Här stannar Sverige – för en framtid i lastbil

Till Göteborg kommer Transports ordförande och infrastrukturministern. I Stockholm samlar fackets kommunikatör namn för schysta transporter. Och i Skövde är Henrik Ohlsklint, 15 år, en av de samlande krafterna vid lördagens lastbilskortege.

Här stannar Sverige fortsätter att manifestera för schysta villkor på vägarna. Nu på lördag den 19 december kommer lastbilskaravaner att rulla längs vägarna på åtminstone 13 platser.

– Det handlar om min framtid, säger Henrik Ohlsklint.

Själv är han 15 år och räknar med att börja på transportgymnasium till hösten. Han har praktiserat på ett åkeri i Skövde och reagerat på oschyst konkurrens och orättvisa villkor på vägarna.

I Här stannar Sverige samlas åkare och chaufförer, fackliga och ickemedlemmar. I över ett år har de protesterat genom att stanna sina fordon på givna klockslag – plus genomföra några större protestkaravaner.

– Vi måste gå tillsammans i den här frågan om vi ska kunna bevara våra jobb i Sverige, säger Freddy Welle, aktiv i både Transport och Här stannar Sverige.

Han är ”jävligt stolt” över planerna för lördagens kortege i Göteborg:

– Vi har fått hit både Lasse och Anna och Ali, säger han om evenemanget vid Stigs center – då planen är att Transports ordförande Lars Lindgren, infrastrukturminister Anna Johansson och riksdagsledamoten Ali Esbati (V) ska uppträda.

Transport räknar med att samla namn till medborgarinitiativet Fair transport Europe, för att komma en bit närmare målet en miljon underskrifter från hela EU. I Stockholm är det Transports kommunikatör Frank Martin Engström som har med datorn för att samla underskrifter i samband med kortegen, som både utgår och återsamlas i Jordbro.

– Vi har 103 anmälda i dag, säger Conny Hård som arrangerar Stockholmskaravanen och är en av administratörerna i Facebookgruppen Här stannar Sverige.

– Jag tycker att politikerna har vaknat till, säger han som är chaufför. Grunden måste vara lika villkor på vägarna.

Korteger kommer att synas på många håll i landet: Gävle, Göteborg, Helsingborg, Karlstad, Linköping/Norrköping, Luleå, Skövde, Stockholm, Umeå, Uppsala, Växjö, Visby, Örebro … är de som finns med på tidningen Proffs sammanställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.