Nicklas Jonsson använder en kransimulator.
Close
Det är riktigt ruskväder när Nicklas Jonsson ska lasta containrar på en båt vid kajen. Men bara på låtsas. Utanför kransimulatorn är det vindstilla och ljusan dag.
Close

Hamnar tar hjälp av kransimulator

Lite som ett dataspel, med hamnen som spelplan. Så kanske man kan beskriva den splitter nya kransimulator som är på turné i svenska hamnar.

Containern med texten Hamn- och stuveriskolan ser inte mycket ut för världen utifrån. Men invändigt ryms både själva simulatorn och en plats där utbildaren på två dataskärmar kan se vad som händer i hytten. Läraren Tomas Bocian, till vardags hamnarbetare på containerhamnen Yilport i Gävle, tycker att simulatorn har många fördelar mot att lära sig köra bara i en riktig kran.

– Du får in körvanan och det blir inga skador.

En till fördel med simulatorn är att hamnen inte behöver ta de ordinarie kranarna i anspråk för utbildning.

En vecka är hamnsimulatorn på plats i Gävle. Under den tiden ska fyra blivande kranförare drillas i både teori och praktik. Två går en yrkesutbildning i samarbete med hamnen, två jobbar redan inom företaget.

De praktiska momenten gör eleverna en och en inne i simulatorn. Den består av en stol som rör på sig, precis som i en riktig kran, en joystick och flera datorskärmar. På skärmarna har Tomas Bocian byggt upp olika scenarier som eleverna ska klara av steg för steg.

– Man kan programmera väder och vind, men också såna saker som att båten ligger snett, berättar han.

När Transportarbetaren hälsar på är det dag tre på kursen, och Nicklas Jonsson ska öva på att lasta en båt full med containrar.

Tomas Bocian har lagt in lugnt väder, för att utmaningen inte ska bli alltför stor. Men en kort stund får Nicklas Jonsson ändå prova på hur det skulle vara att lasta i riktigt ruskväder. Det börjar med att snön vräker ner. Sen mörknar himlen samtidigt som vinden ökar till orkanstyrka.

– Allting fladdrar, säger Nicklas Jonsson som försöker få en container på plats i lastbåten långt under sig.

Hytten gungar och snurrar precis som en riktig kranhytt. Och ju hårdare vinden är, desto mer gungar containern i vajrarna.

Kranen de övar på är 39 meter hög, mycket större än de som används i Gävle. Och tro det eller ej, det är svårare att köra kran i simulatorn än på riktigt. Det tycker i alla fall Tomas Bocian.

– Jag klarar av de här övningarna jag har gjort, men det är inte så enkelt. Det är enklare att köra riktig kran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.