Här är skyddsombudet som kartlagt 400 hämtställen

I Växjö har skyddsombudet Denny Lovelind kartlagt 400 hämtställen där sopbilsförarna måste backa. – Minst 300 av dem behöver åtgärdas. Ragn-Sells står bakom mig till 100 procent, säger han.

Hösten 2011 tog Ragn-Sells över all hämtning av hushållsavfall i Växjö. Innan dess hade kommunen skött det i egen regi. Ganska snart reagerade renhållarna över brister i arbetsmiljön.

– Det var bland annat trösklar, farliga backningar och kärl som stod ovanpå lastpallar och fick lyftas ner, förklarar Denny Lovelind.

Efter diskussioner med kollegor och platschefen valde han ut 15 riktigt dåliga hämtställen. Han skrev en anmälan till företaget och Arbetsmiljöverket med krav på åtgärder.

Verket valde att dela upp ärendet i två separata. Ett som handlar om problem med tunga lyft, dragpåkänningar och riskabla vridningar. Det andra tog sikte på backning.

Arbetsmiljöverket skrev ett föreläggande, men när det gäller backningen ansåg myndigheten att varje hämtställe ska riskbedömas var för sig.

Skyddsombud Lovelind blev sur, han hade hoppats på ett generellt utslag som stoppade all backning – såvida syftet inte bara var att vända sopbilen. Han säger:

– Jag anser att det finns tillräckligt med bestämmelser och förelägganden som klargör vad som gäller vid backning, men vi tog fasta på vad Arbetsmiljöverket sa.

Efter den inledande ronden har Denny Lovelind kartlagt 400 riskabla hämtställen där de anställda måste backa. Fokus har legat på platser där det finns barn. Bedömningen är att omkring 80 procent måste åtgärdas.

Just nu funderar han på om alla problemställen ska buntas ihop i en gemensam 6:6a-anmälan. Eller om det blir omkring 300 individuella. Denny är hoppfull:

– Miljöarbetare vill inte köra ihjäl människor och Ragn-Sells vill inte heller ha en dödsolycka på halsen. Växjö kommun har åtgärdat ganska många hämtställen där bristerna inte handlat om backning.

– Men det finns en viss försiktighet. Det blev nog lite av en chock för kommunfolket när det kom in en privat entreprenör som började ställa krav. Tjänstemännen vill inte stöta sig med abonnenterna. Fast vid skolor är det förbud mot backning, där har man fått flytta kärlen i stället.

Hur ser de anställda på arbetsmiljöarbetet som dragits i gång?

– De allra flesta är positiva, säger Denny. Fast man tycker att det går för långsamt när brister väl har påtalats. Få vill backa med sopbilen. Riskerna skapar stress.

Som skyddsombud har han lagt flera skyddsstopp. Ett gällde tömning av kärl längs en trafikerad, kurvig, 90-skyltad väg med heldragen mittlinje. Sopbilen kunde inte svänga av från vägen, utan arbetet utfördes vid vägkanten.

– Det var fullständigt livsfarligt. Inspektörerna från Arbetsmiljöverket kom ut och var en hårsmån från att bli överkörda av en passerande lastbil. Skyddsstoppet blev kvar. Arbetet fick inte återupptas förrän sopbilen kunde svänga av från 90-vägen.

Jag träffar Denny Lovelind efter besöket hos Nordisk återvinning i Göteborg, där miljöarbetarna tillåts åka bakpå sopbilen. Hur ser han på det arbetssättet?

– Helt vansinnigt! Här har Ragn-Sells satt ner foten. Den som åker bakpå får sparken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

På väg - Transportarbetarens podd

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Transportarbetarens logga

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.