Close
Hamnkonflikten debatterades på ett seminarium på Handelshögskolan i Göteborg.
Close

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

På måndagen ordnade Handelshögskolan i Göteborg ett seminarium om konflikträtten och situationen i containerhamnen, som drivs av APM Terminals. Intresset var så stort att arrangörerna tvingades byta upp sig till större lokal – inte en gång, utan två.

Först upp i talarstolen var historikern Christer Thörnqvist. Han konstaterade att strejker inte är något nytt. Den första kända inträffade år 1152 före Kristus. Då var det pryamidbyggare i Egypten som slogs för bättre betalning.

Nu är det alltså Hamnarbetarförbundet (HF) som står på barrikaden. Mot sig har de främst rederi- och hamnjätten APM och Sveriges Hamnar. Men också borgerliga politiker och stora delar av näringslivet som ropar allt ihärdigare på en inskränkning av strejkrätten.

Parter i målet är också LO och Transport – indirekt. Liksom regeringen, som får svidande kritik för att man tillsatta en utredning om strejkrätten.

Tvåa upp i talarstolen var HF:s styrelseledamot Erik Helgesson. Han beskrev HF:s historia och struktur, bland annat med medlemsomröstningar inför viktiga beslut. Helgesson påpekade också att HF bara strejkade en dag 2017, samtidigt som arbetsgivarsidan utlöste en månadslång kostsam lock-out.

Att konflikten startade redan 2016 och då kantades av punktstrejker och fackliga varselhot kan man läsa om i medlarnas rapport, men det var inget som Erik Helgesson nämnde. När det gäller nuläget sade han:

– Just nu pågår inga stridsåtgärder i hamnen och det har inte varit några sedan juni 2017. Ändå har det inte blivit någon bra situation på arbetsplatsen. Produktiviteten är låg, det är problem med datasystemet och våra skyddsombud har oklar status.

Erik Helgesson förklarade också att han inte tror på Transports uppgift om att förbundet har

1 600 yrkesaktiva hamnarbetare – mot HF:s 1300.

– Vår uppfattning är att vi är majoritetsorganisation i branschen, deklarerade Helgesson.

När det gäller lösningar på konflikten ser HF egentligen bara en. Att Transport öppnar dörren och släpper in Hamnarbetarförbundet till förhandlingsbordet, så att de två facken tillsammans tecknar ett så kallat trepartsavtal med Sveriges Hamnar.

På en rak fråga uppgav Helgesson att HF har framfört denna begäran till Transport.

Det är en uppgift som förvånar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Han blir också förvånad över påståenden om att Transport skulle ha bjudits in till måndagens seminarium på Handelshögskolan:

– Sedan jag tillträdde som ordförande i juni har jag träffat HF-företrädare två gånger. Där har varit informella möten och inte vid något av dem har HF fört fram konkreta krav eller önskemål om trepartsförhandlingar. Hade de gjort det är jag ändå skeptisk till att det skulle fungera.

– En sak var vi dock överens om när vi träffades. Det är att det bästa vore om alla hamnarbetare vore organiserade i ett och samma fackförbund. När det gäller seminariet i Göteborg har jag hört talas om det skulle hållas, men Transport har mig veterligt inte fått någon förfrågan om att medverka.

Mats Glavå är docent i arbetsrätt och lyckades reta upp åtskilliga av Transports hamnarbetare och fackligt aktiva när han kommenterade Göteborgskonflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. På seminariet redogjorde han i tur och ordning för de alternativ som han anser står till buds – om APM Terminals ska få arbetsfred i hamnen:

  1. Det första är att HF tecknar ett parallellt kollektivavtal med APM Terminals. Och att Transport då är bussiga och inte skickar en stämning till Arbetsdomstolen (AD) med krav på skadestånd.
  2. APM Terminals går ur arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, som i decennier tecknat avtal med Transport. Sedan kan APM i nästa avtalsrörelse välja HF som enda motpart (och då få en tredjedel Transportare utan fredsplikt i hamnen).
  3. Transport går med på att ändra innehållet i avtalet, så att det framgent bara omfattar medlemmar i Transport – inte alla arbetstagare, som är det normala på arbetsmarknaden. Då kan HF träffa ett eget avtal, utan att riskera en AD-process.
  4. Transport och HF förhandlar tillsammans fram ett trepartsavtal.
  5. Lagstiftning. Trots kraftiga protester från en samlad fackföreningsrörelse röstar riksdagen igenom lagändringar som hindrar att ett fackförbund tar till konfliktvapnet mot arbetsgivare som redan tecknat avtal med ett annat förbund.
  6. En sista punkt som Mats Glavå inte nämnde. Att HF och Transport går samman och att hamnarbetarkåren blir enad, precis som det var före 1972.

