Close
Hamnkonflikten debatterades på ett seminarium på Handelshögskolan i Göteborg.
Close

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

På måndagen ordnade Handelshögskolan i Göteborg ett seminarium om konflikträtten och situationen i containerhamnen, som drivs av APM Terminals. Intresset var så stort att arrangörerna tvingades byta upp sig till större lokal – inte en gång, utan två.

Först upp i talarstolen var historikern Christer Thörnqvist. Han konstaterade att strejker inte är något nytt. Den första kända inträffade år 1152 före Kristus. Då var det pryamidbyggare i Egypten som slogs för bättre betalning.

Nu är det alltså Hamnarbetarförbundet (HF) som står på barrikaden. Mot sig har de främst rederi- och hamnjätten APM och Sveriges Hamnar. Men också borgerliga politiker och stora delar av näringslivet som ropar allt ihärdigare på en inskränkning av strejkrätten.

Parter i målet är också LO och Transport – indirekt. Liksom regeringen, som får svidande kritik för att man tillsatta en utredning om strejkrätten.

Tvåa upp i talarstolen var HF:s styrelseledamot Erik Helgesson. Han beskrev HF:s historia och struktur, bland annat med medlemsomröstningar inför viktiga beslut. Helgesson påpekade också att HF bara strejkade en dag 2017, samtidigt som arbetsgivarsidan utlöste en månadslång kostsam lock-out.

Att konflikten startade redan 2016 och då kantades av punktstrejker och fackliga varselhot kan man läsa om i medlarnas rapport, men det var inget som Erik Helgesson nämnde. När det gäller nuläget sade han:

– Just nu pågår inga stridsåtgärder i hamnen och det har inte varit några sedan juni 2017. Ändå har det inte blivit någon bra situation på arbetsplatsen. Produktiviteten är låg, det är problem med datasystemet och våra skyddsombud har oklar status.

Erik Helgesson förklarade också att han inte tror på Transports uppgift om att förbundet har

1 600 yrkesaktiva hamnarbetare – mot HF:s 1300.

– Vår uppfattning är att vi är majoritetsorganisation i branschen, deklarerade Helgesson.

När det gäller lösningar på konflikten ser HF egentligen bara en. Att Transport öppnar dörren och släpper in Hamnarbetarförbundet till förhandlingsbordet, så att de två facken tillsammans tecknar ett så kallat trepartsavtal med Sveriges Hamnar.

På en rak fråga uppgav Helgesson att HF har framfört denna begäran till Transport.

Det är en uppgift som förvånar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Han blir också förvånad över påståenden om att Transport skulle ha bjudits in till måndagens seminarium på Handelshögskolan:

– Sedan jag tillträdde som ordförande i juni har jag träffat HF-företrädare två gånger. Där har varit informella möten och inte vid något av dem har HF fört fram konkreta krav eller önskemål om trepartsförhandlingar. Hade de gjort det är jag ändå skeptisk till att det skulle fungera.

– En sak var vi dock överens om när vi träffades. Det är att det bästa vore om alla hamnarbetare vore organiserade i ett och samma fackförbund. När det gäller seminariet i Göteborg har jag hört talas om det skulle hållas, men Transport har mig veterligt inte fått någon förfrågan om att medverka.

Mats Glavå är docent i arbetsrätt och lyckades reta upp åtskilliga av Transports hamnarbetare och fackligt aktiva när han kommenterade Göteborgskonflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. På seminariet redogjorde han i tur och ordning för de alternativ som han anser står till buds – om APM Terminals ska få arbetsfred i hamnen:

  1. Det första är att HF tecknar ett parallellt kollektivavtal med APM Terminals. Och att Transport då är bussiga och inte skickar en stämning till Arbetsdomstolen (AD) med krav på skadestånd.
  2. APM Terminals går ur arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, som i decennier tecknat avtal med Transport. Sedan kan APM i nästa avtalsrörelse välja HF som enda motpart (och då få en tredjedel Transportare utan fredsplikt i hamnen).
  3. Transport går med på att ändra innehållet i avtalet, så att det framgent bara omfattar medlemmar i Transport – inte alla arbetstagare, som är det normala på arbetsmarknaden. Då kan HF träffa ett eget avtal, utan att riskera en AD-process.
  4. Transport och HF förhandlar tillsammans fram ett trepartsavtal.
  5. Lagstiftning. Trots kraftiga protester från en samlad fackföreningsrörelse röstar riksdagen igenom lagändringar som hindrar att ett fackförbund tar till konfliktvapnet mot arbetsgivare som redan tecknat avtal med ett annat förbund.
  6. En sista punkt som Mats Glavå inte nämnde. Att HF och Transport går samman och att hamnarbetarkåren blir enad, precis som det var före 1972.

