Hamnarbetare beredda på strid

Skönt att Transport visar handlingskraft, är en reaktion ute i hamnar som tagits ut i blockad och punktstrejker. Arbetsgivarna kommenterar centralt att en lösning bör gå att få fram innan fackets varsel löses ut.

Före lunch i dag fick Transports hamnarbetare ett sms. Konfliktvarsel var lagt. Om inte arbetsgivarna i Sveriges Hamnar går med på vissa krav blir det blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar om en dryg vecka. Punktstrejker i sex hamnar ingår också i varslet.

– Spontant kände jag att det var skönt att facket sätter ner foten, säger Jimmy Gärling, hamnarbetare i Västerås, en av de hamnar som tagits ut för total arbetsnedläggelse.

Han berättar att de kollegor han har stött på hittills säger samma sak.

– Det kan tyckas futtigt för en som inte är insatt om blixtarna får jobba och får betalt för tre eller fyra timmar, säger Jimmy Gärling. Men det handlar om arbetslösa som måste få sina timmar för att försörja sig. Det är en stor sak för oss.

Och stridsberedskapen i Västerås?

– Svårt att säga. Men nog ställer gubbarna upp när det kommer till kritan.

I Sundsvall satt hamnens klubbordförande i en lokal förhandling när varselbeskedet kom.

– Jag blev lite förvånad, säger Richard Emanuelsson. Jag trodde att förbundet skulle ta ut större hamnar än vår. Men jag hoppas att stridsberedskapen är god, även om jag inte vet hur de som är med i Hamnarbetarförbundet reagerar.

Själv tycker han att Transports varsel är bra:

– Vi måste värna om våra jobb. Och då ska arbetsgivarna inte kunna plocka in kreti och pleti som gör stuveriarbetarnas uppgifter.

I Södertälje hamn kommer blockaderna att träda in lördag den 28 maj, om ingen uppgörelse blir klar innan dess. Däremot är hamnen inte uttagen i de två varslade punktstrejkerna.

– Det blir bra med blockad, säger Jan-Åke Johansson när vi når honom i en hamnkran. Jag tycker att vi ska slåss för förändringar i kollektivavtalet.

Hos Transports centrala motpart, Sveriges Hamnar, kommenterar vd:n Joakim Ärlund:

– Vi tycker att frågan om anställningstryggheten och blixtarnas villkor egentligen skulle lösas vid förhandlingsbordet. Att varsla om stridsåtgärder är att gå väldigt långt.

Han tror att parterna ska komma överens innan blockad och punktstrejker bryter ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.