Husvagnen väger två ton, kräver en specialtransport för att flyttas och är inte besiktigad. Tony Norling och Lisbeth Wikström är ganska fast förankrade på Rättviks camping.
Close
Husvagnen väger två ton, kräver en specialtransport för att flyttas och är inte besiktigad. Tony Norling och Lisbeth Wikström är ganska fast förankrade på Rättviks camping.
Close

Här finns inga måsten

Trogna campare. Vem väljer att tillbringa all sin lediga tid på några futtiga kvadratmeter, fyra meter från närmaste granne? Där varje ord som sägs hörs av den som råkar gå förbi. Svaret är säsongscamparen.

Transportarbetaren åkte till Rättvik för att tränga in i säsongscamparens själ. Fånga upp kulturen som råder vid en grusgång där husvagnarna står fast parkerade.

– Friheten.

Det blir förklaringen från dumperchauffören Tony Norling och Lisbeth Wikström, som jobbade på knäckebrödsfabrik tills ryggen sa stopp, när de har dukat fram frukostägg och kaffe inne i förtältet.

Frihet är också det allra vanligaste argumentet för att säsongsbo i husvagn, enligt socialantropologen Hege Høyer Leivestad som har forskat om livet på hjul. Men, tipsar hon inför denna artikel, du måste fråga vad de lägger i begreppet frihet.

Tony Norling och Lisbeth Wikström har en liten gård hemma i värmländska Lesjöfors. De senaste 21 somrarna har de mer eller mindre bott på campingen vid Enåns strand i Rättvik. Liksom helgerna under vår och tidig höst.

– Frihet från alla måsten, förklarar Tony. Här behöver jag aldrig gå ut och hugga ved.

I stället promenerar de i väg till servicebyggnaden när det är dags för dusch eller toabesök, även om klockan är fem på morgonen. De lagar mat på en kokplatta under ett presenningstak, om det inte ska grillas.

– Och frihet att åka i väg till Falun, Mora, Borlänge, fyller Lisbeth i. Eller gå ner på stan i Rättvik, hemma har vi två affärer och här finns allt.

Tillbaka till forskaren vid Stockholms universitet: Trygghet, säger hon, är nästa tunga argument för att välja det orörliga husvagnslivet.

– Visst, säger Lisbeth, jag skulle aldrig vilja sitta själv i en sommarstuga. Här vet vi vilka som kommer till helgen, och vi har koll på varandras ställen om det är tomt.

I husvagnsraden längs åstranden lever så gott som alla deras nära vänner. Det kan bli en öl och lite chips på uteplatsen, kanske gemensam middag lite senare. Alltid lite prat när man möts. De flesta grannarna är par med utflugna barn.

– Vi bryr oss mer om campingen än de som bara stannar några nätter, säger Tony. Det är vi som säger till om något behöver fixas.

Kompisgänget stämmer på pricken in i den beskrivning som socialantropologen Hege Høyer Leivestad har kommit fram till efter flera års forskning om långtidscampare. Bland dem hon intervjuat överväger folk med praktiska yrken och vårdjobb. En hel del är transportarbetare.

– Ja, här är det en jävla blandning, berättar Lisbeth. Städare, truckförare, en storföretagare i grävmaskiner, en fackombudsman, dagbarnvårdare, en smed … och så några i byggbranschen.

Tony skulle absolut kunna bo på campingen året om.

– Men … då skulle jag förstås inte ha något garage till Cadillacen, funderar han.

– Och jag skulle inte ha några barnbarn i närheten, konstaterar Lisbeth. Nej, jag kommer inte att flytta hit.

Bilar och barn ligger annars bakom parets fasta placering på Rättviks camping. Tonys engagemang i den årliga Classic car-veckan lockade dit dem, och efter några år bytte de upp sig i husvagnsstorlek och bokade säsongsplats. De tre yngsta döttrarna växte i stort sett upp på campingen, och inget kunde få dem att välja bort Rättvik ens i tonåren.

Bilarna förde dit Tony Norling och Lisbeth Wikström. Och det är bilintresset som har byggt vänskapen med de andra säsongscamparna på Solsidan, som grusgången längs ån har döpts till. Det är amerikanare som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Demokrati

Våga ta snacket om demokratin!

Kultur. ”Det är i dag vi måste agera om vi vill ha en demokrati i morgon”. Förintelsens överlevare Hédi Frieds ord biter sig fast. Väktaren Niklas Strand tycker att vi ska våga ta snacket vid fikabordet. Vad kan du göra för att skydda demokratin?

Nawal El Saadawi

”Gud borde vara demokrat”

Kultur. Författaren Nawal El Saadawi har fängslats och tvingats i exil. På frågan om vad hon är rädd för är svaret: Ingenting. Inte ens för Gud? – Om Gud finns borde han vara nöjd med mig.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Granskning
Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstads-avdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.