Det var många åhörare som undrade vad Transport tänker om konflikten. Nu blev det i stället LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson som fick ordet. Han sa:

– LO är en federation av 14 olika fackförbund. I princip alla är med, utom Hamnarbetarförbundet. Ändå från början har vi kämpat för att alla som arbetar på en arbetsplats ska vara med i ett och samma fackförbund. Det är för att få maximal styrka. För att undvika att de anställda spelas ut mot varandra.

– I LO har vi delat upp arbetsmarknaden i tårtbitar och sedan enas vi om vilket förbund som ska få rätten att organisera och teckna avtal där. Därmed undviker vi att förbund konkurrerar om medlemmarna.

En viktig grundprincip, poängterade Torbjörn Johansson, är att arbetsgivarna inte kan välja vilket förbund de som ska förhandla med, utan de följer LO:s ”organisationsplan”:

– Det är inte ofta arbetsgivarna böjer sig frivilligt för LO:s krav, men här har man faktiskt i huvudsak gjort det. Varför? Jag tror att det handlar om att de får ordning och reda, inte som i många andra länder där facken konkurrerar om medlemmarna och varslar om konflikt mycket oftare än i Sverige.

– I min värld handlar det om makt. Ju mer sammanhållning vi har, desto mer tryck mot arbetsgivarna. Bråkar ett företag mot en LO-grupp, så bråkar man mot 1,5 miljoner LO-medlemmar!

Torbjörn Johansson förklarade att han är oroad över den pågående utredningen om konflikträtten. Även det som först uppfattas som små justeringar kan i slutänden leda till stora maktförskjutningar på arbetsmarknaden, varnade han.

Som avtalssekreterare ser han också risken för så kallad avtalsshopping – om det skulle bli fritt fram för arbetsgivare att teckna parallella avtal med olika fack. Stora eller små:

– Var skulle man dra gränsen i så fall? När skulle man sluta splittra upp en arbetsstyrka i mindre bitar? Om det kommer fyra kranförare i en liten hamn och vill bilda en egen facklig organisation och köra sitt eget race. Ska det vara okej?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bo Jonsson:
    13 februari, 2018

    Tror att HFs drivande krafter inte riktigt tänkt igenom hur dess principer skulle fungera på arbetsmarknaden i sin helhet. HF ser bara hamnen, men vad händer när några bryter sig ur HF när dom inte tycker om vad HF uppnått i förhandlingarna. Jag stötte 1976 på situationen i Colombos hamn, Sri Lanka. Nya fackliga organisationer kom upp som resultat av missnöje med förhandlingsresultatet och de nya var ju inte ansvariga så dess medlemmar kunde strejka. Kaos och ineffektivitet. Vad jag förstått är det HFs medlemmar som ska rösta om ett avtalsförslag. Det skulle då ge HFs medlemmar utslagsröst för hela Transports medlemskårs avtal. Så kan det ju inte vara, demokratiska principer ska ju inte användas för att förhindra att man uppnår det som är möjligt i förhandlingar. Det är ett feltänk av HFs ledare. Dom borde hellre vilja få in en fot i Transport och göra sig hörda där i solidaritet med andra arbetare. Torbjörns upplägg var perfekt.

  2. Viktor Boström:
    12 februari, 2018

    Ni borde väl ge er på IF metall och Unionen istället för hamnarbetarförbundet? Ska ni locka över deras medlemmar till Transport får ni väl visa att ni löst de demokratiska bristerna som ledde till att medlemmarna lämnade och hamnarbetarförbundet bildades. Att det funkar förhållandevis smärtfritt i övriga göteborgshamnar är väl ändå ett tecken på att det inte är facket som är problemet utan snarare APMT... Rätten att välja fritt välja och starta fackförbund är grundläggande, även konflikträtten - kollektivavtalet är helt värdelöst utan rätten att fritt välja/bilda fackförbund. Lenin skulle varit stolt över LOs/Transports centralism så som den tar sig uttryck här.

  3. Roland Larsson:
    11 februari, 2018

    Jag håller på Trandports ovh LO:s linje. Arbetet i hamnarna organiseras av Transport!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Transportarbetarens logga

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Transportarbetarens logga

Snårig hamntvist avgörs i Arbetsdomstolen

Hamn. Behovsanställda i hamnarna, så kallad blixt, kan jobba i många år och utan att få företrädesrätt till ny anställning. Den rätten har parterna skrivit bort i kollektivavtalet. Nu ska Arbetsdomstolen (AD) pröva hur blixtjobb ska beräknas när det uppstår arbetsbrist.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.