Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn
Close
Bild från Uppdrag gransknings program om konflikten i Göteborgs hamn.
Close

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tvisten i Göteborgs hamn har skakat om både näringslivet och APM Terminals, som på kort tid tappat bortåt 20 procent av containervolymerna. Nyligen hällde arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) bensin på brasan genom att deklarera att hon överväger en inskränkning av strejkrätten.

I både LO:s och Transports led pyr en oro. En fråga som många ställer sig är om Hamnarbetarförbundet (HF) verkligen vill ha ett kollektivavtal. Det hör till spelreglerna att förbundet måste säga så, men är det sant? Vill HF verkligen skriva på en uppgörelse som också skulle innebära fredsplikt?

I november 2016 har Hamnarbetarförbundet och APM förhandlat uppåt 30 gånger, utan att hitta en lösning. HF ville ha kvar de fackliga rättigheter förbundet haft i många år. Rättigheter som normalt följer med ett tecknat kollektivavtal. HF har inget avtal, men vill ha rättigheterna ändå.

APM säger envist nej. Parterna tvistar också om frågor som rör bland annat arbetsmiljö, semestrar och inflytande.

Den 24 november är parterna i vart fall överens om en sak: Att begära medling.

Till medlare utses Jan Sjölin, med ett långt förflutet i Kommunal, och Anders Lindström, som arbetat fackligt i Sjöfolksförbundet.

Under drygt sju månader försöker de oberoende medlarna hitta en lösning. I juli 2017 begär de att få lämna uppdraget. Det ingår i medlingsuppdraget att skriva en rapport till Medlingsinstitutet.

Transportarbetaren har läst den. I inledningen slås fast att arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar redan 2005 fattade ett beslut om att ”inga kollektivavtal ska träffas med Hamnarbetarförbundet, eftersom hela området är täckt av avtal med Transportarbetareförbundet”.

Här är några av de slutsatser som medlarna presenterar i den utförliga rapporten:

  • ”HF har traditionellt varit emot den fredsplikt som följer av tecknade avtal. Förbundet tillämpar vad de kallar moralisk fredsplikt i alla frågor de tagit i hand på.”
  • ”Parterna i medlingen (APM Terminals och HF:s göteborgsavdelning, Hamn4an) har inga kollektivavtal sinsemellan och är dessutom osäkra på om de ens vill eller kan träffa avtal.”
  • ”Vårt medlingsarbete inriktar sig initialt på att ringa in tvistefrågorna och att få Hamn4an att konkretisera sina yrkanden. Vi finner många av dem så allmänt hålla att det blir omöjligt att söka lösningar. Kraven i HF:s varsel kan innefatta det mesta och det kommer att ta tid innan bilden klarnar. Helt klar blir den aldrig. I avsaknad av tydligt formulerade krav upplever vi dessa som flytande och i takt med att lösningar möjligen kan skönjas, flyter målen i väg!”
  • HF kräver en egen förhandlingsordning, konstaterar medlarna: Vad beträffar facklig förtroendeman vill de (Hamn4an) att arbetsgivaren respekterar deras rätt att arbeta fackligt och deras sätt att fatta beslut, genom allmän omröstning. Hela förfarandet kräver fler medverkande medlemmar i alla förhandlingar, än vad som är brukligt i Sverige.

Medlarnas rapport andas stora svårigheter redan från start. Arbetet skildras ibland dag för dag:

