Almedalen 2017

Hamnkonflikten lockade storpublik

Stuveri. – Det som händer i Göteborgs hamn är olyckligt. I stället för strider skulle jag önska att vi som är parter i stuveriavtalet träffades och diskuterade branschens framtid. Peter Winstén, ombudsman i Transport, valde en diplomatisk linje när Göteborgskonflikten debatterades i Almedalen på onsdagseftermiddagen.

Tältet var fyllt till sista plats och åhörarna trängdes på gräsmattan. Så såg scenen ut när Almedalens kanske mest laddade fråga skulle avhandlas.

Joakim Ärlund, vd för arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, började med att förklara den svenska modellen och den speciella situation som råder i hamnarna – med två fackförbund som organiserar stuveriarbetare.

Ärlund fick frågan om varför den ena av de två stridande parterna – Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar – inte fanns på plats på seminariet. Men den avfärdades med att Sveriges Hamnar inte tänker förhandla inför öppen ridå.

I stället blev det Transport och de drabbade kunderna i Göteborgs hamn som fick komma till tals.

Berit Blomqvist, vd i Sveriges Skeppsmäklareförening beskrev ingående hur hennes medlemsföretag förlorat miljontals kronor i intäkter och hur en rad stora containerrederier dragit ner på trafiken till Göteborg. Eller till och med lagt ner den helt.

– Konflikten har pågått i snart två år. Den har kostat rederierna hundratals miljoner. Hur mycket den svenska industrin förlorat vågar jag inte ens gissa, sa Berit Blomqvist.

Ett 70-tal förhandlingar

Enligt Sveriges Hamnars vd Joakim Ärlund har arbetsgivarsidan haft ett 70-tal förhandlingar med Hamnarbetarförbundet (HF) sedan konflikten bröt ut. Hamnfacket kräver i huvudsak:

  • Rätt att utse en egen förhandlingsorganisation, med en egen förhandlingsordning.
  • En egen skyddsorganisation med skyddsombud.
  • Rätt till facklig tid och andra ”förmåner” som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal (med tillhörande fredsplikt).
  • En del övriga krav, bland annat betal-tv-kanaler i pausrummen och guldklocka till trotjänare.

Medlare har kopplats in. Det första medlarbudet innebar att HF skulle teckna ett så kallat hängavtal på Transports kollektivavtal.

Det andra medlarbudet var en speciallösning – ett avtalsförslag som i praktiken skulle givit HF en del fackliga rättigheter.

– Hamnarbetarförbundet sa nej till båda. Efter snart två års förhandlingar har HF inte lyckats precisera exakt vilka krav de vill ha igenom, hävdade Joakim Ärlund.

Transport inte part i konflikten

På scenen företräddes Transport av stuveriombudsman Peter Winstén. Han klargjorde att Transport inte är en part i konflikten.

Han fick också frågor om varför Transport inte går med på ett så kallat trepartsavtal, där HF släpps in till förhandlingsbordet.

Winstén sa:

– Transport har inget att vinna på att hamnarbetarna är uppdelade på två fack, där Transport är majoritetsfacket. Även om vi teoretiskt skulle kunna teckna ett trepartsavtal har jag svårt att se hur det skulle fungera.

– HF och Transport har helt olika förhandlingskulturer. Vi utser förtroendemän som har medlemmarnas mandat att förhandla fram och teckna avtal. I HF ska det vara medlemsomröstningar. Men alla HF-medlemmar är välkomna över till Transport. Efter 45 år av splittring vore det bra om stuverikåren enas.

Kollektivavtal lösningen

Vad är lösningen på den segdragna konflikten?

Joakim Ärlund:

– Den stavas kollektivavtal. Jag har svårt att se någon annan lösning. I så fall blir det lagstiftning, som regeringen aviserat. Vi har levt med den här situationen, med ständigt konflikthot, ända sedan 1970-talet. Vi kan inte ha det så här med en part som slirar på den svenska modellen.

Skeppsmäklarnas representant, Berit Blomqvist, tyckte att det är dags för medlemmarna i HF:s Göteborgsavdelning att ”växa upp”.

– Vi måste kunna sända ut en signal i världen: ”Ni kan lita på Göteborgs hamn!” Som det är nu kan Hamnarbetarförbundet när som helst ta till konflikt med bara sju dagars varsel.

