Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF
Close
Hamnarbetarförbundet har för första gången sedan bildandet 1972 skrivit på ett eget centralt avtal.
Close

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

HF:s talesman Erik Helgeson var mycket glad efter den historiska uppgörelsen:

– Det känns helt fantastiskt. Efter förra medlarbudet ville vi ha tre strykningar. Nu fick vi igenom två av dem, men inte den sista som gällde avtalets löptid. Jag tror att det här blir jävligt bra och jag hoppas att vi kan bygga upp ett gott samarbete med Transport lokalt.

I pressmeddelandet skriver Sveriges Hamnar:

Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet har i dag inom ramen för medlingen ingått ett andrahandsavtal. Avtalet innebär att hamnkonflikten är avblåst och att verksamheten i samtliga berörda hamnar återgår. 

”Detta andrahandsavtal innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst. Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundets strejker är avblåsta och arbetet i hamnarna kan återgå till det normala”, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen.

”Det här är ett andrahandsavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av vårt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, som är det först tecknade avtalet i branschen”, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef Sveriges Hamnar.

Under hösten har HF och Sveriges Hamnar förhandlat upprepade gånger. I en tidigare intervju med Transportarbetaren uppgav Joakim Ärlund att det skulle bli problematiskt med två likalydande avtal.

Han sa då:

– De skulle per definition inte bli likalydande. Det skulle bli olika parter som ingår avtalen. När det är dags för ny avtalsrörelse riskerar vi att få olika krav från de två facken. Dessutom finns det många lokala avtal i hamnarna. Om även de ska dubbleras blir det än mer ohållbart.

– På den här punkten är vi överens med den övriga fackföreningsrörelsen: Det ska finnas ett kollektivavtal per yrkesgrupp och bransch. Inte flera. Knäckfrågan är att vi måste ha garantier för att branschen inte hamnar i ett läge där det finns två avtal med olika innehåll.

Under kvällen har Transport gått ut med följande uttalande:

Transport är naturligtvis oerhört glada och lättade över att hamnkonflikten är avblåst. Vi måste nu analysera överenskommelsen, men det vi ser är att den svenska modellen har stått stark i och med att Hamnarbetarförbundet nu tecknat ett andrahandsavtal, motsvarande ett hängavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av Transports avtal med Sveriges Hamnar. Det är också det först tecknade avtalet i branschen.
Med ett starkt avtal som reglerar villkoren minskar vi möjligheten för arbetsgivarna att avtalsshoppa och spela ut arbetare mot varandra. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Wiberg:
    5 mars, 2019

    Innebär uppgörelsen att HF gav upp kravet på rätten att teckna lokala avtal?

Lästips:

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Schysta villkor åt alla!

Ledare. Året är snart slut och mycket har handlat om kollektivavtalsförhandlingar. Nästan alla har fått nya avtal och med det löneökningar och andra ersättningar. I de allra flesta fall har förhandlingarna avlöpt utan större gupp.

5 tycker till om lönerna

Enkät. Transportarbetaren frågade fem medlemmar vad de tycker om sitt nya kollektivavtal.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.