Här slår lastbilschaufförer runt i värmländska Grums
Vet du hur det känns att sitta i en lastbil som välter? Det vet elva kursdeltagare som åkte till Värmland för att lära sig mer om vältrisker med lastbil. Kursen är sprillans ny och ska få både chaufförer och andra inom transportbranschen att minska antalet vältolyckor ute på vägarna.
Bälte, check. Inga lösa föremål, check. Lastbilschauffören Kai Sund och undertecknad reporter har gett klartecken genom framrutan. Två tummar upp. Vi är redo.
Hytten tippar snabbt 90 grader till höger. Jag hamnar längst ner och håller tummarna för att Kais bälte verkligen håller. Några frigolitbitar far omkring i hytten. En ska föreställa en termos, en annan en verktygslåda. De väger ju egentligen ingenting, men hade de varit på riktigt …
Så svänger vi 180 grader till vänster och nu blir det min tur att testa bältet där jag hänger någon meter över Kai. Han pressas mot dörren och gör sitt bästa för att försvara sig mot de anfallande frigolitbitarna.
– Hur kändes det då? frågar jag honom när vi rätats upp till vågrätt läge igen.
– Obehagligt. Du kan ju tänka dig att ha fart också när du går omkull!
Vi befinner oss på Värmlands trafikcenter i Grums för att lära oss om vältrisker och säkrare körning med hög tyngdpunkt. Det är Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) som kör kursen för första gången. Kursen riktar sig till alla möjliga som har ett finger i transportbranschen. I skolbänken denna dag hittar vi trafikledare, lärare, chaufförer, förmän, konsulter, YKB-instruktörer och en utredare från Transportstyrelsen. Plus en handfull experter som är här för att dela med sig av sin kunskap.
Vi diskuterar bland annat vältrisker att se upp med bakom ratten. Någon nämner stress på grund av tajt ruttplanering, en annan nämner trötthet, pillande med telefon och dator.
Vi pratar om trötthet hos föraren, punktering på däcken, dålig sikt, feldoserade vägar, för hög hastighet och medtrafikanter. Och förstås lastsäkring vilket är huvudämnet för dagen. Ju högre tyngdpunkt på lasten, desto större risker. Men hur mycket större?
Kursledarna Petter Lobrinker och Stefan Reimers plockar fram stora leksaksbilar, specialbyggda för det här ändamålet, så vi ska få se vad som faktiskt händer. Vi lastar på timmer och sen lyfter vi sakta på underlaget. Hur många grader kan bilen luta innan den tippar? Vi lastar fel, vi lastar rätt, vi testar hög respektive låg tyngdpunkt och vi provar vad som händer med säkrad last och jämför vältrisken när lasten är osäkrad. Slutsats: ju högre topplast, desto snabbare välter vi. Dåligt säkrad last, ja då går det ännu fortare.
Det här vet ju alla redan, men dagens elever konstaterar att det är bra att se det så tydligt. Samma sak att få sitta i välthytten och känna när säkerhetsbältet försöker klyva oss på mitten och grejer far omkring.
– Man kan prata hur mycket som helst i klassrummet men det är först när man känner i kroppen som man förstår vad som verkligen händer, säger Petter Lobrinker.
Experimenten blir också en påminnelse om hur viktigt det är att köra med hastighetsmarginal. Många förare ligger alltför nära vältgränsen utan att veta om det, säger Reimers.
– Det räcker med att sänka hastigheten med fem kilometer mer än ryggmärgen säger för att klara oförutsedda händelser med marginal. Som att en boll kommer ut i vägen till exempel.
Fotnot: Vill du se när hytten välter med Transportarbetarens reporter och lastbilschauffören Kai Sund? Kolla på vår Facebooksida – där finns en film både inifrån och utifrån välthytten i Grums.