Här är skyddsombudet som kartlagt 400 hämtställen

I Växjö har skyddsombudet Denny Lovelind kartlagt 400 hämtställen där sopbilsförarna måste backa. – Minst 300 av dem behöver åtgärdas. Ragn-Sells står bakom mig till 100 procent, säger han.

Hösten 2011 tog Ragn-Sells över all hämtning av hushållsavfall i Växjö. Innan dess hade kommunen skött det i egen regi. Ganska snart reagerade renhållarna över brister i arbetsmiljön.

– Det var bland annat trösklar, farliga backningar och kärl som stod ovanpå lastpallar och fick lyftas ner, förklarar Denny Lovelind.

Efter diskussioner med kollegor och platschefen valde han ut 15 riktigt dåliga hämtställen. Han skrev en anmälan till företaget och Arbetsmiljöverket med krav på åtgärder.

Verket valde att dela upp ärendet i två separata. Ett som handlar om problem med tunga lyft, dragpåkänningar och riskabla vridningar. Det andra tog sikte på backning.

Arbetsmiljöverket skrev ett föreläggande, men när det gäller backningen ansåg myndigheten att varje hämtställe ska riskbedömas var för sig.

Skyddsombud Lovelind blev sur, han hade hoppats på ett generellt utslag som stoppade all backning – såvida syftet inte bara var att vända sopbilen. Han säger:

– Jag anser att det finns tillräckligt med bestämmelser och förelägganden som klargör vad som gäller vid backning, men vi tog fasta på vad Arbetsmiljöverket sa.

Efter den inledande ronden har Denny Lovelind kartlagt 400 riskabla hämtställen där de anställda måste backa. Fokus har legat på platser där det finns barn. Bedömningen är att omkring 80 procent måste åtgärdas.

Just nu funderar han på om alla problemställen ska buntas ihop i en gemensam 6:6a-anmälan. Eller om det blir omkring 300 individuella. Denny är hoppfull:

– Miljöarbetare vill inte köra ihjäl människor och Ragn-Sells vill inte heller ha en dödsolycka på halsen. Växjö kommun har åtgärdat ganska många hämtställen där bristerna inte handlat om backning.

– Men det finns en viss försiktighet. Det blev nog lite av en chock för kommunfolket när det kom in en privat entreprenör som började ställa krav. Tjänstemännen vill inte stöta sig med abonnenterna. Fast vid skolor är det förbud mot backning, där har man fått flytta kärlen i stället.

Hur ser de anställda på arbetsmiljöarbetet som dragits i gång?

– De allra flesta är positiva, säger Denny. Fast man tycker att det går för långsamt när brister väl har påtalats. Få vill backa med sopbilen. Riskerna skapar stress.

Som skyddsombud har han lagt flera skyddsstopp. Ett gällde tömning av kärl längs en trafikerad, kurvig, 90-skyltad väg med heldragen mittlinje. Sopbilen kunde inte svänga av från vägen, utan arbetet utfördes vid vägkanten.

– Det var fullständigt livsfarligt. Inspektörerna från Arbetsmiljöverket kom ut och var en hårsmån från att bli överkörda av en passerande lastbil. Skyddsstoppet blev kvar. Arbetet fick inte återupptas förrän sopbilen kunde svänga av från 90-vägen.

Jag träffar Denny Lovelind efter besöket hos Nordisk återvinning i Göteborg, där miljöarbetarna tillåts åka bakpå sopbilen. Hur ser han på det arbetssättet?

– Helt vansinnigt! Här har Ragn-Sells satt ner foten. Den som åker bakpå får sparken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Transportarbetarens logga

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?