Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

I pressmeddelandet slår HF på stora trumman. På grund av påstådda brister i arbetsmiljöarbetet har förbundet skickat över en förhandlingsbegäran till Sveriges Hamnar. Kravet är att få teckna ett eget centralt avtal.

HF förtydligar att den tänkta överenskommelsen ska vara exakt likalydande som Transports treåriga hamn- och stuveriavtal. Utom på tre punkter där HF vill ha ändringar.

Det handlar bland annat om att stärka rättigheterna för de behovsanställda och att få in en skrivning som förbjuder hamnbolagen att hyra in personal, om det finns annan personal med återanställningsrätt.

Sveriges Hamnar har kontrat med ett eget uttalande. I det sägs att HF redan blivit erbjudna avtal – två gånger. Och då sagt nej. Sveriges Hamnar påpekar också att arbetsgivarna redan har ett kollektivavtal som omfattar samtliga hamnarbetare i Sverige. Med Transport.

Det avtalsförslag som HF än så länge sagt nej till är sannolikt ett så kallat hängavtal på Transports avtal. Nu vill man i stället ha eget exakt likadant som Transports.

HF har i och för sig begärt tre tillägg, men de lanseras som förslag – inte absoluta krav.

Vad är det för skillnad mellan ett hängavtal eller ett eget avtal, som är en exakt blåkopia av konkurrentfackets redan tecknade avtal?

Transportarbetaren har talat med arbetsrättsjurister som i det känsliga läge som råder inte vill låta sig intervjuas. Men ett par punkter framskymtar:

  • Skulle HF teckna ett hängavtal får förbundet flera de fackliga rättigheter man slåss för, men det är Transport som förhandlar om villkoren när det är dags att förnya avtalet.
  • Om det finns ett hängavtal och det uppstår tvist mellan HF och ett hamnbolag kan frågan drivas till Arbetsdomstolen (AD). Men då blir det ändå Transport och Sveriges Hamnar som krigar om tolkningen av avtalet.
  • Om HF skulle få ett eget centralt avtal, mer eller mindre likalydande, så blir det ändå svårt att tillämpa avtalet på arbetsplatserna. Risken är stor att Transport, eller arbetsgivarna, går till AD. Som kommer att hävda principen att först tecknade avtal gäller. Alltså Transports.
  • Med två olika centrala avtal och två fackliga motparter finns förstås risken att samma avtalsparagrafer tolkas olika, något som knappast gynnar stuveriarbetarkåren i stort. Fast å andra sidan påpekar en jurist att om man kopierar avtalsbestämmelser så kopierar man också tidigare tolkningar av dem.

Transportarbetaren har sökt Sveriges Hamnars vd Joakim Ärlund. Han meddelar på telefonsvararen att han sitter i möte hela onsdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.