Close
Artikel ur Hamnarbetarförbundets tidning nr 3 2019.
Close

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

– Hamnarbetarförbundets tidning innehåller ofta kritik och beskyllningar mot Transport. Men artikeln i det senaste numret är ett lågvattenmärke. Det som rapporteras om medlemssituationen i Luleå är inte sant. Hur vore de om tidningen kollar fakta och låter dem som anklagas få bemöta kritiken, säger Transports lokalombudsman Patrik Östbjerg, som personligen känner sig utpekad.

Under vinjetten Avdelningarna runt intervjuar Hamnarbetaren företrädare i olika hamnar. Först ut är Luleå, där bolaget Shorelink är arbetsgivare.

Redan i rubriken står att ”Hela styrkan i Luleå hamn lämnar Transport för Hamnarbetarförbundet”.

– I nuläget har Transport elva medlemmar i hamnen. När Hamnarbetarförbundets tidning kom ut var det fler. Vi vet också att flera hamnarbetare lämnat Transport, men valt att vara oorganiserade. Så vad betyder mangrant, undrar Per-Olof Norgren, central stuveriombudsman i Transport.

Transports tidigare klubbordförande i Luleå, Viktor Blombäck, har hoppat av och är nu ny lokal avdelningsordförande för Hamnarbetarförbundet (HF). I artikeln hävdar han att Transport körde över klubben, när arbetsgivaren ville schemalägga arbete på helgerna.

Per-Olof Norgren säger:

– Han undviker noga att redogöra för sakfrågan. Stålkoncernen SSAB har båtar som kommer på helgerna och hamnen behöver ha bemanning då. Ett antal tongivande hamnarbetare anser att det arbetet ska ske som frivillig övertid där fast anställda har förtur.

– Bolaget ville schemalägga helgarbetet och skapa fler fasta tjänster. Hur ska vi som facklig organisation kunna försvara att vissa anställa jobbar dubbla skift, i stället för att fler jobb inrättas? Kollektivavtalet öppnar dessutom för skiftarbete, och så fungerar det i andra hamnar.

Helglossningen och lösningen med övertid var tidigare reglerad i ett lokalt avtal på Shorelink. En uppgörelse som arbetsgivaren ville ändra. Transports förhandlare åkte under en period skytteltrafik till Luleå, för diskussioner med den lokala fackklubben och förhandlingar med arbetsgivaren.

Till slut skrev Transports ombudsman på ett avtal om helgskift, med en kraftig reducering av arbetstiden.

I Hamnarbetarens artikel heter det att de anställda gång efter annan fått uppleva hur Transport svikit dem och gått arbetsgivaren till mötes – ”utan deras vetskap eller godkännande”.

– Luleå hamn och medlemmarna där är den arbetsplats vi ägnat allra mest tid de senare åren, inflikar Patrik Östbjerg.

I texten hävdar HF:s Viktor Blombäck att flera skrivelser eller propåer som skickats till Transports stuveriavdelning tappats bort eller försvunnit. Med det syrliga tillägget att: ”…det ofta verkar bli fel när det ska göras fackliga karriärer.”

I Luleå hävdas att Transports centrala ombudsman godkänt en tjänstemannamodell för beräkning av semesterersättningen, som ”ger en sänkning långt under central avtalsnivå”.

Det tillbakavisar Per-Olof Norgren, som är Transports centrala ombudsman:

– För det första var det vår lokalombudsman som godkände den. Uppgörelsen innebär heller ingen lönedumpning.

Bakgrunden ser ut så här, förklarar han.

Redan 1995 tecknade Shorelink ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet. Ett avtal som faktiskt innebar lönedumpning.

Uppgörelsen blev ett fall för Arbetsdomstolen, som slog fast att HF:s avtal stred mot Transports först tecknade centrala kollektivavtal.

I HF:s lokala avtal beräknades semesterlönen enligt en modell som ofta tillämpas bland tjänstemän. Transport ville växla tillbaka till reglerna i kollektivavtalet, men det blev problematiskt – eftersom semesteråret räknas på olika sätt och hamnarbetarna skulle komma i kläm under en övergångsperiod.

