Här är de hetaste frågorna i avtalsrörelsen

I de kommande avtalsförhandlingarna är den växande otryggheten på arbetsplatserna den absolut största frågan för Transports medlemmar. I bransch efter bransch ersätts fasta heltidsjobb med deltidare och inhoppare. Det framkom när förbundet genomförde en stor avtalskonferens. Kolla vad som händer i just din bransch.

LO:s samordning har spruckit. I avtalsrörelsen som snart inleds får fackförbunden själva avgöra vilka löne- och avtalskrav som ska riktas mot arbetsgivarna.

I mitten av oktober laddade Transport upp med en konferens på Runö kursgård, utanför Stockholm. Omkring 200 ombud och anställda gick noga igenom branscherna och listade kraven på förändringar och förbättringar som behövs i avtalen.

Prioriteringarna är klara, men innan de offentliggörs i detalj kommer Transport att lämna över kraven till motparten, arbetsgivarna.

Här får du ändå en fingervisning om vad kampen kommer att handla om.

 

Terminal och lager
Ombudsman: Tommy Wreeth

– Trygghet i anställningen är den helt dominerande frågan. Våra medlemmar vittnar om hur det vi kallar hyvlingen bara växer. Företaget anställer på deltid, och sedan tvingas folk jaga mertid.

– På en terminal anställdes närmare 20 personer på 75 procent. I efterhand visade det sig att alla i praktiken jobbat heltid. Vi måste få en lösning där såväl visstid som mertid och inhyrning begränsas. Det är nödvändigt att ta ett helhetsgrepp, för alla de tre faktorerna hänger ihop.

 

Åkeri
Ombudsman: Ulf Persson

– Även på åkeri har vi problem med hyvlingen. Ännu är det inte lika illa ställt som på terminalområdet, men vi ser hur fler och fler åkerier börjar anställa förare på deltid. För att kunna utnyttja mertid när personalbehovet ökar.

– LO:s övergripande mål om rätten till heltid är tyvärr relevant för chaufförerna. Många efterlyser också ett utbyggt system för arbetstidsförkortning. Det är särskilt viktigt för alla som jobbar mycket natt.

– En tredje stor fråga rör facklig tid. Förarna vittnar om att det blivit svårare att utnyttja rätten att jobba fackligt på betald arbetstid. Det är trist, men som utvecklingen blivit måste vi få en reglering i kollektivavtalet.

 

Gummiverkstäder
Ombudsman: Magnus Larsson

– Mycket av debatten kom att handla om arbetsmiljön. Det finns en oro för kemikalier och andra skadliga ämnen i däcken. Cancerrisken har varit på tapeten länge. Våra medlemmar vill ha tätare läkarkontroller inskrivet i kollektivavtalet.

 

Bensinstation
Ombudsman: Magnus Larsson

– Den mest brännande frågan är hyvlingen. Företagen drar ner på bemanningen och tar in folk på deltid och timanställningar. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet, men resultat blir ju att människor tvingas jaga mertid för att få ihop en rimlig inkomst.

– Tyvärr är mertidstimmarna också billigare för arbetsgivarna, jämfört med ordinarie arbetstid. Det måste vi få en ändring på.

 

Hamn och stuveri
Ombudsman: Peter Winsten

– Den här gången handlade mycket av snacket faktiskt om extringarnas, ”blixtgubbarnas”, situation. De har i grunden en svag anställningstrygghet, men ombuden reagerar ändå över hur stuverierna behandlar inhopparna.

– De har en viktig uppgift i hamnarna och nu vill vi stärka deras rättigheter, framför allt när företagen tillsvidareanställer.

 

Flygpersonal
Ombudsman: Peter Winsten

– Den största gruppen är lastarna, som jobbar under riksavtalet. Här är hyvlingen ett stort problem. Ur företagens perspektiv är det förstås idealiskt. Man får en kader av folk som tvingas jaga fler jobbtimmar för att överleva. Här behövs åtgärder.

– Flygfraktarna, teknikerna och mekanikerna har egna avtal. Innan vi går ut med uppgifter om teknikerna vill vi ha överläggningar med det andra förbundet som organiserar tekniker, Svensk flygteknikerförening.

– Flygfrakten brottas med dålig lönsamhet. På den svenska marknaden finns bara två företag. Bara ett av dem jobbar i dag enligt vårt särskilda flygfraktsavtal. Vi vill ha dit båda bolagen.

– Mekanikerna kräver en rad förändringar, en handlar om ersättningen för nationaldagen. Där har teknikerna bättre villkor.

 

Bevakningspersonal
Ombudsman: Jerker Nilsson

– Ett stort problem är arbetstiderna. När anställda väl fått sina scheman kommer ofta ändringar och flyttade arbetspass. Det skapar problem i privatlivet. Människor vill veta när de är lediga och när de ska jobba. ”Lagt schema ligger” står högt upp på kravlistan.

– Behovsanställningar väckte också intensiv debatt. Företagen behöver en viss flexibilitet och i avtalet har vi länge försökt styra upp hur arbetsgivarna får ta in behovare. Tyvärr missbrukas anställningsformen fortfarande. Fusket är en het potatis i hela landet.

 

Tidningsbud
Ombudsman: Lennart Sköld

– Tre frågor är extra viktiga. En handlar om garanterad arbetstid. I dag måste företagen erbjuda minst tolv timmars arbete per vecka i genomsnitt. Buden vill höja detta och målet är att få en arbetstid som gör att man blir kvalificerad för a-kassa.

– Arbetsplikten retar många. Låt säga att ett bud är schemalagt från 02.00 till 05.00. Enligt avtalet kan arbetsgivaren beordra dig att jobba ända till 07.30. Orimligt tycker de anställda, särskilt de som har andra jobb som väntar.

– Den tredje stora frågan handlar om avlöningen. I dag betalas morgontidningsdistribution och ”övrigt distributionsarbete” olika. En harmonisering måste till.

 

Taxiförare
Ombudsman: Lennart Sköld

– Debatten handlade mycket om de grava problemen i branschen. Taxi, och särskilt färdtjänsten och de andra samhällsbetalda resorna, är precis som gamla tidens Fattigsverige. Den som bjöd lägst fick ta hand om gamlingar och föräldralösa barn.

– Förarna vill i grunden ha bort procentlönen, alltså det raka ackordet på inkörda pengar. Särskilt viktigt är det vid de samhällsbetalda uppdragen. Vägen dit är inte lätt. Ett första steg är att åtminstone införa en miniminivå, en lägsta procentsats, för ackordslönen. Ob och övertid ska dessutom utgå, det gör det inte nu.

 

Taxitelefonister
Ombudsman: Lennart Sköld

– En arbetstidsförkortning värd namnet står högt på dagordningen. Många telefonister jobbar ständig eller mycket natt. Det är väl känt att det påverkar hälsan negativt.

– I dagens avtal ger varje arbetad timme mellan klockan 22 och 06 bara 36 sekunder i arbetstidsförkortning. Många andra yrkesgrupper i LO har betydligt bättre villkor. Ett annat tungt krav handlar om möjligheten att få ob och övertid samtidigt.

 

Miljöarbetare
Ombudsman: Joakim Guttman

– Arbetstiderna blev det mest snack om. Ett par företag har infört tvåskift för avfallshämtning och oron finns för att det sprider sig. Miljöarbetarna vill ha en reglering som slår fast att arbetet ska utföras på dagtid.

– I Stockholm är poänglistan, Bilaga C med ackordslönesystemet, absolut viktigaste frågan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.