Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn
Close
Bild från Uppdrag gransknings program om konflikten i Göteborgs hamn.
Close

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tvisten i Göteborgs hamn har skakat om både näringslivet och APM Terminals, som på kort tid tappat bortåt 20 procent av containervolymerna. Nyligen hällde arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) bensin på brasan genom att deklarera att hon överväger en inskränkning av strejkrätten.

I både LO:s och Transports led pyr en oro. En fråga som många ställer sig är om Hamnarbetarförbundet (HF) verkligen vill ha ett kollektivavtal. Det hör till spelreglerna att förbundet måste säga så, men är det sant? Vill HF verkligen skriva på en uppgörelse som också skulle innebära fredsplikt?

I november 2016 har Hamnarbetarförbundet och APM förhandlat uppåt 30 gånger, utan att hitta en lösning. HF ville ha kvar de fackliga rättigheter förbundet haft i många år. Rättigheter som normalt följer med ett tecknat kollektivavtal. HF har inget avtal, men vill ha rättigheterna ändå.

APM säger envist nej. Parterna tvistar också om frågor som rör bland annat arbetsmiljö, semestrar och inflytande.

Den 24 november är parterna i vart fall överens om en sak: Att begära medling.

Till medlare utses Jan Sjölin, med ett långt förflutet i Kommunal, och Anders Lindström, som arbetat fackligt i Sjöfolksförbundet.

Under drygt sju månader försöker de oberoende medlarna hitta en lösning. I juli 2017 begär de att få lämna uppdraget. Det ingår i medlingsuppdraget att skriva en rapport till Medlingsinstitutet.

Transportarbetaren har läst den. I inledningen slås fast att arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar redan 2005 fattade ett beslut om att ”inga kollektivavtal ska träffas med Hamnarbetarförbundet, eftersom hela området är täckt av avtal med Transportarbetareförbundet”.

Här är några av de slutsatser som medlarna presenterar i den utförliga rapporten:

  • ”HF har traditionellt varit emot den fredsplikt som följer av tecknade avtal. Förbundet tillämpar vad de kallar moralisk fredsplikt i alla frågor de tagit i hand på.”
  • ”Parterna i medlingen (APM Terminals och HF:s göteborgsavdelning, Hamn4an) har inga kollektivavtal sinsemellan och är dessutom osäkra på om de ens vill eller kan träffa avtal.”
  • ”Vårt medlingsarbete inriktar sig initialt på att ringa in tvistefrågorna och att få Hamn4an att konkretisera sina yrkanden. Vi finner många av dem så allmänt hålla att det blir omöjligt att söka lösningar. Kraven i HF:s varsel kan innefatta det mesta och det kommer att ta tid innan bilden klarnar. Helt klar blir den aldrig. I avsaknad av tydligt formulerade krav upplever vi dessa som flytande och i takt med att lösningar möjligen kan skönjas, flyter målen i väg!”
  • HF kräver en egen förhandlingsordning, konstaterar medlarna: Vad beträffar facklig förtroendeman vill de (Hamn4an) att arbetsgivaren respekterar deras rätt att arbeta fackligt och deras sätt att fatta beslut, genom allmän omröstning. Hela förfarandet kräver fler medverkande medlemmar i alla förhandlingar, än vad som är brukligt i Sverige.

Medlarnas rapport andas stora svårigheter redan från start. Arbetet skildras ibland dag för dag:

