Här slår lastbilschaufförer runt i värmländska Grums

Vet du hur det känns att sitta i en lastbil som välter? Det vet elva kursdeltagare som åkte till Värmland för att lära sig mer om vältrisker med lastbil. Kursen är sprillans ny och ska få både chaufförer och andra inom transportbranschen att minska antalet vältolyckor ute på vägarna.

Bälte, check. Inga lösa föremål, check. Lastbilschauffören Kai Sund och undertecknad reporter har gett klartecken genom framrutan. Två tummar upp. Vi är redo.

Hytten tippar snabbt 90 grader till höger. Jag hamnar längst ner och håller tummarna för att Kais bälte verkligen håller. Några frigolitbitar far omkring i hytten. En ska föreställa en termos, en annan en verktygslåda. De väger ju egentligen ingenting, men hade de varit på riktigt …

Så svänger vi 180 grader till vänster och nu blir det min tur att testa bältet där jag hänger någon meter över Kai. Han pressas mot dörren och gör sitt bästa för att försvara sig mot de anfallande frigolitbitarna.

– Hur kändes det då? frågar jag honom när vi rätats upp till vågrätt läge igen.

– Obehagligt. Du kan ju tänka dig att ha fart också när du går omkull!

Vi befinner oss på Värmlands trafikcenter i Grums för att lära oss om vältrisker och säkrare körning med hög tyngdpunkt. Det är Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) som kör kursen för första gången. Kursen riktar sig till alla möjliga som har ett finger i transportbranschen. I skolbänken denna dag hittar vi trafikledare, lärare, chaufförer, förmän, konsulter, YKB-instruktörer och en utredare från Transportstyrelsen. Plus en handfull experter som är här för att dela med sig av sin kunskap.

Vi diskuterar bland annat vältrisker att se upp med bakom ratten. Någon nämner stress på grund av tajt ruttplanering, en annan nämner trötthet, pillande med telefon och dator.

Vi pratar om trötthet hos föraren, punktering på däcken, dålig sikt, feldoserade vägar, för hög hastighet och medtrafikanter. Och förstås lastsäkring vilket är huvudämnet för dagen. Ju högre tyngdpunkt på lasten, desto större risker. Men hur mycket större?

Kursledarna Petter Lobrinker och Stefan Reimers plockar fram stora leksaksbilar, specialbyggda för det här ändamålet, så vi ska få se vad som faktiskt händer. Vi lastar på timmer och sen lyfter vi sakta på underlaget. Hur många grader kan bilen luta innan den tippar? Vi lastar fel, vi lastar rätt, vi testar hög respektive låg tyngdpunkt och vi provar vad som händer med säkrad last och jämför vältrisken när lasten är osäkrad. Slutsats: ju högre topplast, desto snabbare välter vi. Dåligt säkrad last, ja då går det ännu fortare.

Det här vet ju alla redan, men dagens elever konstaterar att det är bra att se det så tydligt. Samma sak att få sitta i välthytten och känna när säkerhetsbältet försöker klyva oss på mitten och grejer far omkring.

– Man kan prata hur mycket som helst i klassrummet men det är först när man känner i kroppen som man förstår vad som verkligen händer, säger Petter Lobrinker.

Experimenten blir också en påminnelse om hur viktigt det är att köra med hastighetsmarginal. Många förare ligger alltför nära vältgränsen utan att veta om det, säger Reimers.

– Det räcker med att sänka hastigheten med fem kilometer mer än ryggmärgen säger för att klara oförutsedda händelser med marginal. Som att en boll kommer ut i vägen till exempel.

 

Fotnot: Vill du se när hytten välter med Transportarbetarens reporter och lastbilschauffören Kai Sund? Kolla på vår Facebooksida – där finns en film både inifrån och utifrån välthytten i Grums.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Kultur
Hembiträdena Jasmin och Luz i sitt sovutrymme, Macao

Migrantarbetarnas drömmar

Syd- och Sydostasien. I tre år har Lennart Johnsson och Stefan F Lindberg rest i Asien och samlat på sig historier och fotografier med migrantarbetare. Resultatet är boken Drömmen om ett bättre liv.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.