Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet (HF), ligger i fejd med containerhamnen AMP Terminals och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Det är Transport som har kollektivavtalet i hamnen, liksom i övriga svenska hamnar. HF kräver dock att bland annat få utse en egen förhandlingsorganisation och rätt till facklig tid. Konflikten har de senaste åren yttrat sig i punktstrejk, blockad och lockout.

Hamnen har förlorat trafik och sagt upp hamnarbetare. I dag meddelade Göteborgs hamn att 2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan. Godsvolymerna minskade med 19 procent jämfört med året före.

Just nu pågår fyra olika rättsprocesser som har sin grund i konflikten:

  • I mitten av februari väntas Arbetsdomstolen (AD) komma med dom i en tvist mellan arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar och HF. Fackförbundet anklagar arbetsgivarna för att inte ha förhandlat förrän det rikstäckande kollektivavtal med Transport var klart. Förhandlingsvägran är rubriken.
  • Nu på måndag möts HF och APM Terminals i samma domstol. Fackförbundet har stämt arbetsgivaren, och hävdar bland annat att företaget försökt pressa hamnarbetarna att skriva under fredspliktsavtal genom att hålla inne ordförandens lön. Tre rättegångsdagar är utsatta.
  • Veckan därpå startar ytterligare en tredagarsrättegång i AD. Den här gången har Sveriges Hamnar stämt 25 medlemmar i HF. De anklagas för att ha lagt ner arbetet under en dag, och krävs på skadestånd för olovlig stridsåtgärd.
  • Och så sent som häromdagen stämde Hamnarbetarförbundet APM Terminals som en följd av massuppsägningarna i containerhamnen förra året. Enligt facket har fem av de uppsagda hamnarbetarna fått för kort uppsägningstid.

– Sedan är det mycket möjligt att det blir fler processer om de uppsägningarna, säger Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet. Det kan handla om brott mot företrädesrätten när uppsagda inte har fått jobb i hamnen igen via bemanningsföretag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Arbetsdomstolens entré

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.