommer att bli oerhört svåra att uppnå. Kom ihåg att personbilar har en genomsnittlig livslängd på 17 år. Det är bara tolv år kvar till 2030, säger Svenska petroleum och biodrivmedel institutets vd Ulf Svahn.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. I mitten av november presenterade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder.