Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

I pressmeddelandet slår HF på stora trumman. På grund av påstådda brister i arbetsmiljöarbetet har förbundet skickat över en förhandlingsbegäran till Sveriges Hamnar. Kravet är att få teckna ett eget centralt avtal.

HF förtydligar att den tänkta överenskommelsen ska vara exakt likalydande som Transports treåriga hamn- och stuveriavtal. Utom på tre punkter där HF vill ha ändringar.

Det handlar bland annat om att stärka rättigheterna för de behovsanställda och att få in en skrivning som förbjuder hamnbolagen att hyra in personal, om det finns annan personal med återanställningsrätt.

Sveriges Hamnar har kontrat med ett eget uttalande. I det sägs att HF redan blivit erbjudna avtal – två gånger. Och då sagt nej. Sveriges Hamnar påpekar också att arbetsgivarna redan har ett kollektivavtal som omfattar samtliga hamnarbetare i Sverige. Med Transport.

Det avtalsförslag som HF än så länge sagt nej till är sannolikt ett så kallat hängavtal på Transports avtal. Nu vill man i stället ha eget exakt likadant som Transports.

HF har i och för sig begärt tre tillägg, men de lanseras som förslag – inte absoluta krav.

Vad är det för skillnad mellan ett hängavtal eller ett eget avtal, som är en exakt blåkopia av konkurrentfackets redan tecknade avtal?

Transportarbetaren har talat med arbetsrättsjurister som i det känsliga läge som råder inte vill låta sig intervjuas. Men ett par punkter framskymtar:

  • Skulle HF teckna ett hängavtal får förbundet flera de fackliga rättigheter man slåss för, men det är Transport som förhandlar om villkoren när det är dags att förnya avtalet.
  • Om det finns ett hängavtal och det uppstår tvist mellan HF och ett hamnbolag kan frågan drivas till Arbetsdomstolen (AD). Men då blir det ändå Transport och Sveriges Hamnar som krigar om tolkningen av avtalet.
  • Om HF skulle få ett eget centralt avtal, mer eller mindre likalydande, så blir det ändå svårt att tillämpa avtalet på arbetsplatserna. Risken är stor att Transport, eller arbetsgivarna, går till AD. Som kommer att hävda principen att först tecknade avtal gäller. Alltså Transports.
  • Med två olika centrala avtal och två fackliga motparter finns förstås risken att samma avtalsparagrafer tolkas olika, något som knappast gynnar stuveriarbetarkåren i stort. Fast å andra sidan påpekar en jurist att om man kopierar avtalsbestämmelser så kopierar man också tidigare tolkningar av dem.

Transportarbetaren har sökt Sveriges Hamnars vd Joakim Ärlund. Han meddelar på telefonsvararen att han sitter i möte hela onsdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.