Halvtidsjobb i 14 år räckte inte för a-kassa

I våras fick flygmekaniker Kurt Eriksson sparken efter 36 år på SAS. Sedan kom nästa kalldusch. Kurt hade bara jobbat halvtid, nattskift med rejäl arbetstidsförkortning. Timmarna räcker inte för att få a-kassa. För att få ersättning krävs minst 18,5 jobbtimmar per vecka, i snitt.

– År efter år betalade jag avgiften till kassan, trots att jag inte är berättigad till någon ersättning alls. Det känns för jävligt, säger Kurt.

Kurt Eriksson slår igen bakdörrarna på skåpbilen. I skuffen ligger en bastant bergborr. Den har han precis hyrt för att resa flaggstången han fick i 60-årspresent.

– Det var inte så här jag tänkt mig de sista åren i yrkeslivet. Just nu lever jag på sparade pengar. Men sedan då? undrar han.

Redan 1979 blev Kurt anställd av SAS på Arlanda. Till en början som traktorförare, men efter några år utbildade han sig till flygmekaniker.

Jobbet rullade på rullade på fram till september 2001. Kurt Eriksson var bara 46 år när han fick en stroke. Efter ett halvår var han tillbaka, fast bara på halvtid. Övrig tid, 50 procent, blev det sjukersättning.

Våren 2015 kom en ny smäll. Den krisdrabbade flygjätten SAS meddelade att nästan alla mekaniker, omkring 60 personer, skulle bort. Kurt säger:

– Med tanke på min långa anställningstid var jag rätt säker på att få vara kvar. Men under en period var jag utlånad till Scanair. De åren räknades bort och då var det kört.

Kurt kände sig ändå ganska lugn. Han hade ju varit med i facket och a-kassan hela tiden. Efter ett par månaders väntan kom så brevet från Transports kassa.

– Jag läste och trodde inte mina ögon. Det stod att jag inte är berättigad till ersättning. Jag blev alldeles matt, hade aldrig funderat över vilka regler som gäller. Trodde ju att det fanns en trygghet när man pröjsat avgift i 36 år.

Bestämmelserna som fällde Kurt Eriksson kallas arbetsvillkor och är desamma för alla a-kassor. Huvudregeln säger att den som söker arbetslöshetsersättning måste ha:
• varit med i a-kassan i minst tolv månader.

• under de senaste tolv månaderna ha arbetat minst sex månader, med minst 80 timmar per månad.

Kurt Eriksson är besviken. 80 timmar per månad innebär i praktiken 18,5 timmar per vecka. I snitt.

För Kurt fattades någon eller några få timmar varje månad. Orsaken är flygplansunderhållet som till största delen sker på natten. Tekniker och mekaniker har sedan länge förhandlat fram kortare arbetstid. 32 timmar motsvarade normal heltid, 40 timmar. Halvtid blir bara 16 timmar, inte 18,5 som i arbetsvillkoret.

– Tänk om jag känt till a-kassans regler. Då hade jag kunnat snacka med SAS och försäkringskassan och gått upp lite i arbetstid. Nu står jag helt utan inkomst.

– Visst, jag söker jobb, men vem anställer en 60-åring som till hälften är sjukpensionär. Det som återstår är socialbidrag, men då måste jag sälja allt först. Huset. Husbilen.

Kurt har överklagat a-kassan beslut och fått ett nytt avslag. Han tycker att kassan som numera är en myndighet borde likställa heltidsjobb, 32 timmar natt, med vanliga heltidsjobb på 40 timmar.

Carin Florell är föreståndare för Transports a-kassa. Hon är frustrerad:

– Det är fruktansvärt att en medlem drabbas på det här sättet. Vi har vridit och vänt på ärendet, men som vi tolkar reglerna har vi inga möjligheter att bevilja ersättning.

– Man måste arbeta 80 timmar i månaden, i sex månader, för att få ihop ett arbetsvillkor. Fast jag hoppas ändå att medlemmen överklagar till förvaltningsrätten. I bästa fall kommer domstolen fram till en annan slutsats.

Carin Florell påminner om att för ett antal år sedan krävdes jobb för att arbetstagare över huvud taget skulle få medlemskap i a-kassorna. 17 timmar per vecka var ribban.

– Nu finns inget sådant krav alls. Det gör att vi säkert har ett antal personer i vår a-kassa som betalar avgift, utan att vara kvalificerade för ersättning.

Finns det något parallellfall till Kurt Eriksson? Någon som med en liknande bakgrund lyckats vinna en process i domstol?

– Nej, inte som jag känner till, säger Charlotte Hasselgren, biträdande försäkringschef på Arbetslöshetskassornas samorganisation. Vi hade ett ärende där det fattades 28 minuter upp till 80-timmarskravet. Domstolen avslog.

– Fram till 2007 var kravet lägre, 70 timmar per månad. När reglerna skärptes protesterade både LO och TCO. Man ansåg att fler deltidsanställda skulle hamna utanför försäkringen. Men ändringen drevs igenom ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oförändrad avgift i Transports a-kassa

A-kassa. Fyra a-kassor höjer avgiften vid årsskiftet. En sänker den. Och Transports a-kassa behåller samma avgift som de senaste åren.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Transportarbetarens logga

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.