Efter en diskussion med medlemmarna blev lösningen att de anställda fick behålla tjänstemannamodellen.

– Våra medlemmar sa ja till upplägget. Samma system finns kvar i Stockholms Hamnar, sedan den tid då HF hade det lokala avtalet där. Utan klagomål från någon, säger Norgren.

Nästa avdelning som vittnar i Hamnarbetarens artikel är Gävle. Transport anklagas för att ställa upp på lönedumpning för extringar som tas in vid sjukdom. Enligt HF ska arbetsgivare betala övertid och varsla tre dagar i förväg, om man vill ta in sjukersättare.

Transports ombudsman Per-Olof Norgren skakar på huvudet:

– Hamnarbetarförbundet förstår inte avtalet. Om någon blir akut sjuk och måste ersättas kan arbetsgivaren ju inte varsla tre dagar i förväg.

Enligt Norgren är det också så att om bolagen tar in extringar utanför ordinarie arbetstid (07-16:30), då utgår alltid övertidsersättning:

– Den ger bra betalning och är en kompensation för den otrygga anställningen. Men avtalet har länge varit sådant att tiden som extringar jobbar ihop inte ger förtur till ny anställning.

– Därför försöker vi, när det går, att få in hamnarbetare på riktiga vikariat eller visstidsanställningar, exempelvis vid längre sjukfall. Då ökar möjligheterna till tillsvidareanställning. Fast då gäller samma villkor som för fast anställda. Det vill säga inhopparen får ob-ersättning eller skifttillägg, om arbetet sker utanför den ordinarie arbetstiden.

I Norrköping utmålas Transports ombudsmän som personer som ”dansar in och dikterar villkoren”.

– Då vill jag påminna om att HF tecknade ett treårigt lokalt avtal i Norrköping hamn, med en trossföringsfirma. En uppgörelse som är sämre än vårt riksavtal. Dessutom har den lokala fackliga förtroendemannen eget förhandlingsmandat. Det dansar inte in någon ombudsman, om inte våra företrädare efterfrågar den hjälpen, säger Patrik Östbjerg.

I Stockholms Hamnar påpekar HF:s ombud att Transport gjort upp ett lokalt avtal om bland annat löner och arbetstider med hamnoperatören Hutchinson Port, som ska sköta driften i den nya containerhamnen i Norvik.

Uppgörelsen strider mot kollektivavtalsreglerna, anser den lokale HF-företrädaren, med tillägget: ”Det lutar åt att vi måste stämma dem”.

– Jag förstår inte ens vad HF menar, säger Per-Olof Norgren. På vilket sätt strider det mot kollektivavtalets regler att Transport tecknar ett lokalt avtal med Hutchinson Port?

– HF påstår nu att det blev fel från början. Hur då fel? Är det att uppgörelsen faktiskt är bättre än det centrala avtalet som även HF skrivit under?

Transports stuveriombudsmän tycker att det är anmärkningsvärt att HF:s tidning riktar så allvarlig kritik mot Transport och förbundets anställda – utan att kolla fakta och utan att de som kritiseras ges möjlighet att bemöta anklagelserna.

”Jag räknar inte medlemmar”

HF. Transportarbetaren ringer upp Hamnarbetarförbundets man i Luleå, Viktor Blombäck, och ber honom utveckla kritiken mot Transport. Exempelvis uttalandet att ”det ofta verkar bli fel när det ska göras fackliga karriärer”. Blombäcks enda svar blir: – Jag har inga kommentarer.

Eskil Rönér är ordförande i Hamnarbetarförbundet och ansvarig utgivare för tidningen Hamnarbetaren. Transportarbetaren frågar honom:

Är det korrekt att hamnarbetarna i Luleå har lämnat Transport, mangrant?

– Jag vet inte om det är korrekt, jag har inte läst artikeln.

Du är ansvarig för innehållet i Hamnarbetaren. Är det viktigt att faktauppgifter stämmer? Transport uppger att man har elva medlemmar kvar och att flera hamnarbetare nu valt att vara fackligt oorganiserade.

– Jag sitter inte och räknar medlemmar. När jag var i Luleå fick jag intrycket att hamnarbetarna var besvikna. Det kan finns en och annan, i verkstan kanske, som inte har gått över.

