Här kommer lönen i tid

Jobbar med familjen. Ralf Ekdahl driver åkeriet Ekdahl miljö ihop med sin syster. Hans son är trafikledare. Är det för att Ekdahls är ett familjeföretag som de anställda trivs?

– Det beror nog inte på det. Vi är rädda om personer som gör ett bra jobb.

Cassandra Svensson hör till dem, konstaterar Ralf Ekdahl. Han tillägger:

– Nu har vi inte en enda chaufför som jag vill ska sluta.

Vad gör ni för att folk ska trivas?

– Vi är som vanliga personer. Det var länge sen nu, men om det kör ihop sig kan jag själv ge mig ut och köra.

Just det spelar in, tycker Cassandra, att transportledarna vet hur arbetet är och att det kan haka upp sig. Att teckna kollektivavtal är självklart, anser Ralf Ekdahl. Annars blir det bara en massa ”kludd och strul”. Några går till facket, som griper in, och allt kostar tid och energi, resonerar han.

– Det har hänt att anställda skrivit upp fler timmar än de jobbat. Då blir jag inte glad. Det ska vara rätt från bägge håll! Vi kör arbete under eget ansvar och det ska vara som i ett förhållande, att vi är shysta mot varandra.

– Alla är en kugge i hjulet. Jag jävlas inte med folk för då får jag inget bra jobb utfört. Fast, säger Ralf Ekdahl med ett stort skratt, det finns väl de som tycker jag är en jävla idiot också.

Han brusar upp ibland, medger han, när någon ”klantar till det” på ett oprofessionellt sätt, men sedan blåser det över. Det vet folk. Med åldern har humöret mildrats.

Någon personal- eller högre utbildning har Ralf Ekdahl inte. Han började jobba som tonåring och arbetsuppgifterna på åkeriet har han lärt sig efter hand.

De anställda har ingen fackklubb och inga lokala tillägg, utöver kollektivavtalet. Men åkeriet och Transport har jobbat ihop för att tillsätta ett skyddsombud, som nu ska ”skickas på utbildning”.

Att åkeriet inte har fler kvinnliga chaufförer hänvisar han till att några av dem som anställts inte har gillat jobbet, på lång sikt. Det här med att skita ner sig spelar in, tror både han och Cassandra. Fast Ekdahls har, och har haft, flera duktiga kvinnliga chaufförer också. Så skicklighet har nog inte med kön att göra, funderar Ralf Ekdahl.

Han gör ingen stor affär av att kvinnliga förare blir med barn. Det är en del av livet.

– Manliga chaufförer får ju också barn och behöver vara hemma, under en period av livet. Vi hade en gammal trotjänare som sa: Det är inte alltid bra att jobba på Ekdahls, men man får fan ta mig lön den 25:e.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Karta med uppgifter om var chaufförerna behövs

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.