Close
På Medborgarplatsen, Södermalm i Stockholm, deltog tiotusentals vuxna och barn i klimatstrejken.
Close

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

”Om ni väljer att svika oss kommer vi aldrig förlåta er.” Orden är Greta Thurnbergs från hennes tal på FN:s extrainkallade klimatmöte den 23 september. Allt började för drygt ett år sedan när hon satte sig framför riksdagshuset med skylten ”skolstrejk för klimatet”.

Skolstrejken på fredagar, eller Fridays for future, blev snabbt en global rörelse och de har i dag, som sista dag under en aktionsvecka, utlyst en global storstrejk. Rörelsen har bland annat uppmanat fackföreningsrörelsen att delta i storstrejken för att få politikerna att agera i klimatfrågan. Det enda fackförbundet som utlyst politisk strejk i Sverige är Syndikalisterna.

LO beslutade tidigare i år att en politisk strejk för klimatet inte är aktuell och de har förklarat beslutet med att strejkvapnet endast ska användas i konflikter som rör arbetsmarknadens parter. Däremot är det många medlemmar och fackliga företrädare som vill visa sitt stöd till klimatstrejkarna, bland dem Transports ordförande Tommy Wreeth som är på plats på Medborgarplatsen i Stockholm.

– På en död planet finns inga jobb. Alla måste ta sitt ansvar för klimatet och jag är djupt imponerad av den kraft som den yngre generationen visar i den här frågan, säger han.

På Medborgarplatsen i Stockholm samlades under fredagseftermiddagen tiotusentals personer. Handmålade plakat med budskap som ”rädda planeten” och ”agera” hölls upp av både vuxna och barn. På plats träffar Transportarbetaren ordningsvakterna Henric, Joakim och Oscar som har mycket att göra i dag och berättar att rösten tagit stryk när de försökt hålla ordning på klimatstrejkarna. Henric berättar att vaktbolaget de är anställda av bara kör med gasbilar nu, som ett steg i rätt klimatriktning.

– Jag tycker man ska ta klimatförändringarna på allvar, säger han.

En bit där ifrån, har lastbilschauffören David Granath fastnat vid ett övergångsställe på Götgatan när demonstrationståget passerar.

–Jag har en leverans som ligger fem minuter bort men jag lär nog få sitta här ett bra tag, säger han.

I samma sits sitter matbudet Shaik Sumaio, som försöker ta sig igenom folkmassan med sin moped.

– Jag ska flyga till Indien om några dagar, så jag känner mig som en klimatbov när jag ser det här, säger han.

Varför uppmanar inte Transport sina medlemmar att gå ut i politisk strejk i dag?
–Vi står nu inför en avtalsrörelse där vår huvuduppgift är att skapa bättre villkor för våra medlemmar. Strejkvapnet är något vi måste handskas oerhört försiktigt med och vi arbetar med förändring genom opinionsbildning och förhandling i första hand. Det låter tråkigt, men det har kanske aldrig varit så viktigt att försvara och bevara  den svenska modellen som det är nu, säger Tommy Wreeth.  

På frågan om hur Transport ställer sig till klimatfrågan svarar han att Transports branscher kommer att beröras av klimatförändringarna och att en grön omställning är viktigt.

– Fackföreningsrörelsen har en viktig roll att spela ute på arbetsplatserna genom att prata just omställning, tillvägagångssätt och konsekvenser, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

Transportarbetarens logga

Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.