Tomas Eneroth
Close
Tomas Eneroth, ny infrastrukturminister. Ett av hans första beslut var att anställa Transports utredare Antti Vainio som politiskt sakkunnig.
Close

Nya ministern utlovar snabba åtgärder

Politik. När Anna Johansson fick lämna posten som infrastrukturminister klev Tomas Eneroth (S) fram. Den gamla industriarbetaren från Småland har nu ansvaret för att se till att hela Transportsverige rullar.

1. Är frågorna om transporter och infrastruktur nya för dig?
– Nej, det är de inte. Som riksdagsledamot har jag jobbat en hel del med dem. Jag har följt åkerinäringens utveckling hemma i länet och i södra Sverige. EU-medlemskapet och de nya aktörerna på åkerimarknaden innebar ganska stora förändringar där jag kommer från. Redan innan det var en nationell debatt hörde vi om förändringarna från åkarna i skogsnäringen. Jag har själv också varit engagerad och motionerat med förslag om taxinäringen.

2. Vilka förslag om taxinäringen?
– De handlade om insatser mot svarttaxi och att attrahera schysta åkare. Min svärfar var taxiförare och medlem i Transport hela livet. Jag har själv varit upprörd över hur upphandlingar fungerat och hur arbetsvillkor och löner pressats ner i branschen på ett sätt som inte gynnat en seriös utveckling.

3. Vad vill du göra för att minska fusket i åkeribranschen?
– För det första gäller det att hitta schysta konkurrensvillkor. Polisen fick nyss extra resurser för att kunna kontrollera fordon bättre. Sedan måste vi se till att följa de regler vi har. Det finns uppenbart problem med åkerier som inte följer dagens regelverk. Om det behövs måste vi kanske vässa lagstiftningen. Inte heller åkeribranschen vill se en utveckling där man pressar ner villkoren.

4. Vad kan regeringen göra för dem som trots allt jobbar under svåra förhållanden på svenska vägar?
– Jag blir förbannad när jag ser reportage och får vittnesbörd om hur man utnyttjar människor. Det finns alltid någon som har beställt transporttjänsten, då ska den som köpt transporten ha ansvar. Därför är frågan om beställaransvar otroligt viktig.
– Jag har följt frågan om uppställningsplatser och liknande lokalt, där finns det mycket kvar att göra.

5. Kan du tänka dig att höja sanktionsavgifterna?
– En rapport visade nyligen att klampning av lastbilar och sanktionsavgifter som tas ut direkt på plats har haft effekt. Men jag är inte främmande för att ta till mig ny kunskap och se om det finns behov av förändringar framöver. Det är därför jag vill träffa alla aktörer. Tommy Wreeth (Transports ordförande) var en av de första jag ringde efter att jag blivit vald.

6. Det är bara ett år kvar till valet, mycket av det du ansvarar för tar lång tid. Finns det något du vill få klart fort?
– Ja.

7. Vad?
– Det berättar jag inte, haha. Jo, men det är klart jag tittar på några saker jag hoppas få igenom. Jag vill så klart att vi levererar förslag som inte minst gynnar Transports medlemmar och ger bättre förutsättningar på våra vägar. Så jag har några förslag jag hoppas vi kan få igenom.

8. Hur ser du på EU:s mobilitetspaket, där det bland annat finns förslag om förändrade cabotageregler?
– Ingen i EU ska tveka om den svenska ambitionsnivån. Jag kommer vara tydlig och försöka ta ledningen för vilket ansvar vi ska ta som medlemsstater för att höja de sociala kraven. Jag vet också att det finns motsättningar inom EU. Det är viktiga frågor vi måste komma överens om. Men det är minst lika viktigt att säkerställa efterlevnaden av reglerna i Sverige.

3 röster om …

… Tomas Eneroth (S) som ny infrastrukturminister.

Rickard GegöRickard Gegö,
vd i Sveriges Åkeriföretag:

– Det känns jättebra. Han verkar både duktig och erfaren. Och han har visat ett genuint intresse för att samarbeta med branschens parter när han redan har kontaktat oss.

 

 

Lars MikaelssonLars Mikaelsson,
Transports förbundssekreterare:

– Hans bakgrund från fackföreningsrörelsen är en väldigt bra början. Sedan verkar han var en framåt kille som vill lösa problem. Vad jag förstår lyckas han kompromissa utan att det blir alltför urvattnat resultat.

 

Jessica RosencrantzJessica Rosencrantz (M),
vice ordförande i riksdagens trafikutskott:

– Jag ser fram mot många spännande debatter med honom. Hoppas att han snabbar på arbetet för schysta villkor och ordning och reda i åkeribranschen. Och att han begraver förslaget om kilometerskatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Niklas Strand och Madeleine Amberman

Transportare i politiken

Valbara. Från norr till söder finns Transportmedlemmar som kandiderar till kommuner, landsting och riksdag. Vi har träffat två.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Hallå där!
Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Månadens klubb. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Månadens medlem. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Frank Lillvik på Himalaya

Från fattig byskola till svindlande höjder

Månadens medlem. Nio veckor gav mersmak: Förra vårvintern var Frank Lillvik datalärare i en fattig by i Nepal. I år blev det några veckor i skolan och byn igen – sedan vandring och klättring i Himalaya.

Månadens klubb
Oxelösunds hamnklubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.

Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Hallå där!

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Val 2018
Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Rolf Hansson

Fotbollsfantasten som inte släpper sin sport

Månadens medlem. Han kikar på åtminstone ett par träningar i veckan. Och Hardebergas matcher. Plus allsvenskan på tv, utländsk klubbfotboll och Champions League när han får tillgång till fjärrkontrollen. Hamnarbetaren Rolf Hansson medger att han tillhör ”fotbollsidioterna”.