Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

I pressmeddelandet slår HF på stora trumman. På grund av påstådda brister i arbetsmiljöarbetet har förbundet skickat över en förhandlingsbegäran till Sveriges Hamnar. Kravet är att få teckna ett eget centralt avtal.

HF förtydligar att den tänkta överenskommelsen ska vara exakt likalydande som Transports treåriga hamn- och stuveriavtal. Utom på tre punkter där HF vill ha ändringar.

Det handlar bland annat om att stärka rättigheterna för de behovsanställda och att få in en skrivning som förbjuder hamnbolagen att hyra in personal, om det finns annan personal med återanställningsrätt.

Sveriges Hamnar har kontrat med ett eget uttalande. I det sägs att HF redan blivit erbjudna avtal – två gånger. Och då sagt nej. Sveriges Hamnar påpekar också att arbetsgivarna redan har ett kollektivavtal som omfattar samtliga hamnarbetare i Sverige. Med Transport.

Det avtalsförslag som HF än så länge sagt nej till är sannolikt ett så kallat hängavtal på Transports avtal. Nu vill man i stället ha eget exakt likadant som Transports.

HF har i och för sig begärt tre tillägg, men de lanseras som förslag – inte absoluta krav.

Vad är det för skillnad mellan ett hängavtal eller ett eget avtal, som är en exakt blåkopia av konkurrentfackets redan tecknade avtal?

Transportarbetaren har talat med arbetsrättsjurister som i det känsliga läge som råder inte vill låta sig intervjuas. Men ett par punkter framskymtar:

  • Skulle HF teckna ett hängavtal får förbundet flera de fackliga rättigheter man slåss för, men det är Transport som förhandlar om villkoren när det är dags att förnya avtalet.
  • Om det finns ett hängavtal och det uppstår tvist mellan HF och ett hamnbolag kan frågan drivas till Arbetsdomstolen (AD). Men då blir det ändå Transport och Sveriges Hamnar som krigar om tolkningen av avtalet.
  • Om HF skulle få ett eget centralt avtal, mer eller mindre likalydande, så blir det ändå svårt att tillämpa avtalet på arbetsplatserna. Risken är stor att Transport, eller arbetsgivarna, går till AD. Som kommer att hävda principen att först tecknade avtal gäller. Alltså Transports.
  • Med två olika centrala avtal och två fackliga motparter finns förstås risken att samma avtalsparagrafer tolkas olika, något som knappast gynnar stuveriarbetarkåren i stort. Fast å andra sidan påpekar en jurist att om man kopierar avtalsbestämmelser så kopierar man också tidigare tolkningar av dem.

Transportarbetaren har sökt Sveriges Hamnars vd Joakim Ärlund. Han meddelar på telefonsvararen att han sitter i möte hela onsdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Corona
Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.