ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

På LO:s initiativ har vi sedan jul haft ett par möten tillsammans med Hamnarbetarförbundet för att undersöka möjligheten att tillsammans hitta en lösning på denna knöliga fråga.

Jo, för den är knölig. Våra olika organisationsformer spelar en större roll än vad man kan tro. Ett trepartsavtal med befintliga strukturer skulle innebära ständigt återkommande förhandlingar – förhandlingar som skulle bli näst intill omöjliga att genomföra. Tro mig: Ett trepartsavtal gynnar inte våra medlemmar. Ett hängavtal, där Hamnarbetarförbundet får samma villkor som Transport kommer överens med arbetsgivarna om, är vad vi förespråkar.

Inte heller kan vi se framför oss att förlora en del av Transport som är vår historia. Vårt förbund grundades av hamnarbetare 1897 och hamn och stuveri är en viktig del av vår själ.

Nu har ett första steg tagits, och det visade sig att det skulle innehålla förslag som varken vi eller Hamnarbetarförbundet tyckte var en framkomlig väg. Det betyder inte att vi stänger dörren. Det innebär att vi gör omtag och pratar vidare, och jag lovar att återkomma i frågan.

Från näringsdepartementet och infrastrukturminister Tomas Eneroth har det fortsatt att komma en strid ström av förslag som ligger helt i linje med det som vi krävt under en lång tid. Det har handlat om krav på vinterdäck på alla axlar, beställaransvar, förlängd klampning till 36 timmar och nu senast förslaget om vägkilometerskatt genom gps-övervakning. Detta är oerhört välkommet och sammantaget så kommer dessa initiativ att bidra till att försvåra för den olagliga cabotagetrafiken och minska den sociala dumpningen på våra vägar.

Förslaget om kilometerskatt i korthet:

  • Att införa en modern, smart och rättvis beskattning för tung trafik i Sverige.
  • Gps-övervakning genom transpondrar.
  • Olika skattenivåer beroende på exempelvis region, vägtyp, tidpunkt.

Praktiska konsekvenser:

  • Större kontroll på utländska fordon i Sverige.
  • Bättre planerade transporter och bättre förutsättningar för landsbygden.
  • Helt andra förutsättningar att minska den sociala dumpningen och rädda svensk åkerinäring.

Detta är ytterligare ett exempel på att vi måste arbeta för en socialdemokratiskt ledd regering efter valet, för våra medlemmars skull. Det är nämligen nästa regering som måste se till att detta förslag blir verklighet …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.