Det var många åhörare som undrade vad Transport tänker om konflikten. Nu blev det i stället LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson som fick ordet. Han sa:

– LO är en federation av 14 olika fackförbund. I princip alla är med, utom Hamnarbetarförbundet. Ändå från början har vi kämpat för att alla som arbetar på en arbetsplats ska vara med i ett och samma fackförbund. Det är för att få maximal styrka. För att undvika att de anställda spelas ut mot varandra.

– I LO har vi delat upp arbetsmarknaden i tårtbitar och sedan enas vi om vilket förbund som ska få rätten att organisera och teckna avtal där. Därmed undviker vi att förbund konkurrerar om medlemmarna.

En viktig grundprincip, poängterade Torbjörn Johansson, är att arbetsgivarna inte kan välja vilket förbund de som ska förhandla med, utan de följer LO:s ”organisationsplan”:

– Det är inte ofta arbetsgivarna böjer sig frivilligt för LO:s krav, men här har man faktiskt i huvudsak gjort det. Varför? Jag tror att det handlar om att de får ordning och reda, inte som i många andra länder där facken konkurrerar om medlemmarna och varslar om konflikt mycket oftare än i Sverige.

– I min värld handlar det om makt. Ju mer sammanhållning vi har, desto mer tryck mot arbetsgivarna. Bråkar ett företag mot en LO-grupp, så bråkar man mot 1,5 miljoner LO-medlemmar!

Torbjörn Johansson förklarade att han är oroad över den pågående utredningen om konflikträtten. Även det som först uppfattas som små justeringar kan i slutänden leda till stora maktförskjutningar på arbetsmarknaden, varnade han.

Som avtalssekreterare ser han också risken för så kallad avtalsshopping – om det skulle bli fritt fram för arbetsgivare att teckna parallella avtal med olika fack. Stora eller små:

– Var skulle man dra gränsen i så fall? När skulle man sluta splittra upp en arbetsstyrka i mindre bitar? Om det kommer fyra kranförare i en liten hamn och vill bilda en egen facklig organisation och köra sitt eget race. Ska det vara okej?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bo Jonsson:
    13 februari, 2018

    Tror att HFs drivande krafter inte riktigt tänkt igenom hur dess principer skulle fungera på arbetsmarknaden i sin helhet. HF ser bara hamnen, men vad händer när några bryter sig ur HF när dom inte tycker om vad HF uppnått i förhandlingarna. Jag stötte 1976 på situationen i Colombos hamn, Sri Lanka. Nya fackliga organisationer kom upp som resultat av missnöje med förhandlingsresultatet och de nya var ju inte ansvariga så dess medlemmar kunde strejka. Kaos och ineffektivitet. Vad jag förstått är det HFs medlemmar som ska rösta om ett avtalsförslag. Det skulle då ge HFs medlemmar utslagsröst för hela Transports medlemskårs avtal. Så kan det ju inte vara, demokratiska principer ska ju inte användas för att förhindra att man uppnår det som är möjligt i förhandlingar. Det är ett feltänk av HFs ledare. Dom borde hellre vilja få in en fot i Transport och göra sig hörda där i solidaritet med andra arbetare. Torbjörns upplägg var perfekt.

  2. Viktor Boström:
    12 februari, 2018

    Ni borde väl ge er på IF metall och Unionen istället för hamnarbetarförbundet? Ska ni locka över deras medlemmar till Transport får ni väl visa att ni löst de demokratiska bristerna som ledde till att medlemmarna lämnade och hamnarbetarförbundet bildades. Att det funkar förhållandevis smärtfritt i övriga göteborgshamnar är väl ändå ett tecken på att det inte är facket som är problemet utan snarare APMT... Rätten att välja fritt välja och starta fackförbund är grundläggande, även konflikträtten - kollektivavtalet är helt värdelöst utan rätten att fritt välja/bilda fackförbund. Lenin skulle varit stolt över LOs/Transports centralism så som den tar sig uttryck här.

  3. Roland Larsson:
    11 februari, 2018

    Jag håller på Trandports ovh LO:s linje. Arbetet i hamnarna organiseras av Transport!

Lästips:

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Danska transportfacket varslar om stopp för Teslatransporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Transport utökar blockaden till att gälla alla svenska hamnar

Blockad. (Uppdaterad 16 november 2023.) Transports sympatiåtgärder för IF Metall utökas till att gälla blockad för lossning och lastning av Tesla-bilar i alla svenska hamnar. Blockaden börjar gälla klockan 12 den 17 november.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.