Förarplats, utsikt genom vindruta
Close
Trafikverkets chefsstrateg Hamid Zarghampour är övertygad om att självkörande personbilar är en vanlig syn på gatorna om 10–15 år.
Close

Har förarna spelat ut sin roll?

Fokus: Framtiden. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Självkörande bilar är superhett. Att en lastbil kan köra sig själv är förstås inte samma sak som att lagen medger att föraren plockas bort ur hytten.

Förarlöst kan å andra sidan innebära att en gruvtruck är obemannad, men styrs med joystick av en operatör vid en dator i ett varmt och ombonat kontorsrum.

När det gäller självkörande fordon har forskarvärlden enats om en femgradig skala som avgör graden av automatisering. Siffran ett (1) motsvarar ungefär den farthållare som numera sitter i alla bilar. Fem är en helt autonom bil som tar sig från start till mål, utan några mänskliga ingrepp.

Många personbilar säljs i dag med adaptiv farthållare, som kan bromsa, och så kallad lateral styrning. Den senare kan styra bilen så att den håller sig mellan vägens vita markeringar. De är två stödsystem som gör att bilen hamnar på en tvåa på skalan.

De mest långtgående visionerna som målas upp för framtiden är häpnadsväckande, minst sagt.

Bilpool

Den statliga myndigheten Trafikanalys beskriver ett samhälle där hushållen inte längre har en egen bil. (Eller två.) I stället har delningsekonomin slagit igenom på bred front.

Familjer som ska i väg och handla eller åka till landet beställer med några knapptryck på den smarta mobilen fram en bil från en pool – troligen en elbil – som kommer vid angiven tidpunkt. Den har ingen förare, men väl ett avancerat system med gps, radar och sensorer som gör att den hittar fram i trafiken. Bilen är – liksom hundratusentals andra fordon – också kontinuerligt uppkopplad mot ”molnet”, där den får data om väderlek, trafikstockningar och olyckor.

Bilresan kostar förstås en slant – pengar som dras direkt från familjens konto. Men det blir ändå billigare, och miljövänligare, än att äga en bil. En bil som år 2017 stod parkerad ungefär 95 procent av sin livstid.

Sparar utrymme

I detta nya Sverige snurrar mängder av kollektivt ägda elbilar omkring dygnets alla timmar (utom när de laddar upp sig eller åker i väg för att få service), något som gör att det krävs färre parkeringsplatser. Den automatiska styrningen, och troligen lägre hastighet i städerna, gör att vägfilerna kan göras smalare. Det sparar ytterligare utrymme.

Visionärerna ser framför sig att de självkörande, förarlösa bilarna på egen hand kan köra ungarna till fotbollsträningen. Eller mamma och pappa hem från krogen efter en blöt kväll. Körkort är inte längre en förutsättning för att åka bil.

Det finns troligen avigsidor. En chaufför kan för en del resenärer stå för hjälp ombord och trygghet. Nu är man utelämnad till sig själv och till medpassagerarna, som man kanske inte alltid känner. I fall man kryssat i rutan ”accepterar samåkning” vid den digitala beställningen.

Öka bilåkandet

Forskarna förutspår att den nya delade biltjänsten kommer att öka bilåkandet, inte minska det. Möjligheten, eller risken om man så vill, finns att de gemensamma bilarna blir så praktiska och tidsbesparande att vi föredrar dem även på längre sträckor, framför att åka tåg eller buss. Det kan bli en allvarlig konkurrent till järnvägen, där samhället vid den här tiden hunnit investera massor i snabbspår.

Kommer delningsekonomin att slå igenom på det beskrivna sättet?

Nja, här finns fyra tänkbara scenarier som avgör om och hur fort det kan gå. Den ena ytterligheten är ett samhälle där det mesta rullar på i gamla hjulspår och varken invånare eller politiker är särskilt nytänkande. Folk vill fortsätta äga sin bil och omställningen går långsamt.

Den andra ytterligheten uppstår när alla på ett oväntat snabbt sätt ställer om sig till det nya och beslutsfattarna kvickt undanröjer alla laghinder. Exempelvis det faktum att dagens hela rättssystem bygger på att det är fysiska levande personer som ställs till svars i domstol, om något händer i trafiken.

Flera försök pågår

I Sverige liksom i övriga världen startas just nu mängder av försök med självkörande fordon. I Stockholmsförorten Kista ska en buss frakta resenärer och i Göteborg har Volvo valt ut 100 familjer som får prova en personbil som ska ratta sig själv på vissa vägsträckor. Projektet är döpt till Drive me.

Trafikverkets chefsstrateg Hamid Zarghampour är övertygad om att självkörande personbilar är en vanlig syn på gatorna om 10–15 år. Han och många andra utgår också från att trafiksäkerheten blir bättre i och med automatiseringen.

– Då säger vi kanske ”vilken galning” om personer som själva håller i ratten, säger Zarghampour.

Inte helt förarlöst än

I försöken i Kista och Göteborg måste föraren än så länge sitta på plats i bilen när självkörningen är inkopplad.

Men det är ju inte så experternas framtidsvision ser ut. I rapporten Självkörande fordon och transportpolitiska mål skriver Trafikanalys att det kostar ungefär 1,4 miljoner per år att hålla en dragbil med trailer i trafik. Av den summan är uppåt 600 000 kronor lönekostnader, påpekar man. Med tillägget att det här finns en besparingspotential på 40 procent om föraren räknas bort.

Har yrkesförarna spelat ut sin roll redan om 10–15 år? Det tror inte en expertgrupp som tittat specifikt på godstransporterna. Självkörande lastbilar bedöms ha fått ett begränsat genomslag till 2030 och något större till 2050.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    2 januari, 2018

    Skall bli intressant att se hur tekniken hanterar plötslig halka och kraftigt snöfall som begränsar sikten, detta är en utvecklingsutmaning för data nissar som tycker det är kul med dataspel, sedan kommer ju datahackarna också och vad kan dom ställa till med tro.

  2. Örjan Torpe:
    30 december, 2017

    Man småler en smula åt optimisterna när det gäller förarlösa bilar. Jag använder GPS i min bil för att hitta adresser. I bland visar den 100 -150 meter fel, när det gäller avstyckade tomter kan den ibland ange målet mitt ute på ett gärde beroende på att stamfastigheten har styckats av. Elektronik i bilar, På min Volvo V 70 lyser "check engine" lampan relativt konstant utan att någon kan konstatera varför. Är det någon som har sett en svensk landsväg ha både sidomarkeringar och mittlinjemarkeringar i mer än 4 mil, får vederbörande gärna höra av sig. Tekniken kan säkert användas i lågfart och kan man göra parkeringar mer platseffektiva i tex parkeringsgarage så kan den fylla en funktion. Frågan är om nyttan överstiger kostnaden.

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.