Hamnarbetare beredda på strid

Skönt att Transport visar handlingskraft, är en reaktion ute i hamnar som tagits ut i blockad och punktstrejker. Arbetsgivarna kommenterar centralt att en lösning bör gå att få fram innan fackets varsel löses ut.

Före lunch i dag fick Transports hamnarbetare ett sms. Konfliktvarsel var lagt. Om inte arbetsgivarna i Sveriges Hamnar går med på vissa krav blir det blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar om en dryg vecka. Punktstrejker i sex hamnar ingår också i varslet.

– Spontant kände jag att det var skönt att facket sätter ner foten, säger Jimmy Gärling, hamnarbetare i Västerås, en av de hamnar som tagits ut för total arbetsnedläggelse.

Han berättar att de kollegor han har stött på hittills säger samma sak.

– Det kan tyckas futtigt för en som inte är insatt om blixtarna får jobba och får betalt för tre eller fyra timmar, säger Jimmy Gärling. Men det handlar om arbetslösa som måste få sina timmar för att försörja sig. Det är en stor sak för oss.

Och stridsberedskapen i Västerås?

– Svårt att säga. Men nog ställer gubbarna upp när det kommer till kritan.

I Sundsvall satt hamnens klubbordförande i en lokal förhandling när varselbeskedet kom.

– Jag blev lite förvånad, säger Richard Emanuelsson. Jag trodde att förbundet skulle ta ut större hamnar än vår. Men jag hoppas att stridsberedskapen är god, även om jag inte vet hur de som är med i Hamnarbetarförbundet reagerar.

Själv tycker han att Transports varsel är bra:

– Vi måste värna om våra jobb. Och då ska arbetsgivarna inte kunna plocka in kreti och pleti som gör stuveriarbetarnas uppgifter.

I Södertälje hamn kommer blockaderna att träda in lördag den 28 maj, om ingen uppgörelse blir klar innan dess. Däremot är hamnen inte uttagen i de två varslade punktstrejkerna.

– Det blir bra med blockad, säger Jan-Åke Johansson när vi når honom i en hamnkran. Jag tycker att vi ska slåss för förändringar i kollektivavtalet.

Hos Transports centrala motpart, Sveriges Hamnar, kommenterar vd:n Joakim Ärlund:

– Vi tycker att frågan om anställningstryggheten och blixtarnas villkor egentligen skulle lösas vid förhandlingsbordet. Att varsla om stridsåtgärder är att gå väldigt långt.

Han tror att parterna ska komma överens innan blockad och punktstrejker bryter ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.