Här slår lastbilschaufförer runt i värmländska Grums

Vet du hur det känns att sitta i en lastbil som välter? Det vet elva kursdeltagare som åkte till Värmland för att lära sig mer om vältrisker med lastbil. Kursen är sprillans ny och ska få både chaufförer och andra inom transportbranschen att minska antalet vältolyckor ute på vägarna.

Bälte, check. Inga lösa föremål, check. Lastbilschauffören Kai Sund och undertecknad reporter har gett klartecken genom framrutan. Två tummar upp. Vi är redo.

Hytten tippar snabbt 90 grader till höger. Jag hamnar längst ner och håller tummarna för att Kais bälte verkligen håller. Några frigolitbitar far omkring i hytten. En ska föreställa en termos, en annan en verktygslåda. De väger ju egentligen ingenting, men hade de varit på riktigt …

Så svänger vi 180 grader till vänster och nu blir det min tur att testa bältet där jag hänger någon meter över Kai. Han pressas mot dörren och gör sitt bästa för att försvara sig mot de anfallande frigolitbitarna.

– Hur kändes det då? frågar jag honom när vi rätats upp till vågrätt läge igen.

– Obehagligt. Du kan ju tänka dig att ha fart också när du går omkull!

Vi befinner oss på Värmlands trafikcenter i Grums för att lära oss om vältrisker och säkrare körning med hög tyngdpunkt. Det är Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) som kör kursen för första gången. Kursen riktar sig till alla möjliga som har ett finger i transportbranschen. I skolbänken denna dag hittar vi trafikledare, lärare, chaufförer, förmän, konsulter, YKB-instruktörer och en utredare från Transportstyrelsen. Plus en handfull experter som är här för att dela med sig av sin kunskap.

Vi diskuterar bland annat vältrisker att se upp med bakom ratten. Någon nämner stress på grund av tajt ruttplanering, en annan nämner trötthet, pillande med telefon och dator.

Vi pratar om trötthet hos föraren, punktering på däcken, dålig sikt, feldoserade vägar, för hög hastighet och medtrafikanter. Och förstås lastsäkring vilket är huvudämnet för dagen. Ju högre tyngdpunkt på lasten, desto större risker. Men hur mycket större?

Kursledarna Petter Lobrinker och Stefan Reimers plockar fram stora leksaksbilar, specialbyggda för det här ändamålet, så vi ska få se vad som faktiskt händer. Vi lastar på timmer och sen lyfter vi sakta på underlaget. Hur många grader kan bilen luta innan den tippar? Vi lastar fel, vi lastar rätt, vi testar hög respektive låg tyngdpunkt och vi provar vad som händer med säkrad last och jämför vältrisken när lasten är osäkrad. Slutsats: ju högre topplast, desto snabbare välter vi. Dåligt säkrad last, ja då går det ännu fortare.

Det här vet ju alla redan, men dagens elever konstaterar att det är bra att se det så tydligt. Samma sak att få sitta i välthytten och känna när säkerhetsbältet försöker klyva oss på mitten och grejer far omkring.

– Man kan prata hur mycket som helst i klassrummet men det är först när man känner i kroppen som man förstår vad som verkligen händer, säger Petter Lobrinker.

Experimenten blir också en påminnelse om hur viktigt det är att köra med hastighetsmarginal. Många förare ligger alltför nära vältgränsen utan att veta om det, säger Reimers.

– Det räcker med att sänka hastigheten med fem kilometer mer än ryggmärgen säger för att klara oförutsedda händelser med marginal. Som att en boll kommer ut i vägen till exempel.

 

Fotnot: Vill du se när hytten välter med Transportarbetarens reporter och lastbilschauffören Kai Sund? Kolla på vår Facebooksida – där finns en film både inifrån och utifrån välthytten i Grums.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.