Hamnarbetare beredda på strid

Skönt att Transport visar handlingskraft, är en reaktion ute i hamnar som tagits ut i blockad och punktstrejker. Arbetsgivarna kommenterar centralt att en lösning bör gå att få fram innan fackets varsel löses ut.

Före lunch i dag fick Transports hamnarbetare ett sms. Konfliktvarsel var lagt. Om inte arbetsgivarna i Sveriges Hamnar går med på vissa krav blir det blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar om en dryg vecka. Punktstrejker i sex hamnar ingår också i varslet.

– Spontant kände jag att det var skönt att facket sätter ner foten, säger Jimmy Gärling, hamnarbetare i Västerås, en av de hamnar som tagits ut för total arbetsnedläggelse.

Han berättar att de kollegor han har stött på hittills säger samma sak.

– Det kan tyckas futtigt för en som inte är insatt om blixtarna får jobba och får betalt för tre eller fyra timmar, säger Jimmy Gärling. Men det handlar om arbetslösa som måste få sina timmar för att försörja sig. Det är en stor sak för oss.

Och stridsberedskapen i Västerås?

– Svårt att säga. Men nog ställer gubbarna upp när det kommer till kritan.

I Sundsvall satt hamnens klubbordförande i en lokal förhandling när varselbeskedet kom.

– Jag blev lite förvånad, säger Richard Emanuelsson. Jag trodde att förbundet skulle ta ut större hamnar än vår. Men jag hoppas att stridsberedskapen är god, även om jag inte vet hur de som är med i Hamnarbetarförbundet reagerar.

Själv tycker han att Transports varsel är bra:

– Vi måste värna om våra jobb. Och då ska arbetsgivarna inte kunna plocka in kreti och pleti som gör stuveriarbetarnas uppgifter.

I Södertälje hamn kommer blockaderna att träda in lördag den 28 maj, om ingen uppgörelse blir klar innan dess. Däremot är hamnen inte uttagen i de två varslade punktstrejkerna.

– Det blir bra med blockad, säger Jan-Åke Johansson när vi når honom i en hamnkran. Jag tycker att vi ska slåss för förändringar i kollektivavtalet.

Hos Transports centrala motpart, Sveriges Hamnar, kommenterar vd:n Joakim Ärlund:

– Vi tycker att frågan om anställningstryggheten och blixtarnas villkor egentligen skulle lösas vid förhandlingsbordet. Att varsla om stridsåtgärder är att gå väldigt långt.

Han tror att parterna ska komma överens innan blockad och punktstrejker bryter ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.