Brisket & Friends i Dieseldalen, Stockholm.
Close
Chaufförer, hantverkare och slipsfolket från Stockholms city lunchar med långrökt kött.
Close
Sommarspecial

Här ”utbildas” gästerna i barbecue på Texasvis

Grillkrogen. En trendig rök- och grillkrog mitt i lastbilskvarteren? Många var skeptiska. Men det visade sig att inte bara hipsters från Södermalm gillar oxbringa som är rökt i 16 timmar.

Det började som en food-truck. Lunchhungriga och trendkänsliga tjänstemän i Stockholms innerstad kunde köpa sig en rökig måltid där vagnen för dagen parkerade. Sedan blev den fasta adressen Dieseldalen mitt i Västberga industriområde, söder om söder i Stockholm.

Matgästerna byttes omedelbart ut till chaufförer och terminalare från åkerier och terminaler i området. Plus hantverkare på uppdrag i trakten.

– Jag hade fördomar om lastbilschaufförernas matvanor innan vi öppnade, medger Ludvig Åström, en av två män som driver Brisket & Friends.

– Men nu vet jag att väldigt många är matintresserade och dessutom svältfödda på bra mat ute på vägarna. I stort sett alla som frågade efter potatisen eller biff med bea när vi startade kommer tillbaka när de har prövat vår mat.

Han kallar det att utbilda gästerna i barbecue på Texasvis. Det vill säga kött som rökts över natten över hickoryved och på låg temperatur.

Efter två år har lunchkrogen fått rykte om sig i ett större område än Dieseldalen. Ludvig Åström beskriver hur gästerna byts ut under de fyra timmarna varje vardag.

– Vid tio kommer chaufförer och hantverkare som har startat tidigt. Vid tolv har tjänstemännen från city letat sig ut, och allra sist är det ett nytt gäng lastbilschaufförer som ska jobba sent på kvällen.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Kultur
Ester Blenda Nordström

På besök i verkligheten

Wallraffare. Plötsligt händer det. Journalister och författare lämnar sin trygghet och väljer att leva i en annan verklighet än sin egen. När det görs bra, skapas de mest fantastiska berättelser.

Den nya plattformsekonomin
Illustration matbud + Muhammed Waqas

En usel affär

Matbudet. Det här är en historia om ett multinationellt företag som skapat en helt ny marknad i Sverige. Om hur deras mopedburna arbetare jobbar för skitlöner och om en oerfaren nyanländ företagare som lovades vinst, men fick en miljonskuld.

Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.

Plattformarna och facket

Facket. Plattformsjobben är ett nytt fenomen i Sverige. Men det växer. Facket letar fortfarande efter ett sätt att tackla det nya sättet att förmedla jobb.

Uber Eats-väska på moped

Uber undviker frågor om moms

Uber. Företaget känner inte igen sig i bilden av extremt mycket arbetstid och låg förtjänst för matbuden. Angående partnerföretagens skattefusk säger Uber: ”Att betala skatt är inget val”.

Stapeldiagram dödsolyckor på jobbet 2014–2018

Lastbilar tar flest liv på jobbet

Dödsolyckor. Lastbilschaufför är ett av Sveriges dödligaste jobb. Tunga lastbilar är också inblandade i en rad andra arbetsolyckor som slutar med döden. Så här gick det till när 21 personer dog på jobbet förra året.

Årets flygchock

Vad minns du av året som gick?

Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

En låda med gamla bilder fanns kvar när det gamla hamnkontoret skulle utrymmas. I mitten syns Börje Lindstrand, Potatisen kallad, enligt före detta kranföraren Rolf Landin som minns det mesta. Årtalet är okänt.

Vem bryr sig om en vanlig arbetares vardag?

Kultur. När Helsingborg bygger en ny stadsdel i Oceanhamnen finns de med: berättelserna om kaffet på Ingas café, hur kvinnokarlen Rune Takläggare flirtade och när den spritsmugglande vaktmästaren åkte fast.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.