  • Fredagen den 2 december. ”Vi tvingas, trots intensivt arbete, konstatera att det inte är meningsfullt att fortsätta.”
  • Den 15 december. Hamn4an skriver en avsiktsförklaring med förslag på en tre månader lång ”avkylningsperiod”, utan stridsåtgärder. HF vill utarbeta förslag för den fortsatta driften i företaget. ”Olika incidenter ökar spänningarna mellan parterna, bland annat låter facket trycka upp egna varselvästar med Hamn4ans logga på.”
  • Den 21 december. APM erbjuder återigen hängavtal på Transports centrala avtal. ”Bolaget ställer sig också positivt till att träffa ett avtal där både Transport och HF är parter.”
  • Den 22 december. Hamn4an meddelar att man avser att varsla om förlängning av de pågående stridsåtgärderna.
  • Den 10 januari. Överläggningar har pågått över jul och nyår. Parterna enas om att mötas den 25 januari. Men redan den 13 januari varslar HF om strejk, åtta timmar, den 24 januari – ”trots påpekanden från vår sida att åtgärden knappast gagnar konstruktiva samtal…”
  • Den 16-17 januari. Nya överläggningar. ”Situationen är mer tillspetsad än innan jul. Hamn4an har varslat om strejk och hotar på sin hemsida dessutom med att trappa upp stridsåtgärderna. Efter långa samtal med Hamn4an framstår det allt tydligare att deras krav på kollektivavtal är underordnat och att tvistens egentliga orsaker hänger samman med arbetsledningen i hamnen. Vem ska göra vad, hur och under vilka förutsättningar, arbetstidsförläggning, bemanning…”
  • Den 17 januari. Medlarna summerar läget och konstaterar återigen att frågan om kollektivavtal tycks vara helt underordnad för HF. Medlarna skriver:

”Vi kan inte finna annat än att Hamn4ans särskilda krav på innehåll i kollektivavtal eller hängavtal inte är förenligt med gängse rättsläge och etablerad ordning på svensk arbetsmarknad. Vi menar också att Hamn4an har full insikt i detta.”

APM säger sig inte vara berett att göra några eftergifter, om det inte också leder till en överenskommelse om fredsplikt. Bolagets uppfattning är att ”Hamn4an använder strejker och hot om strejker för att tvinga igenom sin vilja i allahanda frågor, stora som små.”

  • Den 30 januari. Hamn4an skriver till Medlingsinstitutet och begär att medlarna ska bytas ut. Begäran avslås.

Under vintern och våren fortsätter överläggningarna tillsammans med medlarna. Klimatet hårdnar. Arbetet i hamnen går trögt och sjukfrånvaron ligger kring 30 procent. I april lämnar båda de stridande parterna in stämningar till Arbetsdomstolen.

Hamn4an föreslår samtidigt en lösning som döps till ”Vägen framåt”. HF vill backa tillbaka till den gamla ordningen, ”den som fungerade förr”.

I skrivelsen föreslår de också att APM ska teckna kollektivavtal med HF, inte med Transport, när avtalsrörelsen nu rullat igång.

I slutet av april-maj är medlarna uppgivna. De skriver: ”Vår medlarroll utvecklas allt mer till att bli samtalsterapeuter.”

HF får hård kritik, direkt eller indirekt:

”I snart sex månader har vi med olika intensitet försökt identifiera en fast utgångspunkt för medlingsarbetet. Det har inte lyckats. Så som tvisten initialt presenterades av Hamn4an går den i dag knappast, att känna igen!

Från början presenterades sex punkter. Vissa av dem var allmänt hållna och våra försök att få fram begripliga preciseringar har misslyckats. Konflikten har i våra ögon växt till att omfatta allt! Avtalsprinciper, avtalsinnehåll, arbetsorganisation, driftsledningsfrågor, ja, hela hamnens verksamhet.

”Vi anser att vi uttömt alla våra möjligheter att lösa konflikten. Medlingsarbete förutsätter en vilja från båda parter att träffa en överenskommelse. Saknades den viljan från någon sida finns ingen möjlighet att medla.”

Den 4 juli 2017 begär Anders Lindström och Jan Sjölin att få bli entledigade från medlingsuppdraget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Poignant:
    18 januari, 2018

    Det är både arbetsgivares & fackförenings ansvar att nå snar lösning och ska juridiskt ställas till svars för ekonomiska konsekvenser av sitt agerande. En arbetsgivare som ignorerar en majoritet kan ifrågasättas, agerar olämpligt och ska ställas till svars juridiskt för konsekvenserna av det valet. Det är båda parter som bär ansvar för konsekvenserna som drabbar 3- part och ska utkrävas ansvar för agerandet.

Lästips:

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.