Här är skyddsombudet som kartlagt 400 hämtställen

I Växjö har skyddsombudet Denny Lovelind kartlagt 400 hämtställen där sopbilsförarna måste backa. – Minst 300 av dem behöver åtgärdas. Ragn-Sells står bakom mig till 100 procent, säger han.

Hösten 2011 tog Ragn-Sells över all hämtning av hushållsavfall i Växjö. Innan dess hade kommunen skött det i egen regi. Ganska snart reagerade renhållarna över brister i arbetsmiljön.

– Det var bland annat trösklar, farliga backningar och kärl som stod ovanpå lastpallar och fick lyftas ner, förklarar Denny Lovelind.

Efter diskussioner med kollegor och platschefen valde han ut 15 riktigt dåliga hämtställen. Han skrev en anmälan till företaget och Arbetsmiljöverket med krav på åtgärder.

Verket valde att dela upp ärendet i två separata. Ett som handlar om problem med tunga lyft, dragpåkänningar och riskabla vridningar. Det andra tog sikte på backning.

Arbetsmiljöverket skrev ett föreläggande, men när det gäller backningen ansåg myndigheten att varje hämtställe ska riskbedömas var för sig.

Skyddsombud Lovelind blev sur, han hade hoppats på ett generellt utslag som stoppade all backning – såvida syftet inte bara var att vända sopbilen. Han säger:

– Jag anser att det finns tillräckligt med bestämmelser och förelägganden som klargör vad som gäller vid backning, men vi tog fasta på vad Arbetsmiljöverket sa.

Efter den inledande ronden har Denny Lovelind kartlagt 400 riskabla hämtställen där de anställda måste backa. Fokus har legat på platser där det finns barn. Bedömningen är att omkring 80 procent måste åtgärdas.

Just nu funderar han på om alla problemställen ska buntas ihop i en gemensam 6:6a-anmälan. Eller om det blir omkring 300 individuella. Denny är hoppfull:

– Miljöarbetare vill inte köra ihjäl människor och Ragn-Sells vill inte heller ha en dödsolycka på halsen. Växjö kommun har åtgärdat ganska många hämtställen där bristerna inte handlat om backning.

– Men det finns en viss försiktighet. Det blev nog lite av en chock för kommunfolket när det kom in en privat entreprenör som började ställa krav. Tjänstemännen vill inte stöta sig med abonnenterna. Fast vid skolor är det förbud mot backning, där har man fått flytta kärlen i stället.

Hur ser de anställda på arbetsmiljöarbetet som dragits i gång?

– De allra flesta är positiva, säger Denny. Fast man tycker att det går för långsamt när brister väl har påtalats. Få vill backa med sopbilen. Riskerna skapar stress.

Som skyddsombud har han lagt flera skyddsstopp. Ett gällde tömning av kärl längs en trafikerad, kurvig, 90-skyltad väg med heldragen mittlinje. Sopbilen kunde inte svänga av från vägen, utan arbetet utfördes vid vägkanten.

– Det var fullständigt livsfarligt. Inspektörerna från Arbetsmiljöverket kom ut och var en hårsmån från att bli överkörda av en passerande lastbil. Skyddsstoppet blev kvar. Arbetet fick inte återupptas förrän sopbilen kunde svänga av från 90-vägen.

Jag träffar Denny Lovelind efter besöket hos Nordisk återvinning i Göteborg, där miljöarbetarna tillåts åka bakpå sopbilen. Hur ser han på det arbetssättet?

– Helt vansinnigt! Här har Ragn-Sells satt ner foten. Den som åker bakpå får sparken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

På väg - Transportarbetarens podd

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Transportarbetarens logga

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.