Här är de hetaste frågorna i avtalsrörelsen

I de kommande avtalsförhandlingarna är den växande otryggheten på arbetsplatserna den absolut största frågan för Transports medlemmar. I bransch efter bransch ersätts fasta heltidsjobb med deltidare och inhoppare. Det framkom när förbundet genomförde en stor avtalskonferens. Kolla vad som händer i just din bransch.

LO:s samordning har spruckit. I avtalsrörelsen som snart inleds får fackförbunden själva avgöra vilka löne- och avtalskrav som ska riktas mot arbetsgivarna.

I mitten av oktober laddade Transport upp med en konferens på Runö kursgård, utanför Stockholm. Omkring 200 ombud och anställda gick noga igenom branscherna och listade kraven på förändringar och förbättringar som behövs i avtalen.

Prioriteringarna är klara, men innan de offentliggörs i detalj kommer Transport att lämna över kraven till motparten, arbetsgivarna.

Här får du ändå en fingervisning om vad kampen kommer att handla om.

 

Terminal och lager
Ombudsman: Tommy Wreeth

– Trygghet i anställningen är den helt dominerande frågan. Våra medlemmar vittnar om hur det vi kallar hyvlingen bara växer. Företaget anställer på deltid, och sedan tvingas folk jaga mertid.

– På en terminal anställdes närmare 20 personer på 75 procent. I efterhand visade det sig att alla i praktiken jobbat heltid. Vi måste få en lösning där såväl visstid som mertid och inhyrning begränsas. Det är nödvändigt att ta ett helhetsgrepp, för alla de tre faktorerna hänger ihop.

 

Åkeri
Ombudsman: Ulf Persson

– Även på åkeri har vi problem med hyvlingen. Ännu är det inte lika illa ställt som på terminalområdet, men vi ser hur fler och fler åkerier börjar anställa förare på deltid. För att kunna utnyttja mertid när personalbehovet ökar.

– LO:s övergripande mål om rätten till heltid är tyvärr relevant för chaufförerna. Många efterlyser också ett utbyggt system för arbetstidsförkortning. Det är särskilt viktigt för alla som jobbar mycket natt.

– En tredje stor fråga rör facklig tid. Förarna vittnar om att det blivit svårare att utnyttja rätten att jobba fackligt på betald arbetstid. Det är trist, men som utvecklingen blivit måste vi få en reglering i kollektivavtalet.

 

Gummiverkstäder
Ombudsman: Magnus Larsson

– Mycket av debatten kom att handla om arbetsmiljön. Det finns en oro för kemikalier och andra skadliga ämnen i däcken. Cancerrisken har varit på tapeten länge. Våra medlemmar vill ha tätare läkarkontroller inskrivet i kollektivavtalet.

 

Bensinstation
Ombudsman: Magnus Larsson

– Den mest brännande frågan är hyvlingen. Företagen drar ner på bemanningen och tar in folk på deltid och timanställningar. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet, men resultat blir ju att människor tvingas jaga mertid för att få ihop en rimlig inkomst.

– Tyvärr är mertidstimmarna också billigare för arbetsgivarna, jämfört med ordinarie arbetstid. Det måste vi få en ändring på.

 

Hamn och stuveri
Ombudsman: Peter Winsten

– Den här gången handlade mycket av snacket faktiskt om extringarnas, ”blixtgubbarnas”, situation. De har i grunden en svag anställningstrygghet, men ombuden reagerar ändå över hur stuverierna behandlar inhopparna.

– De har en viktig uppgift i hamnarna och nu vill vi stärka deras rättigheter, framför allt när företagen tillsvidareanställer.

 

Flygpersonal
Ombudsman: Peter Winsten

– Den största gruppen är lastarna, som jobbar under riksavtalet. Här är hyvlingen ett stort problem. Ur företagens perspektiv är det förstås idealiskt. Man får en kader av folk som tvingas jaga fler jobbtimmar för att överleva. Här behövs åtgärder.

– Flygfraktarna, teknikerna och mekanikerna har egna avtal. Innan vi går ut med uppgifter om teknikerna vill vi ha överläggningar med det andra förbundet som organiserar tekniker, Svensk flygteknikerförening.

– Flygfrakten brottas med dålig lönsamhet. På den svenska marknaden finns bara två företag. Bara ett av dem jobbar i dag enligt vårt särskilda flygfraktsavtal. Vi vill ha dit båda bolagen.

– Mekanikerna kräver en rad förändringar, en handlar om ersättningen för nationaldagen. Där har teknikerna bättre villkor.

 

Bevakningspersonal
Ombudsman: Jerker Nilsson

– Ett stort problem är arbetstiderna. När anställda väl fått sina scheman kommer ofta ändringar och flyttade arbetspass. Det skapar problem i privatlivet. Människor vill veta när de är lediga och när de ska jobba. ”Lagt schema ligger” står högt upp på kravlistan.

– Behovsanställningar väckte också intensiv debatt. Företagen behöver en viss flexibilitet och i avtalet har vi länge försökt styra upp hur arbetsgivarna får ta in behovare. Tyvärr missbrukas anställningsformen fortfarande. Fusket är en het potatis i hela landet.

 

Tidningsbud
Ombudsman: Lennart Sköld

– Tre frågor är extra viktiga. En handlar om garanterad arbetstid. I dag måste företagen erbjuda minst tolv timmars arbete per vecka i genomsnitt. Buden vill höja detta och målet är att få en arbetstid som gör att man blir kvalificerad för a-kassa.

– Arbetsplikten retar många. Låt säga att ett bud är schemalagt från 02.00 till 05.00. Enligt avtalet kan arbetsgivaren beordra dig att jobba ända till 07.30. Orimligt tycker de anställda, särskilt de som har andra jobb som väntar.

– Den tredje stora frågan handlar om avlöningen. I dag betalas morgontidningsdistribution och ”övrigt distributionsarbete” olika. En harmonisering måste till.

 

Taxiförare
Ombudsman: Lennart Sköld

– Debatten handlade mycket om de grava problemen i branschen. Taxi, och särskilt färdtjänsten och de andra samhällsbetalda resorna, är precis som gamla tidens Fattigsverige. Den som bjöd lägst fick ta hand om gamlingar och föräldralösa barn.

– Förarna vill i grunden ha bort procentlönen, alltså det raka ackordet på inkörda pengar. Särskilt viktigt är det vid de samhällsbetalda uppdragen. Vägen dit är inte lätt. Ett första steg är att åtminstone införa en miniminivå, en lägsta procentsats, för ackordslönen. Ob och övertid ska dessutom utgå, det gör det inte nu.

 

Taxitelefonister
Ombudsman: Lennart Sköld

– En arbetstidsförkortning värd namnet står högt på dagordningen. Många telefonister jobbar ständig eller mycket natt. Det är väl känt att det påverkar hälsan negativt.

– I dagens avtal ger varje arbetad timme mellan klockan 22 och 06 bara 36 sekunder i arbetstidsförkortning. Många andra yrkesgrupper i LO har betydligt bättre villkor. Ett annat tungt krav handlar om möjligheten att få ob och övertid samtidigt.

 

Miljöarbetare
Ombudsman: Joakim Guttman

– Arbetstiderna blev det mest snack om. Ett par företag har infört tvåskift för avfallshämtning och oron finns för att det sprider sig. Miljöarbetarna vill ha en reglering som slår fast att arbetet ska utföras på dagtid.

– I Stockholm är poänglistan, Bilaga C med ackordslönesystemet, absolut viktigaste frågan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.