Sakfrågan handlar om arbete på helgerna. Om det ska bedrivas som kontinuerlig övertid. Eller på schemalagd tid, vilket också innebär nya jobb. Vad anser du?

– Jag tycker inte att övertid är rättevisefråga. Vi ska försöka minska övertidsuttaget och vi driver inte kravet att medlemmarna ska ha rätt till mer övertid.

Anställda i Transport reagerar mot den kritik de får i Hamnarbetarens artikel. Har du förståelse för besvikelsen?

– Det är klart man blir besviken när medlemmar lämnar förbundet.

Är Hamnarbetaren en journalistisk produkt?

– Jag förstår inte frågan.

För journalister finns etiska spelregler som branschen tagit fram. Där sägs bland annat att nyheter ska vara korrekta, journalister ska höra båda sidor och man ska var ”generös med bemötanden”. Lever Hamnarbetaren upp till det?

– Vi gör så gott vi kan.

Har tidningen kontaktat Transports stuveriombudmän, som beskylls för en rad saker i artikeln.

– Jag vet inte om man försökt kontakta alla möjliga personer. Det kan vara svårt att få tag i folk.

Om Transport begär ett genmäle, kommer ni att publicera det?

– Ja, det kan jag nog tänka mig.

Jag har läst Hamnarbetaren till och från under många år och slagits av att ”motståndare” i princip aldrig får komma till tals. Är Hamnarbetaren en av de sista Pravda-tidningarna, där bara ”sanningen” släpps fram?

– Jag tänker inte värdera din åsikt, nu avslutar vi den här intervjun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anno nym:
    29 november, 2019

    Fet chans att er "journalistiska produkt" låter oliktänkande komma till tals. Nej, rannsaka er själva och inse att toppstyrning inte är omtyckt

Lästips:

Transportarbetarens logga

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

”Dags för facken att organisera cykelbuden”

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transportarbetarens logga

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Man åtalad för tortyr av tidningsbud

Tidningsbud. Den 25-årige man som sedan tidigare suttit häktad, misstänkt för att ha kidnappat och utsatt ett tidningsbud i Kristianstad för tortyrliknande misshandel, har åtalats. Åklagaren betraktar brottet som synnerligen grovt.

Taxibolag får köra vidare trots skatteskulder

Taxi. Salimovicägda bolaget Taxi 201 201 får leva vidare. Trots skatteskulder, uppsagt färdtjänstuppdrag och att taxitillstånd saknas räknar tingsrätten med att företaget ska komma på fötter igen.

Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

Ryanairplan i luften

Fortfarande ovisst vid Skavsta

Flygplats. Transports ombudsmän har träffat arbetsgivarparterna från Skavsta flygplats. Men fortfarande veckan före jul är det oklart hur många jobb som hotas då Ryanair lägger ned sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.

Ombudsman tillbaka i tjänst efter inhopp i lönetvist på flyttfirma

Flytt. I höstas skrev Borås Tidning en serie artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Transport drev samtidigt en lönetvist mot bolaget. En tvist som ledde till att en central ombudsman stängdes av. Ombudsmannen återgår nu i tjänst på Transports förbundskontor.

Lönegap som på 1930-talet

Lönerapport. Löneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän fortsätter att öka. Medellönen per månad för tjänstemän är nu 13 500 kronor högre än för anställda inom LO:s avtalsområden, visar Landsorganisationens årliga lönerapport.

Ny riskbedömning stoppar bevakning i Rinkeby

Bevakning. Transport stoppar åter arbete i de källargångar där en väktare i oktober blev skjuten. Och det kan bli permanent. Inte heller i framtiden är det troligt att säkerheten går att garantera i hyresfastigheten i Stockholmsförorten Rinkeby.

Tankbilschaufförs död jämförs med 18 år gammal olycka

Chaufför. En chaufför som lastade tallolja hittades i höstas död vid lastbilen. För 18 år sedan omkom en annan chaufför, som körde för samma åkeri, i en liknande olycka. Polisen har nu lämnat över den gamla utredningen till åklagare.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.