Nicklas Jonsson använder en kransimulator.
Close
Det är riktigt ruskväder när Nicklas Jonsson ska lasta containrar på en båt vid kajen. Men bara på låtsas. Utanför kransimulatorn är det vindstilla och ljusan dag.
Close

Hamnar tar hjälp av kransimulator

Lite som ett dataspel, med hamnen som spelplan. Så kanske man kan beskriva den splitter nya kransimulator som är på turné i svenska hamnar.

Containern med texten Hamn- och stuveriskolan ser inte mycket ut för världen utifrån. Men invändigt ryms både själva simulatorn och en plats där utbildaren på två dataskärmar kan se vad som händer i hytten. Läraren Tomas Bocian, till vardags hamnarbetare på containerhamnen Yilport i Gävle, tycker att simulatorn har många fördelar mot att lära sig köra bara i en riktig kran.

– Du får in körvanan och det blir inga skador.

En till fördel med simulatorn är att hamnen inte behöver ta de ordinarie kranarna i anspråk för utbildning.

En vecka är hamnsimulatorn på plats i Gävle. Under den tiden ska fyra blivande kranförare drillas i både teori och praktik. Två går en yrkesutbildning i samarbete med hamnen, två jobbar redan inom företaget.

De praktiska momenten gör eleverna en och en inne i simulatorn. Den består av en stol som rör på sig, precis som i en riktig kran, en joystick och flera datorskärmar. På skärmarna har Tomas Bocian byggt upp olika scenarier som eleverna ska klara av steg för steg.

– Man kan programmera väder och vind, men också såna saker som att båten ligger snett, berättar han.

När Transportarbetaren hälsar på är det dag tre på kursen, och Nicklas Jonsson ska öva på att lasta en båt full med containrar.

Tomas Bocian har lagt in lugnt väder, för att utmaningen inte ska bli alltför stor. Men en kort stund får Nicklas Jonsson ändå prova på hur det skulle vara att lasta i riktigt ruskväder. Det börjar med att snön vräker ner. Sen mörknar himlen samtidigt som vinden ökar till orkanstyrka.

– Allting fladdrar, säger Nicklas Jonsson som försöker få en container på plats i lastbåten långt under sig.

Hytten gungar och snurrar precis som en riktig kranhytt. Och ju hårdare vinden är, desto mer gungar containern i vajrarna.

Kranen de övar på är 39 meter hög, mycket större än de som används i Gävle. Och tro det eller ej, det är svårare att köra kran i simulatorn än på riktigt. Det tycker i alla fall Tomas Bocian.

– Jag klarar av de här övningarna jag har gjort, men det är inte så enkelt. Det är enklare att köra riktig kran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Knepiga frågor om hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten har skapat tusentals tidningsartiklar och debattinlägg. Ändå har många svårt att förstå vad striden egentligen handlar om. Här är svar på några av de knepiga frågorna.

Massivt lockoutvarsel lagt i hamnkonflikten

Hamn. Sveriges Hamnar tar fram storsläggan i konflikten med Hamnarbetarförbundet (HF). Arbetsgivarna varslar om stopp för allt övertidsarbete och lockout på lediga dagar för samtliga HF-medlemmar i alla hamnar. Stridsåtgärden gäller i nästan fem månader, från den 6 mars till den 31 juli.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.