Hamnarbetare tröttnat på tunga lyft

Hamnarbetarna på färjeterminalen i Visby har anmält arbetsgivaren för dålig arbetsmiljö när de hanterar bagage. De är rädda att skada sig av tunga lyft och felaktiga arbetsställningar.

– Bagagevagnarna är tunga och klumpiga. De har två våningar och tak, så inget lyftredskap kan användas. Vi får krypa in i dem och klättra utanpå dem …

Skyddsombudet Bengt Karlsson har tröttnat. Tillsammans med de andra hamnarbetarna har han skrivit en 6:6a-anmälan om den dåliga arbetsmiljön när färjepassagerarnas väskor och annat bagage ska hanteras.

En 6:6a-anmälan gör skyddsombud till Arbetsmiljöverket – som då prövar om arbetet är farligt. Myndigheten avgör sedan om arbetsgivaren ska få ett föreläggande om vad som måste göras eller om arbetet ska stoppas.

– Vi har kämpat för en bättre arbetsmiljö i tre år, säger Bengt Karlsson. Under den tiden har vagnarna byggts om två gånger, men vi har inte tillfrågats. Det är ju bara att åka till flyget för att se hur vettigare vagnar kan se ut!

Transportarbetaren får tag på Thomas Nyberg, vd på anmälda företaget Gotlands stuveri, när han är på väg in på ett möte.

– Jag har ingen möjlighet att ge företagets syn på detta i dag eller i morgon, blir hans hastiga kommentar.

Till P4 Gotland hinner han säga att arbetsmiljön har blivit mycket bättre:

– Nu är det som på en flygplats. Bagaget vägs, tungt bagage märks och bagage över 25 kilo packas om. Det är en jättestor förändring som har skett, säger han till lokalradion.

Skyddsombudet Bengt Karlsson säger att anmälan visserligen är riktad mot hamnarbetarnas arbetsgivare Gotlands stuveri, men att bagagevagnarna ägs av Destination Gotland och att själva terminalen tillhör Visby kommun.

– Det där är lite invecklat, säger han. Men nu får vi se hur Arbetsmiljöverket ser på det här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.