Fred Zuckerman, president of the International Brotherhood of Teamsters Union Local 89, in his Louisville, Kentucky office.) Zuckerman narrowly lost his bid to replace the union's national president, James P Hoffa. 18 May 2017
Close
"Hoffa har aldrig tidigare haft något motstånd i styrelsen. Så jag ser inte valet som en förlust, utan en framgång. Även om den inte är lika stor som vi hade hoppats på. Men vi kommer att fortsätta kampen", säger Fred Zuckerman som utmanade James P Hoffa om posten som förbundsordförande i Teamsters.
Close

Han utmanar Hoffa Junior

Maktkamp. Med knapp marginal förlorade Fred Zuckerman medlemsomröstningen om ordförandeposten i Teamsters, Transports syskonförbund i USA. Men kampen om makten inom det nordamerikanska fackförbundet fortsätter.

Mer än ett halvår efter den uppslitande omröstningen står de båda lägren fortfarande lika långt ifrån varandra.

– Medlemmarna är trötta på samma gamla visa. De är trötta på att ledningen står företagsledningarna alldeles för nära. Vårt fackförbund har nått punkten då topparna vill vara affärsmän i stället för fackföreningsledare, säger Fred Zuckerman, ordförande för lokalavdelning 89 i Louisville, förbundets fjärde största avdelning.

Utmanare

Han utmanade förra året den sittande Teamsterbasen, James P Hoffa, om makten i förbundet. När över 200 000 inskickade medlemsröster var räknade hade Zuckerman fått 48,5 procent av rösterna – mot Hoffas 51,5 procent. Men allt gick inte förbundsledningens väg. Oppositionslägret, som samlat sig under namnet Teamsters united, vann sex poster i den högsta förbundsstyrelsen.

– Hoffa har aldrig tidigare haft något motstånd i styrelsen. Så jag ser inte valet som en förlust, utan en framgång. Även om den inte är lika stor som vi hade hoppats på. Men vi ger inte upp. Vi kommer att fortsätta kampen, säger Fred Zuckerman.

Enligt honom kommer faktumet att det nu finns kritiker till Hoffa i styrelsen att leda till ökad insyn i förbundsledningen.

– De kommer att vara våra röster. När vi börjar berätta för medlemmarna om det som förbundsledningen gör eller överväger att göra, så bidrar det till att medlemskåren kan göra informerade val när de får rösta om saker och ting, säger Fred Zuckerman.

Juridisk process

Själva ordförandeomröstningen är inte heller en helt avslutad historia. En juridisk process har satts i gång för att tvinga fram att medlemsomröstningen görs om. Kravet baseras på anklagelser om att James Hoffa, i strid med lagen, använde förbundets pengar till att förhala utlämnande av interna mejl. Därmed skulle utredningar om korruption bland några av Hoffas närmaste medarbetare, inte uppdagas förrän efter omröstningen. När denna rättsprocess kommer att vara avgjord är det ingen som vet i dagsläget.

Men det är inte de enda oegentligheter som oppositionslägret hävdar pågick under kampanjen.

– Vi hade väldigt svårt att få stöd från lokala företrädare, för de är rädda för repressalier. Många är rädda för att förbundskontoret ska gå in och sätta lokalavdelningen under förmyndarskap eller bli arga och börja säga elaka saker om dem. Folk är rädda för att kritisera Hoffa öppet, säger Fred Zuckerman.

James Hoffa har avböjt att medverka i en intervju med Transportarbetaren. Hans pressekretare, Kara Deniz, låter meddela att ordförandevalet hölls för över ett halvår sedan och att förbundet har gått vidare. Men strax efter valet gjorde James P Hoffa följande uttalande om utgången i ett pressmeddelande:

– Det här var en hårdnackad kampanj och en historiskt jämn omröstning. Trots att vi har många utmaningar framför oss, så har tiden nu kommit för att tillsammans samla oss och stå starka mot dem som försöker rasera fackföreningsrörelsen och ta ifrån löntagarna landvinningarna de har kämpat för att nå.

”Rökridåer”

Den högsta ledningens rop på enighet verkar dock inte ha bidragit till att minska motsättningarna inom förbundet.

– Vartenda tal de ger går ut på att nu måste vi enas. ”Valet är över, vi måste enas och attackera arbetsgivarna tillsammans.” Men det gäller inte alla. Ingen i vårt läger har kontaktats. Det är bara rökridåer, säger Fred Zuckerman.

Han tvivlar på motståndarlägrets motiv.

– För att ropen om enighet ska vara trovärdiga måste de själva tro på dem. Men det gör de inte. De tror att de kan göra som de vill eftersom de vann omröstningen, säger Fred Zuckerman.

– För det andra måste de sträcka ut en hand till oss, men de vägrar ringa tillbaka när vi försöker få tag på dem. Vi skickar ansökningar om stöd som aldrig besvaras. Våra gubbar petas från skyddsombuds- och förhandlingskommittéer, fortsätter han.

Stora motsättningar

Fred Zuckerman medger att processen för att ena förbundet inte kommer att bli lätt. Motsättningarna är stora och kretsar kring en rad olika punkter: Fackliga eftergifter. Inriktningen på medlemsvärvningsarbetet. Förhållandet till centralorganisationen AFL-CIO.

– För att enas måste vi mötas i mitten. Vi kommer inte bara gå med på allt som de gör. Vi har tillbringat två år eller mer med att vara osams. Men det är inte oss Hoffalägret är på kant med, det är medlemmarna, säger Fred Zuckerman.

På frågan om hur kontakten mellan honom och James P Hoffa ser ut svarar Fred Zuckerman så här:

– Vi har inga direkta kontakter med varandra. Han vägrar att ta mina telefonsamtal. Den senaste gången vi talade med varandra var för två år sedan vid ett möte i Chicago. Någon i hans stab kom upp och frågade om jag var villig att säga hej och träffa honom. ”Javisst”, sa jag. Så han kom upp och vi skakade hand, sa hej. Det var allt, ingen meningsfull konversation, bara en grej i förbifarten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Transport vinner terräng i Karlshamns hamn

Stuveri. På kort tid har Transport gått från en enda medlem i Karlshamns hamn till omkring tio. Nu har transportarna bildat en egen fackklubb. Mot sig har de ett hamnbolag som vant sig vid att det funnits en motpart. Ett fackförbund utan kollektivavtal.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Frank Lillvik på Himalaya

Från fattig byskola till svindlande höjder

Månadens medlem. Nio veckor gav mersmak: Förra vårvintern var Frank Lillvik datalärare i en fattig by i Nepal. I år blev det några veckor i skolan och byn igen – sedan vandring och klättring i Himalaya.

Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Hallå där!

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Val 2018
Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Rolf Hansson

Fotbollsfantasten som inte släpper sin sport

Månadens medlem. Han kikar på åtminstone ett par träningar i veckan. Och Hardebergas matcher. Plus allsvenskan på tv, utländsk klubbfotboll och Champions League när han får tillgång till fjärrkontrollen. Hamnarbetaren Rolf Hansson medger att han tillhör ”fotbollsidioterna”.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.

Hästkrafter gör skillnad

Månadens medlem. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.