Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn
Close
Bild från Uppdrag gransknings program om konflikten i Göteborgs hamn.
Close

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tvisten i Göteborgs hamn har skakat om både näringslivet och APM Terminals, som på kort tid tappat bortåt 20 procent av containervolymerna. Nyligen hällde arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) bensin på brasan genom att deklarera att hon överväger en inskränkning av strejkrätten.

I både LO:s och Transports led pyr en oro. En fråga som många ställer sig är om Hamnarbetarförbundet (HF) verkligen vill ha ett kollektivavtal. Det hör till spelreglerna att förbundet måste säga så, men är det sant? Vill HF verkligen skriva på en uppgörelse som också skulle innebära fredsplikt?

I november 2016 har Hamnarbetarförbundet och APM förhandlat uppåt 30 gånger, utan att hitta en lösning. HF ville ha kvar de fackliga rättigheter förbundet haft i många år. Rättigheter som normalt följer med ett tecknat kollektivavtal. HF har inget avtal, men vill ha rättigheterna ändå.

APM säger envist nej. Parterna tvistar också om frågor som rör bland annat arbetsmiljö, semestrar och inflytande.

Den 24 november är parterna i vart fall överens om en sak: Att begära medling.

Till medlare utses Jan Sjölin, med ett långt förflutet i Kommunal, och Anders Lindström, som arbetat fackligt i Sjöfolksförbundet.

Under drygt sju månader försöker de oberoende medlarna hitta en lösning. I juli 2017 begär de att få lämna uppdraget. Det ingår i medlingsuppdraget att skriva en rapport till Medlingsinstitutet.

Transportarbetaren har läst den. I inledningen slås fast att arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar redan 2005 fattade ett beslut om att ”inga kollektivavtal ska träffas med Hamnarbetarförbundet, eftersom hela området är täckt av avtal med Transportarbetareförbundet”.

Här är några av de slutsatser som medlarna presenterar i den utförliga rapporten:

  • ”HF har traditionellt varit emot den fredsplikt som följer av tecknade avtal. Förbundet tillämpar vad de kallar moralisk fredsplikt i alla frågor de tagit i hand på.”
  • ”Parterna i medlingen (APM Terminals och HF:s göteborgsavdelning, Hamn4an) har inga kollektivavtal sinsemellan och är dessutom osäkra på om de ens vill eller kan träffa avtal.”
  • ”Vårt medlingsarbete inriktar sig initialt på att ringa in tvistefrågorna och att få Hamn4an att konkretisera sina yrkanden. Vi finner många av dem så allmänt hålla att det blir omöjligt att söka lösningar. Kraven i HF:s varsel kan innefatta det mesta och det kommer att ta tid innan bilden klarnar. Helt klar blir den aldrig. I avsaknad av tydligt formulerade krav upplever vi dessa som flytande och i takt med att lösningar möjligen kan skönjas, flyter målen i väg!”
  • HF kräver en egen förhandlingsordning, konstaterar medlarna: Vad beträffar facklig förtroendeman vill de (Hamn4an) att arbetsgivaren respekterar deras rätt att arbeta fackligt och deras sätt att fatta beslut, genom allmän omröstning. Hela förfarandet kräver fler medverkande medlemmar i alla förhandlingar, än vad som är brukligt i Sverige.

Medlarnas rapport andas stora svårigheter redan från start. Arbetet skildras ibland dag för dag:

