Här kommer lönen i tid

Jobbar med familjen. Ralf Ekdahl driver åkeriet Ekdahl miljö ihop med sin syster. Hans son är trafikledare. Är det för att Ekdahls är ett familjeföretag som de anställda trivs?

– Det beror nog inte på det. Vi är rädda om personer som gör ett bra jobb.

Cassandra Svensson hör till dem, konstaterar Ralf Ekdahl. Han tillägger:

– Nu har vi inte en enda chaufför som jag vill ska sluta.

Vad gör ni för att folk ska trivas?

– Vi är som vanliga personer. Det var länge sen nu, men om det kör ihop sig kan jag själv ge mig ut och köra.

Just det spelar in, tycker Cassandra, att transportledarna vet hur arbetet är och att det kan haka upp sig. Att teckna kollektivavtal är självklart, anser Ralf Ekdahl. Annars blir det bara en massa ”kludd och strul”. Några går till facket, som griper in, och allt kostar tid och energi, resonerar han.

– Det har hänt att anställda skrivit upp fler timmar än de jobbat. Då blir jag inte glad. Det ska vara rätt från bägge håll! Vi kör arbete under eget ansvar och det ska vara som i ett förhållande, att vi är shysta mot varandra.

– Alla är en kugge i hjulet. Jag jävlas inte med folk för då får jag inget bra jobb utfört. Fast, säger Ralf Ekdahl med ett stort skratt, det finns väl de som tycker jag är en jävla idiot också.

Han brusar upp ibland, medger han, när någon ”klantar till det” på ett oprofessionellt sätt, men sedan blåser det över. Det vet folk. Med åldern har humöret mildrats.

Någon personal- eller högre utbildning har Ralf Ekdahl inte. Han började jobba som tonåring och arbetsuppgifterna på åkeriet har han lärt sig efter hand.

De anställda har ingen fackklubb och inga lokala tillägg, utöver kollektivavtalet. Men åkeriet och Transport har jobbat ihop för att tillsätta ett skyddsombud, som nu ska ”skickas på utbildning”.

Att åkeriet inte har fler kvinnliga chaufförer hänvisar han till att några av dem som anställts inte har gillat jobbet, på lång sikt. Det här med att skita ner sig spelar in, tror både han och Cassandra. Fast Ekdahls har, och har haft, flera duktiga kvinnliga chaufförer också. Så skicklighet har nog inte med kön att göra, funderar Ralf Ekdahl.

Han gör ingen stor affär av att kvinnliga förare blir med barn. Det är en del av livet.

– Manliga chaufförer får ju också barn och behöver vara hemma, under en period av livet. Vi hade en gammal trotjänare som sa: Det är inte alltid bra att jobba på Ekdahls, men man får fan ta mig lön den 25:e.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Transportarbetarens logga

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.