Här stannar Sverige – för en framtid i lastbil

Till Göteborg kommer Transports ordförande och infrastrukturministern. I Stockholm samlar fackets kommunikatör namn för schysta transporter. Och i Skövde är Henrik Ohlsklint, 15 år, en av de samlande krafterna vid lördagens lastbilskortege.

Här stannar Sverige fortsätter att manifestera för schysta villkor på vägarna. Nu på lördag den 19 december kommer lastbilskaravaner att rulla längs vägarna på åtminstone 13 platser.

– Det handlar om min framtid, säger Henrik Ohlsklint.

Själv är han 15 år och räknar med att börja på transportgymnasium till hösten. Han har praktiserat på ett åkeri i Skövde och reagerat på oschyst konkurrens och orättvisa villkor på vägarna.

I Här stannar Sverige samlas åkare och chaufförer, fackliga och ickemedlemmar. I över ett år har de protesterat genom att stanna sina fordon på givna klockslag – plus genomföra några större protestkaravaner.

– Vi måste gå tillsammans i den här frågan om vi ska kunna bevara våra jobb i Sverige, säger Freddy Welle, aktiv i både Transport och Här stannar Sverige.

Han är ”jävligt stolt” över planerna för lördagens kortege i Göteborg:

– Vi har fått hit både Lasse och Anna och Ali, säger han om evenemanget vid Stigs center – då planen är att Transports ordförande Lars Lindgren, infrastrukturminister Anna Johansson och riksdagsledamoten Ali Esbati (V) ska uppträda.

Transport räknar med att samla namn till medborgarinitiativet Fair transport Europe, för att komma en bit närmare målet en miljon underskrifter från hela EU. I Stockholm är det Transports kommunikatör Frank Martin Engström som har med datorn för att samla underskrifter i samband med kortegen, som både utgår och återsamlas i Jordbro.

– Vi har 103 anmälda i dag, säger Conny Hård som arrangerar Stockholmskaravanen och är en av administratörerna i Facebookgruppen Här stannar Sverige.

– Jag tycker att politikerna har vaknat till, säger han som är chaufför. Grunden måste vara lika villkor på vägarna.

Korteger kommer att synas på många håll i landet: Gävle, Göteborg, Helsingborg, Karlstad, Linköping/Norrköping, Luleå, Skövde, Stockholm, Umeå, Uppsala, Växjö, Visby, Örebro … är de som finns med på tidningen Proffs sammanställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.