  • Fredagen den 2 december. ”Vi tvingas, trots intensivt arbete, konstatera att det inte är meningsfullt att fortsätta.”
  • Den 15 december. Hamn4an skriver en avsiktsförklaring med förslag på en tre månader lång ”avkylningsperiod”, utan stridsåtgärder. HF vill utarbeta förslag för den fortsatta driften i företaget. ”Olika incidenter ökar spänningarna mellan parterna, bland annat låter facket trycka upp egna varselvästar med Hamn4ans logga på.”
  • Den 21 december. APM erbjuder återigen hängavtal på Transports centrala avtal. ”Bolaget ställer sig också positivt till att träffa ett avtal där både Transport och HF är parter.”
  • Den 22 december. Hamn4an meddelar att man avser att varsla om förlängning av de pågående stridsåtgärderna.
  • Den 10 januari. Överläggningar har pågått över jul och nyår. Parterna enas om att mötas den 25 januari. Men redan den 13 januari varslar HF om strejk, åtta timmar, den 24 januari – ”trots påpekanden från vår sida att åtgärden knappast gagnar konstruktiva samtal…”
  • Den 16-17 januari. Nya överläggningar. ”Situationen är mer tillspetsad än innan jul. Hamn4an har varslat om strejk och hotar på sin hemsida dessutom med att trappa upp stridsåtgärderna. Efter långa samtal med Hamn4an framstår det allt tydligare att deras krav på kollektivavtal är underordnat och att tvistens egentliga orsaker hänger samman med arbetsledningen i hamnen. Vem ska göra vad, hur och under vilka förutsättningar, arbetstidsförläggning, bemanning…”
  • Den 17 januari. Medlarna summerar läget och konstaterar återigen att frågan om kollektivavtal tycks vara helt underordnad för HF. Medlarna skriver:

”Vi kan inte finna annat än att Hamn4ans särskilda krav på innehåll i kollektivavtal eller hängavtal inte är förenligt med gängse rättsläge och etablerad ordning på svensk arbetsmarknad. Vi menar också att Hamn4an har full insikt i detta.”

APM säger sig inte vara berett att göra några eftergifter, om det inte också leder till en överenskommelse om fredsplikt. Bolagets uppfattning är att ”Hamn4an använder strejker och hot om strejker för att tvinga igenom sin vilja i allahanda frågor, stora som små.”

  • Den 30 januari. Hamn4an skriver till Medlingsinstitutet och begär att medlarna ska bytas ut. Begäran avslås.

Under vintern och våren fortsätter överläggningarna tillsammans med medlarna. Klimatet hårdnar. Arbetet i hamnen går trögt och sjukfrånvaron ligger kring 30 procent. I april lämnar båda de stridande parterna in stämningar till Arbetsdomstolen.

Hamn4an föreslår samtidigt en lösning som döps till ”Vägen framåt”. HF vill backa tillbaka till den gamla ordningen, ”den som fungerade förr”.

I skrivelsen föreslår de också att APM ska teckna kollektivavtal med HF, inte med Transport, när avtalsrörelsen nu rullat igång.

I slutet av april-maj är medlarna uppgivna. De skriver: ”Vår medlarroll utvecklas allt mer till att bli samtalsterapeuter.”

HF får hård kritik, direkt eller indirekt:

”I snart sex månader har vi med olika intensitet försökt identifiera en fast utgångspunkt för medlingsarbetet. Det har inte lyckats. Så som tvisten initialt presenterades av Hamn4an går den i dag knappast, att känna igen!

Från början presenterades sex punkter. Vissa av dem var allmänt hållna och våra försök att få fram begripliga preciseringar har misslyckats. Konflikten har i våra ögon växt till att omfatta allt! Avtalsprinciper, avtalsinnehåll, arbetsorganisation, driftsledningsfrågor, ja, hela hamnens verksamhet.

”Vi anser att vi uttömt alla våra möjligheter att lösa konflikten. Medlingsarbete förutsätter en vilja från båda parter att träffa en överenskommelse. Saknades den viljan från någon sida finns ingen möjlighet att medla.”

Den 4 juli 2017 begär Anders Lindström och Jan Sjölin att få bli entledigade från medlingsuppdraget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Poignant:
    18 januari, 2018

    Det är både arbetsgivares & fackförenings ansvar att nå snar lösning och ska juridiskt ställas till svars för ekonomiska konsekvenser av sitt agerande. En arbetsgivare som ignorerar en majoritet kan ifrågasättas, agerar olämpligt och ska ställas till svars juridiskt för konsekvenserna av det valet. Det är båda parter som bär ansvar för konsekvenserna som drabbar 3- part och ska utkrävas ansvar för agerandet.

Lästips:

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.