  • Fredagen den 2 december. ”Vi tvingas, trots intensivt arbete, konstatera att det inte är meningsfullt att fortsätta.”
  • Den 15 december. Hamn4an skriver en avsiktsförklaring med förslag på en tre månader lång ”avkylningsperiod”, utan stridsåtgärder. HF vill utarbeta förslag för den fortsatta driften i företaget. ”Olika incidenter ökar spänningarna mellan parterna, bland annat låter facket trycka upp egna varselvästar med Hamn4ans logga på.”
  • Den 21 december. APM erbjuder återigen hängavtal på Transports centrala avtal. ”Bolaget ställer sig också positivt till att träffa ett avtal där både Transport och HF är parter.”
  • Den 22 december. Hamn4an meddelar att man avser att varsla om förlängning av de pågående stridsåtgärderna.
  • Den 10 januari. Överläggningar har pågått över jul och nyår. Parterna enas om att mötas den 25 januari. Men redan den 13 januari varslar HF om strejk, åtta timmar, den 24 januari – ”trots påpekanden från vår sida att åtgärden knappast gagnar konstruktiva samtal…”
  • Den 16-17 januari. Nya överläggningar. ”Situationen är mer tillspetsad än innan jul. Hamn4an har varslat om strejk och hotar på sin hemsida dessutom med att trappa upp stridsåtgärderna. Efter långa samtal med Hamn4an framstår det allt tydligare att deras krav på kollektivavtal är underordnat och att tvistens egentliga orsaker hänger samman med arbetsledningen i hamnen. Vem ska göra vad, hur och under vilka förutsättningar, arbetstidsförläggning, bemanning…”
  • Den 17 januari. Medlarna summerar läget och konstaterar återigen att frågan om kollektivavtal tycks vara helt underordnad för HF. Medlarna skriver:

”Vi kan inte finna annat än att Hamn4ans särskilda krav på innehåll i kollektivavtal eller hängavtal inte är förenligt med gängse rättsläge och etablerad ordning på svensk arbetsmarknad. Vi menar också att Hamn4an har full insikt i detta.”

APM säger sig inte vara berett att göra några eftergifter, om det inte också leder till en överenskommelse om fredsplikt. Bolagets uppfattning är att ”Hamn4an använder strejker och hot om strejker för att tvinga igenom sin vilja i allahanda frågor, stora som små.”

  • Den 30 januari. Hamn4an skriver till Medlingsinstitutet och begär att medlarna ska bytas ut. Begäran avslås.

Under vintern och våren fortsätter överläggningarna tillsammans med medlarna. Klimatet hårdnar. Arbetet i hamnen går trögt och sjukfrånvaron ligger kring 30 procent. I april lämnar båda de stridande parterna in stämningar till Arbetsdomstolen.

Hamn4an föreslår samtidigt en lösning som döps till ”Vägen framåt”. HF vill backa tillbaka till den gamla ordningen, ”den som fungerade förr”.

I skrivelsen föreslår de också att APM ska teckna kollektivavtal med HF, inte med Transport, när avtalsrörelsen nu rullat igång.

I slutet av april-maj är medlarna uppgivna. De skriver: ”Vår medlarroll utvecklas allt mer till att bli samtalsterapeuter.”

HF får hård kritik, direkt eller indirekt:

”I snart sex månader har vi med olika intensitet försökt identifiera en fast utgångspunkt för medlingsarbetet. Det har inte lyckats. Så som tvisten initialt presenterades av Hamn4an går den i dag knappast, att känna igen!

Från början presenterades sex punkter. Vissa av dem var allmänt hållna och våra försök att få fram begripliga preciseringar har misslyckats. Konflikten har i våra ögon växt till att omfatta allt! Avtalsprinciper, avtalsinnehåll, arbetsorganisation, driftsledningsfrågor, ja, hela hamnens verksamhet.

”Vi anser att vi uttömt alla våra möjligheter att lösa konflikten. Medlingsarbete förutsätter en vilja från båda parter att träffa en överenskommelse. Saknades den viljan från någon sida finns ingen möjlighet att medla.”

Den 4 juli 2017 begär Anders Lindström och Jan Sjölin att få bli entledigade från medlingsuppdraget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Poignant:
    18 januari, 2018

    Det är både arbetsgivares & fackförenings ansvar att nå snar lösning och ska juridiskt ställas till svars för ekonomiska konsekvenser av sitt agerande. En arbetsgivare som ignorerar en majoritet kan ifrågasättas, agerar olämpligt och ska ställas till svars juridiskt för konsekvenserna av det valet. Det är båda parter som bär ansvar för konsekvenserna som drabbar 3- part och ska utkrävas ansvar för agerandet.

Lästips:

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Oxelösunds hamnklubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.

Transportarbetarens logga

Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.