Hamnarbetare beredda på strid

Skönt att Transport visar handlingskraft, är en reaktion ute i hamnar som tagits ut i blockad och punktstrejker. Arbetsgivarna kommenterar centralt att en lösning bör gå att få fram innan fackets varsel löses ut.

Före lunch i dag fick Transports hamnarbetare ett sms. Konfliktvarsel var lagt. Om inte arbetsgivarna i Sveriges Hamnar går med på vissa krav blir det blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar om en dryg vecka. Punktstrejker i sex hamnar ingår också i varslet.

– Spontant kände jag att det var skönt att facket sätter ner foten, säger Jimmy Gärling, hamnarbetare i Västerås, en av de hamnar som tagits ut för total arbetsnedläggelse.

Han berättar att de kollegor han har stött på hittills säger samma sak.

– Det kan tyckas futtigt för en som inte är insatt om blixtarna får jobba och får betalt för tre eller fyra timmar, säger Jimmy Gärling. Men det handlar om arbetslösa som måste få sina timmar för att försörja sig. Det är en stor sak för oss.

Och stridsberedskapen i Västerås?

– Svårt att säga. Men nog ställer gubbarna upp när det kommer till kritan.

I Sundsvall satt hamnens klubbordförande i en lokal förhandling när varselbeskedet kom.

– Jag blev lite förvånad, säger Richard Emanuelsson. Jag trodde att förbundet skulle ta ut större hamnar än vår. Men jag hoppas att stridsberedskapen är god, även om jag inte vet hur de som är med i Hamnarbetarförbundet reagerar.

Själv tycker han att Transports varsel är bra:

– Vi måste värna om våra jobb. Och då ska arbetsgivarna inte kunna plocka in kreti och pleti som gör stuveriarbetarnas uppgifter.

I Södertälje hamn kommer blockaderna att träda in lördag den 28 maj, om ingen uppgörelse blir klar innan dess. Däremot är hamnen inte uttagen i de två varslade punktstrejkerna.

– Det blir bra med blockad, säger Jan-Åke Johansson när vi når honom i en hamnkran. Jag tycker att vi ska slåss för förändringar i kollektivavtalet.

Hos Transports centrala motpart, Sveriges Hamnar, kommenterar vd:n Joakim Ärlund:

– Vi tycker att frågan om anställningstryggheten och blixtarnas villkor egentligen skulle lösas vid förhandlingsbordet. Att varsla om stridsåtgärder är att gå väldigt långt.

Han tror att parterna ska komma överens innan blockad och punktstrejker bryter ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.