Handels förlorade i AD – ok att korta arbetstiderna

Facket och personalen i en Coop-butik i Örebro förlorade. Arbetsdomstolen slår fast att arbetsgivaren hade rätt att tvinga de anställda att gå ner på deltid. Fenomenet kallas ”hyvling” och har börjat spridas i flera branscher.

– Det känns skit, som om fötterna ryckts undan. Jag fattar det inte. De anställda är i chock. De fattar inte heller. Vi känner oss helt tomma. Vi förlorade på alla punkter, säger Malin Bergvall, ombudsman på Handels i Örebro och den som först drev fallet, till tidningen Handelsnytt.

Rättsfallet om hyvlade arbetstider började i slutet av 2014 när de flesta fast anställda på Coop forum i Örebro tvingades att gå ner i tid. Ett heltidsjobb blev 30 timmar i veckan, många fick 25 timmar.

Det spelade ingen roll hur länge de hade jobbat i butiken. De fick ingen uppsägningstid, utan nerdragningen skedde direkt.

Hyvlingen av arbetstider har – trots fackets protester – sedan skett i Coopbutiker runt om i landet. Bakgrunden är vikande lönsamhet för affärerna.

I dag, onsdag, kom domen från Arbetsdomstolen (AD) som kommer att påverka hur arbetstiderna läggs upp även för anställda i andra butiker. Och i andra branscher där arbetsgivare vill minska arbetstiden för sina anställda.

AD kommer fram till att arbetsgivaren inte har brutit mot lagen om anställningsskydd (las).

Fackförbundet Handels har drivit linjen att de anställda i praktiken sades upp och sedan återanställdes med kortare arbetstid. Enligt facket skulle de anställda ha haft både uppsägningstid och uppsägningslön, och därmed bröt Coop mot las. Facket krävde lön och skadestånd för elva personer som fått sin arbetstid krympt.

Men domstolen gick på Coops linje. Var och en av arbetstagarna har accepterat nya villkor för sin anställning, enligt domen, även om de gjorde det ”under protest”. Omplaceringserbjudandena, som innebar kortare arbetstid, var skäliga och de anställda sades inte upp från sina tjänster.

Arbetsdomstolen slår också fast att Handels ska betala 196 000 kronor till Coop för att ersätta företagets rättegångskostnader.

Enligt Handelsnyttsätter fackförbundet omedelbart i gång kampen för ett starkare skydd för anställda. Kraven kommer att riktas både mot regeringen och arbetsgivarna i handeln.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Transportarbetarens logga

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Transportarbetarens logga

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.