Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF
Close
Hamnarbetarförbundet har för första gången sedan bildandet 1972 skrivit på ett eget centralt avtal.
Close

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

HF:s talesman Erik Helgeson var mycket glad efter den historiska uppgörelsen:

– Det känns helt fantastiskt. Efter förra medlarbudet ville vi ha tre strykningar. Nu fick vi igenom två av dem, men inte den sista som gällde avtalets löptid. Jag tror att det här blir jävligt bra och jag hoppas att vi kan bygga upp ett gott samarbete med Transport lokalt.

I pressmeddelandet skriver Sveriges Hamnar:

Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet har i dag inom ramen för medlingen ingått ett andrahandsavtal. Avtalet innebär att hamnkonflikten är avblåst och att verksamheten i samtliga berörda hamnar återgår. 

”Detta andrahandsavtal innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst. Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundets strejker är avblåsta och arbetet i hamnarna kan återgå till det normala”, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen.

”Det här är ett andrahandsavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av vårt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, som är det först tecknade avtalet i branschen”, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef Sveriges Hamnar.

Under hösten har HF och Sveriges Hamnar förhandlat upprepade gånger. I en tidigare intervju med Transportarbetaren uppgav Joakim Ärlund att det skulle bli problematiskt med två likalydande avtal.

Han sa då:

– De skulle per definition inte bli likalydande. Det skulle bli olika parter som ingår avtalen. När det är dags för ny avtalsrörelse riskerar vi att få olika krav från de två facken. Dessutom finns det många lokala avtal i hamnarna. Om även de ska dubbleras blir det än mer ohållbart.

– På den här punkten är vi överens med den övriga fackföreningsrörelsen: Det ska finnas ett kollektivavtal per yrkesgrupp och bransch. Inte flera. Knäckfrågan är att vi måste ha garantier för att branschen inte hamnar i ett läge där det finns två avtal med olika innehåll.

Under kvällen har Transport gått ut med följande uttalande:

Transport är naturligtvis oerhört glada och lättade över att hamnkonflikten är avblåst. Vi måste nu analysera överenskommelsen, men det vi ser är att den svenska modellen har stått stark i och med att Hamnarbetarförbundet nu tecknat ett andrahandsavtal, motsvarande ett hängavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av Transports avtal med Sveriges Hamnar. Det är också det först tecknade avtalet i branschen.
Med ett starkt avtal som reglerar villkoren minskar vi möjligheten för arbetsgivarna att avtalsshoppa och spela ut arbetare mot varandra. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Wiberg:
    5 mars, 2019

    Innebär uppgörelsen att HF gav upp kravet på rätten att teckna lokala avtal?

Lästips:

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Transportarbetarens logga

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Ringduve taxi försatt i konkurs

Taxi. Skandalbolaget Ringduve taxi är försatt i konkurs. Det tog Ystads tingsrätt 30 minuter att fatta beslutet, efter en konkursansökan där Transport företräder 28 chaufförer. Bolaget dök aldrig upp vid förhandlingen.

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Annika Flack

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Demonstranter krräver schysta vilkor

Tusentals tågar för schysta villkor

Facket. Omkring 5 000 demonstranter från stora delar av Europa samlades vid lunchtid på onsdagen i Bryssel för att protestera mot social dumpning i transportsektorn. Med visselpipor och plakat i händerna uppmanade de kandidaterna i EU-valet att ställa upp i kampen för schysta transporter.

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.