Husvagnen väger två ton, kräver en specialtransport för att flyttas och är inte besiktigad. Tony Norling och Lisbeth Wikström är ganska fast förankrade på Rättviks camping.
Close
Husvagnen väger två ton, kräver en specialtransport för att flyttas och är inte besiktigad. Tony Norling och Lisbeth Wikström är ganska fast förankrade på Rättviks camping.
Close

Här finns inga måsten

Trogna campare. Vem väljer att tillbringa all sin lediga tid på några futtiga kvadratmeter, fyra meter från närmaste granne? Där varje ord som sägs hörs av den som råkar gå förbi. Svaret är säsongscamparen.

Transportarbetaren åkte till Rättvik för att tränga in i säsongscamparens själ. Fånga upp kulturen som råder vid en grusgång där husvagnarna står fast parkerade.

– Friheten.

Det blir förklaringen från dumperchauffören Tony Norling och Lisbeth Wikström, som jobbade på knäckebrödsfabrik tills ryggen sa stopp, när de har dukat fram frukostägg och kaffe inne i förtältet.

Frihet är också det allra vanligaste argumentet för att säsongsbo i husvagn, enligt socialantropologen Hege Høyer Leivestad som har forskat om livet på hjul. Men, tipsar hon inför denna artikel, du måste fråga vad de lägger i begreppet frihet.

Tony Norling och Lisbeth Wikström har en liten gård hemma i värmländska Lesjöfors. De senaste 21 somrarna har de mer eller mindre bott på campingen vid Enåns strand i Rättvik. Liksom helgerna under vår och tidig höst.

– Frihet från alla måsten, förklarar Tony. Här behöver jag aldrig gå ut och hugga ved.

I stället promenerar de i väg till servicebyggnaden när det är dags för dusch eller toabesök, även om klockan är fem på morgonen. De lagar mat på en kokplatta under ett presenningstak, om det inte ska grillas.

– Och frihet att åka i väg till Falun, Mora, Borlänge, fyller Lisbeth i. Eller gå ner på stan i Rättvik, hemma har vi två affärer och här finns allt.

Tillbaka till forskaren vid Stockholms universitet: Trygghet, säger hon, är nästa tunga argument för att välja det orörliga husvagnslivet.

– Visst, säger Lisbeth, jag skulle aldrig vilja sitta själv i en sommarstuga. Här vet vi vilka som kommer till helgen, och vi har koll på varandras ställen om det är tomt.

I husvagnsraden längs åstranden lever så gott som alla deras nära vänner. Det kan bli en öl och lite chips på uteplatsen, kanske gemensam middag lite senare. Alltid lite prat när man möts. De flesta grannarna är par med utflugna barn.

– Vi bryr oss mer om campingen än de som bara stannar några nätter, säger Tony. Det är vi som säger till om något behöver fixas.

Kompisgänget stämmer på pricken in i den beskrivning som socialantropologen Hege Høyer Leivestad har kommit fram till efter flera års forskning om långtidscampare. Bland dem hon intervjuat överväger folk med praktiska yrken och vårdjobb. En hel del är transportarbetare.

– Ja, här är det en jävla blandning, berättar Lisbeth. Städare, truckförare, en storföretagare i grävmaskiner, en fackombudsman, dagbarnvårdare, en smed … och så några i byggbranschen.

Tony skulle absolut kunna bo på campingen året om.

– Men … då skulle jag förstås inte ha något garage till Cadillacen, funderar han.

– Och jag skulle inte ha några barnbarn i närheten, konstaterar Lisbeth. Nej, jag kommer inte att flytta hit.

Bilar och barn ligger annars bakom parets fasta placering på Rättviks camping. Tonys engagemang i den årliga Classic car-veckan lockade dit dem, och efter några år bytte de upp sig i husvagnsstorlek och bokade säsongsplats. De tre yngsta döttrarna växte i stort sett upp på campingen, och inget kunde få dem att välja bort Rättvik ens i tonåren.

Bilarna förde dit Tony Norling och Lisbeth Wikström. Och det är bilintresset som har byggt vänskapen med de andra säsongscamparna på Solsidan, som grusgången längs ån har döpts till. Det är amerikanare som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Full fart på shoppandet till arbetsplatsbiblioteken hos Micke Evhammar.

Böckerna och verkligheten

Kultur. Transportarbetarens krönikör David Ericsson var på plats när årets upplaga av seminariet Boken på arbetsplatsen hölls ute på Runö folkhögskola.

Björnfamilj

Kickstart för Mutant-bok

Kultur. En halv miljon kronor efter en månads insamling till en bok om ett spel. Så kan det funka i dag. Entusiaster kan själva vara med och finansiera kultur, redan innan den har skapats.

collage med magasin

Lyxigt lustfylld läsning lockar

Kultur. Först sålde de prenumerationer till en tidning som inte fanns. När det visade sig att hundratals personer ville köpa tidningen om gamla, ombyggda och snygga fordon satte Peter Larsson och hans kompis i gång att göra den.

Sjukförsäkringen
Illustration Hamna i kläm

Sjuka kommer i kläm

Haveri. Fackförbunden och fackens juridiska byrå är överens. Sjukförsäkringen har havererat. Sjuka nekas ersättning och skickas ut att söka ”hitte-på-jobb”. Nu tillsätter regeringen en utredning.

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Drabbad. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Transport. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Granskning
Bringbilar på parkering

Hur stoppar vi lönedumpningen ?

Åkeri. Överallt där det är gratis att parkera en dragbil ser du dem. Låglönehjonen som håller Sverige i gång. Som ser till att företag som Ikea får ut sitt gods så billigt som möjligt. – Lönedumpningen blir bara värre och värre, säger Transports lokalombudsman Tommy Jonsson.

utländsk dragbil

”Sverige är sämsta landet i Europa…”

Åkeri. Andrius är lastbilschaufför från Litauen. Han har på nära håll sett hur utländska förare behandlas av svenska arbetsgivare. – Sverige är det sämsta landet i Europa! Det saknas rastplatser och ingen gör något åt lönedumpningen.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Tomas Eneroth

Regeringen föreslår utökat beställaransvar

Åkeri. – Lönedumpningen gör mig förbannad. Det var en av de första frågorna den här regeringen tog tag i, genom att införa möjligheter till klampning av lastbilar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!