Annons:
Annons:
Tomas Eneroth
Close
Tomas Eneroth, ny infrastrukturminister. Ett av hans första beslut var att anställa Transports utredare Antti Vainio som politiskt sakkunnig.
Close

Nya ministern utlovar snabba åtgärder

Politik. När Anna Johansson fick lämna posten som infrastrukturminister klev Tomas Eneroth (S) fram. Den gamla industriarbetaren från Småland har nu ansvaret för att se till att hela Transportsverige rullar.

1. Är frågorna om transporter och infrastruktur nya för dig?
– Nej, det är de inte. Som riksdagsledamot har jag jobbat en hel del med dem. Jag har följt åkerinäringens utveckling hemma i länet och i södra Sverige. EU-medlemskapet och de nya aktörerna på åkerimarknaden innebar ganska stora förändringar där jag kommer från. Redan innan det var en nationell debatt hörde vi om förändringarna från åkarna i skogsnäringen. Jag har själv också varit engagerad och motionerat med förslag om taxinäringen.

2. Vilka förslag om taxinäringen?
– De handlade om insatser mot svarttaxi och att attrahera schysta åkare. Min svärfar var taxiförare och medlem i Transport hela livet. Jag har själv varit upprörd över hur upphandlingar fungerat och hur arbetsvillkor och löner pressats ner i branschen på ett sätt som inte gynnat en seriös utveckling.

3. Vad vill du göra för att minska fusket i åkeribranschen?
– För det första gäller det att hitta schysta konkurrensvillkor. Polisen fick nyss extra resurser för att kunna kontrollera fordon bättre. Sedan måste vi se till att följa de regler vi har. Det finns uppenbart problem med åkerier som inte följer dagens regelverk. Om det behövs måste vi kanske vässa lagstiftningen. Inte heller åkeribranschen vill se en utveckling där man pressar ner villkoren.

4. Vad kan regeringen göra för dem som trots allt jobbar under svåra förhållanden på svenska vägar?
– Jag blir förbannad när jag ser reportage och får vittnesbörd om hur man utnyttjar människor. Det finns alltid någon som har beställt transporttjänsten, då ska den som köpt transporten ha ansvar. Därför är frågan om beställaransvar otroligt viktig.
– Jag har följt frågan om uppställningsplatser och liknande lokalt, där finns det mycket kvar att göra.

5. Kan du tänka dig att höja sanktionsavgifterna?
– En rapport visade nyligen att klampning av lastbilar och sanktionsavgifter som tas ut direkt på plats har haft effekt. Men jag är inte främmande för att ta till mig ny kunskap och se om det finns behov av förändringar framöver. Det är därför jag vill träffa alla aktörer. Tommy Wreeth (Transports ordförande) var en av de första jag ringde efter att jag blivit vald.

6. Det är bara ett år kvar till valet, mycket av det du ansvarar för tar lång tid. Finns det något du vill få klart fort?
– Ja.

7. Vad?
– Det berättar jag inte, haha. Jo, men det är klart jag tittar på några saker jag hoppas få igenom. Jag vill så klart att vi levererar förslag som inte minst gynnar Transports medlemmar och ger bättre förutsättningar på våra vägar. Så jag har några förslag jag hoppas vi kan få igenom.

8. Hur ser du på EU:s mobilitetspaket, där det bland annat finns förslag om förändrade cabotageregler?
– Ingen i EU ska tveka om den svenska ambitionsnivån. Jag kommer vara tydlig och försöka ta ledningen för vilket ansvar vi ska ta som medlemsstater för att höja de sociala kraven. Jag vet också att det finns motsättningar inom EU. Det är viktiga frågor vi måste komma överens om. Men det är minst lika viktigt att säkerställa efterlevnaden av reglerna i Sverige.

3 röster om …

… Tomas Eneroth (S) som ny infrastrukturminister.

Rickard GegöRickard Gegö,
vd i Sveriges Åkeriföretag:

– Det känns jättebra. Han verkar både duktig och erfaren. Och han har visat ett genuint intresse för att samarbeta med branschens parter när han redan har kontaktat oss.

 

 

Lars MikaelssonLars Mikaelsson,
Transports förbundssekreterare:

– Hans bakgrund från fackföreningsrörelsen är en väldigt bra början. Sedan verkar han var en framåt kille som vill lösa problem. Vad jag förstår lyckas han kompromissa utan att det blir alltför urvattnat resultat.

 

Jessica RosencrantzJessica Rosencrantz (M),
vice ordförande i riksdagens trafikutskott:

– Jag ser fram mot många spännande debatter med honom. Hoppas att han snabbar på arbetet för schysta villkor och ordning och reda i åkeribranschen. Och att han begraver förslaget om kilometerskatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Politik är det obegripligas konst

Davids krönika. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Johnny Grönberg

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Transportarbetarens logga

Kommunal följer Transports exempel

Facket. LO:s största förbund drar in sitt bidrag till Socialdemokraterna. Kommunals förklaring är att pengarna – tre miljoner per år – ska användas till eget fackligt-politiskt arbete.

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.

Kultur
Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Månadens medlem
Åsa Karlström,

”Jag är lite betongnörd”

Entusiast. Hon skriver om det. Fotar det. Arbetar i det. Kör det, jobb som fritid. – Betong är mitt liv, säger bloggaren och ”betongbruden” Åsa Karlström.

Hallå där!
Faksimil nr 4 2019

Gert Gustavsson

… i Knivsta, före detta tidningsbud som reagerade på bilden i förra numret av Transportarbetaren.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Hallå där!

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Månadens klubb
Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Månadens medlem
Madelaine Krogh-Svendsen

Nu vill Madelaine komma i gång med racingen

Bilsport. Näe, det går inte att leva ut sina racingdrömmar i tidningsbilen. Madelaine Krogh-Svendsen gillar ändå sitt jobb – att köra tidningsbuntar längs halländska vägar sex nätter i veckan.

Hallå där!

John Westermark

… lastbilschauffören som hastigt hoppat in i Skellefteås hockeylag.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.