Peter Winstén, Transport, poängterade att arbetsgivarna själva bäddat för dagens situation genom att ge Hamnarbetarförbundet förmåner som är kopplade till kollektivavtal. I Göteborg valde APM Terminals att återkalla sådana rättigheter som HF haft i många år. Det är själva upprinnelsen till konflikten.

– Men att lagstifta tycker jag är en dålig idé, avslutade Peter Winstén.

”Dråpslag mot hamnen”

HF fick aldrig möjlighet att bemöta kritiken i Almedalen. I publiken fanns dock Jimmy Ståhl, riksdagsman som tidigare arbetat många år i Göteborgs hamn. Han var då HF-medlem och satt i HF:s förbundsstyrelse.

– Det som händer i Göteborg är ett stort dråpslag mot hamnen. Under åren jag satt i förbundsstyrelsen var målet hela tiden att teckna ett avtal, med fredsplikt. Vi som jobbade hade glöd och energi. Den är borta i dag. Vi måste få tillbaka den.

Under årens lopp har Hamnarbetarförbundet vid upprepade tillfällen gått ut med att förbundet vill teckna kollektivavtal.

Det är en uppgift som ifrågasätts inom Transport. I överläggningar mellan förbunden har förtroendemän i Transport upprepade gånger fått höra att HF egentligen inte har något intresse av att teckna avtal och sälja bort fredsplikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Leo Körvek:
    7 juli, 2017

    FAKTA OM STREJKER/LOCKOUTER I GÖTEBORGS CONTAINERTERMINAL 2017:

    Sv Hamnarbetarförbundet avd. 4 Göteborg har genomfört en strejk under året. Fackföreningens stidsåtgärd innebar arbetsnedläggelse mellan klockan 12.00 och 20.00 den 24:e januari.

    Totalt produktionsbortfall: 8 timmar

    APM Terminals Gothenburg har genomfört en lockout under året. Arbetsgivarens stridsåtgärd innebar utestängning av kollektivanställda och total nedstängning av terminalen alla vardagar mellan klockan 16.00 och 07.00 från den 19:e maj till och med den 30:e juni.

    Totalt produktionsbortfall: 371 timmar

  2. Johan Börjesson:
    6 juli, 2017

    Vad gör transport ihop med svenska hamnar och skeppsmäklar föreningen är det tre tummar i samma??? Tycker inte vi ska beblanda oss med motparten i den här frågan, apm har en agenda för terminalen som gör en mörkrädd. Amp är ökända för union bustning och exploatering av tredje världen. Hamnarbetare ,medlem i transport i 30 år.

  3. Arne Bergqvist:
    6 juli, 2017

    Transport borde skämmas! Backa nu! Ni kan inte sluta avtal för arbetare som ni inte organiserar! Jag har ingen anknytning till hamnen, men som göteborgare tycker jag att det är skamligt hur Transport och arbetsgivarna kör hamnen i botten och trakasserar en hel yrkeskår.

  4. Gustaf Rutström:
    6 juli, 2017

    Jag undrar vad ni har för källa på att HF kräver betal-tv kanaler och guldklockor. Ganska oseriös journalistik att skriva så om ni inte har väldigt trovärdig källa typ HF själva.

  5. Stefan Karlsson:
    6 juli, 2017

    En normal människa slutar växa ungefär vid tjugoårsåldern. Hade en fackförening varit av mänskligt blod så hade HF vuxit färdigt för länge sedan. Nu växer HF fortfarande och enligt Sveriges hamnars egen statistik organiserar HF en majoritet av de som arbetar under stuveriavtalet på riksnivå. Det måste bero på att det finns något som tilltalar hamnarbetarna att välja HF före Transport. Så nog har HF vuxit upp även om man inte vuxit färdigt. Små skitsaker som guldklocka och tv kanaler är något som man kan lägga åt sidan även om det är saker som personalen har avstått löneutrymme för att erhålla. Det är även något som har tilltalat Transports medlemmar och något som även de är besvikna över att ha förlorat. Om nu den springande frågan skulle handla om detta så vore det högst oansvarigt av en arbetsgivare att åsamka samällsekonomin så stor skada pga detta.

  6. Jon Långström:
    6 juli, 2017

    Ta ert förnuft till fånga och stöd andra fackföreningar.Om arbetsgivarna var beredda att bete sig som folk skulle konflikten vara över för länge sen. Transport och sossarna verkar inte fatta att dom står på tur.

Lästips:

Transportarbetarens logga

HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.