Avtalsrörelsen

Han startar avtalsrörelsen med kurs i konflikter

Konflikthantering. Hälften av Transports kollektivavtal löper ut den sista mars. Förhandlingar om nya löner och villkor är på väg att rulla i gång. Inför detta har ordföranden och kassörer i fackets avdelningar trimmats i konfliktkunskap. Kent Palmqvist är en av dem som har gjort sig beredd på strejk eller blockad.

– Det är ju vi som axlar ledarrollen och samlar krafterna i avdelningen, men också ute i våra sektioner och klubbar, säger Kent Palmqvist, ordförande i avdelning 9 i Örebro.

Han berättar om tredagarskursen på Rönneberga kursgård, och att det inte alls känns avlägset med konflikter i årets avtalsrörelse:

– Dels finns det krav på arbetsgivarsidan om sänkta ingångslöner, säger han. Dels har vi ingen samordning inom LO den här gången.

Inom Kent Palmqvists avdelning finns en hel del terminaler, den bransch som Transport lade storvarsel på i förra avtalsrörelsen 2013. Den gången kunde strejken blåsas av efter 45 minuter, när ett avtal tecknades.

– Det känns att verkligheten och en eventuell konflikt kommer närmare, säger han. Det gäller att vara väl förberedd.

Under kursen gick deltagarna igenom grunderna för strejk och blockad (och arbetsgivarnas svar lockout), men också Transports konflikthistoria. Fackets konflikthandbok studerades. Och deltagarna grupparbetade för att träna på hur en strejk eller blockad byggs upp och kopplas ihop lokalt, regionalt och centralt. En övning gick ut på att välja ut rätt arbetsplats att varsla på.

Och vilken typ av konflikt är effektivast för ett fackförbund som vill driva igenom sina krav, Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport?

– Det beror på. En snabb, effektiv och ganska billig variant är att ta ut förbundets samtliga medlemmar i strejk, säger han. En långvarig och ändå billig metod är nyanställnings- och övertidsblockad. Sedan finns det olika konfliktvarsel som passar bättre i olika yrkesgrupper.

Han berättar att det pågår överläggningar på kanslinivå med motparterna på både den privata och den kommunala sidan. Men att arbetsgivarna knappast kommer vara beredda att diskutera lönenivåer förrän industrin har slutit avtal.

Transport har 30 olika kollektivavtal. Hälften av dem löper ut den sista mars och de övriga kommer senare i år. Bevakningsbranschen och taxi ska bli klara före sommarsemestrarna medan flygets avtal går ut direkt efter sommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?