Annons:

Hamnarbetare tröttnat på tunga lyft

Hamnarbetarna på färjeterminalen i Visby har anmält arbetsgivaren för dålig arbetsmiljö när de hanterar bagage. De är rädda att skada sig av tunga lyft och felaktiga arbetsställningar.

– Bagagevagnarna är tunga och klumpiga. De har två våningar och tak, så inget lyftredskap kan användas. Vi får krypa in i dem och klättra utanpå dem …

Skyddsombudet Bengt Karlsson har tröttnat. Tillsammans med de andra hamnarbetarna har han skrivit en 6:6a-anmälan om den dåliga arbetsmiljön när färjepassagerarnas väskor och annat bagage ska hanteras.

En 6:6a-anmälan gör skyddsombud till Arbetsmiljöverket – som då prövar om arbetet är farligt. Myndigheten avgör sedan om arbetsgivaren ska få ett föreläggande om vad som måste göras eller om arbetet ska stoppas.

– Vi har kämpat för en bättre arbetsmiljö i tre år, säger Bengt Karlsson. Under den tiden har vagnarna byggts om två gånger, men vi har inte tillfrågats. Det är ju bara att åka till flyget för att se hur vettigare vagnar kan se ut!

Transportarbetaren får tag på Thomas Nyberg, vd på anmälda företaget Gotlands stuveri, när han är på väg in på ett möte.

– Jag har ingen möjlighet att ge företagets syn på detta i dag eller i morgon, blir hans hastiga kommentar.

Till P4 Gotland hinner han säga att arbetsmiljön har blivit mycket bättre:

– Nu är det som på en flygplats. Bagaget vägs, tungt bagage märks och bagage över 25 kilo packas om. Det är en jättestor förändring som har skett, säger han till lokalradion.

Skyddsombudet Bengt Karlsson säger att anmälan visserligen är riktad mot hamnarbetarnas arbetsgivare Gotlands stuveri, men att bagagevagnarna ägs av Destination Gotland och att själva terminalen tillhör Visby kommun.

– Det där är lite invecklat, säger han. Men nu får vi se hur Arbetsmiljöverket ser på det här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.