Hallå där!

Tatiana Butovitsch Temm, som tillsammans med kompanjonen Camilla Palmertz gör en undersökning för Volvo och Vinnova om hur en lastbil kan utformas så den passar ännu bättre för kvinnor.

Hur går uppdraget till?

– Vi hade en workshop på Volvo i går för att samla den kunskap som redan finns. Vi har lagt ut frågor på en Facebookgrupp för kvinnliga chaufförer och vi kommer att fråga många fler i olika sammanhang. Till exempel måste vi också få tag på kvinnor som har valt bort förarjobbet för att ta reda på vad som fick dem att inte börja köra lastbil trots att de kanske har utbildat sig till chaufför.

– Vi har ett år på oss att ta reda på vad som krävs för att Volvo Lastvagnars kunder ska börja rekrytera förare från hela befolkningen. Det handlar om förarmiljön, interiören i hytten, hur man kommer åt att serva hela fordonet och om det finns några nya tjänster runt omkring körandet som behövs.

Några resultat redan?

– Hittills har vi fått många kommentarer om ergonomin. Den som är kort behöver kunna kombinera stolen-ratten-pedalerna annorlunda, och eftersom kvinnor är byggda på ett annat sätt går det inte bara att krympa den förarmiljö som är uppbyggd för män.

– Den dag vi skickade in våra frågor till FB-gruppen Queen of the road var det soligt, och det gjorde att nästan alla klagade på solskydden. Är man kort så funkar de inte alls.

Är detta den naturliga fortsättningen på ditt jobb med Volvos konceptbil YCC, den som kallas tjejbilen?

– Javisst, Camilla och jag startade vårt företag Ampersand eftersom vi lärde oss så mycket av det jobbet. Nu tittar vi på vad olika branscher behöver göra för att hitta en annan kundgrupp än den de redan har. Några exempel är båttillverkning, Stockholms tunnelbana och ridskolor …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?