Avtalsrörelsen

Han startar avtalsrörelsen med kurs i konflikter

Konflikthantering. Hälften av Transports kollektivavtal löper ut den sista mars. Förhandlingar om nya löner och villkor är på väg att rulla i gång. Inför detta har ordföranden och kassörer i fackets avdelningar trimmats i konfliktkunskap. Kent Palmqvist är en av dem som har gjort sig beredd på strejk eller blockad.

– Det är ju vi som axlar ledarrollen och samlar krafterna i avdelningen, men också ute i våra sektioner och klubbar, säger Kent Palmqvist, ordförande i avdelning 9 i Örebro.

Han berättar om tredagarskursen på Rönneberga kursgård, och att det inte alls känns avlägset med konflikter i årets avtalsrörelse:

– Dels finns det krav på arbetsgivarsidan om sänkta ingångslöner, säger han. Dels har vi ingen samordning inom LO den här gången.

Inom Kent Palmqvists avdelning finns en hel del terminaler, den bransch som Transport lade storvarsel på i förra avtalsrörelsen 2013. Den gången kunde strejken blåsas av efter 45 minuter, när ett avtal tecknades.

– Det känns att verkligheten och en eventuell konflikt kommer närmare, säger han. Det gäller att vara väl förberedd.

Under kursen gick deltagarna igenom grunderna för strejk och blockad (och arbetsgivarnas svar lockout), men också Transports konflikthistoria. Fackets konflikthandbok studerades. Och deltagarna grupparbetade för att träna på hur en strejk eller blockad byggs upp och kopplas ihop lokalt, regionalt och centralt. En övning gick ut på att välja ut rätt arbetsplats att varsla på.

Och vilken typ av konflikt är effektivast för ett fackförbund som vill driva igenom sina krav, Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport?

– Det beror på. En snabb, effektiv och ganska billig variant är att ta ut förbundets samtliga medlemmar i strejk, säger han. En långvarig och ändå billig metod är nyanställnings- och övertidsblockad. Sedan finns det olika konfliktvarsel som passar bättre i olika yrkesgrupper.

Han berättar att det pågår överläggningar på kanslinivå med motparterna på både den privata och den kommunala sidan. Men att arbetsgivarna knappast kommer vara beredda att diskutera lönenivåer förrän industrin har slutit avtal.

Transport har 30 olika kollektivavtal. Hälften av dem löper ut den sista mars och de övriga kommer senare i år. Bevakningsbranschen och taxi ska bli klara före sommarsemestrarna medan flygets avtal går ut direkt efter sommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.