Avtalsrörelsen

Han startar avtalsrörelsen med kurs i konflikter

Konflikthantering. Hälften av Transports kollektivavtal löper ut den sista mars. Förhandlingar om nya löner och villkor är på väg att rulla i gång. Inför detta har ordföranden och kassörer i fackets avdelningar trimmats i konfliktkunskap. Kent Palmqvist är en av dem som har gjort sig beredd på strejk eller blockad.

– Det är ju vi som axlar ledarrollen och samlar krafterna i avdelningen, men också ute i våra sektioner och klubbar, säger Kent Palmqvist, ordförande i avdelning 9 i Örebro.

Han berättar om tredagarskursen på Rönneberga kursgård, och att det inte alls känns avlägset med konflikter i årets avtalsrörelse:

– Dels finns det krav på arbetsgivarsidan om sänkta ingångslöner, säger han. Dels har vi ingen samordning inom LO den här gången.

Inom Kent Palmqvists avdelning finns en hel del terminaler, den bransch som Transport lade storvarsel på i förra avtalsrörelsen 2013. Den gången kunde strejken blåsas av efter 45 minuter, när ett avtal tecknades.

– Det känns att verkligheten och en eventuell konflikt kommer närmare, säger han. Det gäller att vara väl förberedd.

Under kursen gick deltagarna igenom grunderna för strejk och blockad (och arbetsgivarnas svar lockout), men också Transports konflikthistoria. Fackets konflikthandbok studerades. Och deltagarna grupparbetade för att träna på hur en strejk eller blockad byggs upp och kopplas ihop lokalt, regionalt och centralt. En övning gick ut på att välja ut rätt arbetsplats att varsla på.

Och vilken typ av konflikt är effektivast för ett fackförbund som vill driva igenom sina krav, Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport?

– Det beror på. En snabb, effektiv och ganska billig variant är att ta ut förbundets samtliga medlemmar i strejk, säger han. En långvarig och ändå billig metod är nyanställnings- och övertidsblockad. Sedan finns det olika konfliktvarsel som passar bättre i olika yrkesgrupper.

Han berättar att det pågår överläggningar på kanslinivå med motparterna på både den privata och den kommunala sidan. Men att arbetsgivarna knappast kommer vara beredda att diskutera lönenivåer förrän industrin har slutit avtal.

Transport har 30 olika kollektivavtal. Hälften av dem löper ut den sista mars och de övriga kommer senare i år. Bevakningsbranschen och taxi ska bli klara före sommarsemestrarna medan flygets avtal går ut direkt efter sommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.