Hallå där!

Ligger de bruna matavfallspåsarna kvar i soptunnan? När temperaturen kryper en bra bit under noll kan kompostpåsarna frysa fast och bli kvar i kärlet. Enligt Britta Moutakis, rådgivare på branschorganisationen Avfall Sverige, är problemet som störst när temperaturerna pendlar.

Hur påverkar fastfrusna påsar sopgubbarna?

– Det är inget jättestort problem för dem. Har man bak- eller sidlastare lyfter man aldrig kärlet. Där finns också en skakfunktion som ska kunna skaka ut soporna. Och har man baklastare finns det en slags bom att banka till kärlet med när det vänts upp och ner.

Hur vanligt är det att kompostpåsarna fryser fast?

– Det är värst när temperaturen växlar och soporna fryser och smälter om vartannat. Problemet är inte lika stort när det alltid är kallt.

Vad kan man själv göra för att förhindra fastfrysning?

– Det är bäst att höra med sin kommun vad de rekommenderar. Ibland kan man lägga lite tidningspapper i påsen, men i andra kommuner kanske det inte är lämpligt.

Är det okej att lägga tidningar i soptunnan som isolering?

– Vissa kommuner rekommenderar att man lägger en tidning eller matavfallspåse i botten på kärlet för att det inte ska fastna. Men även det ska man nog kolla med sin kommun för det handlar om vad biogasanläggningen eller kompostanläggningen dit matavfallet går tål. Vi har 204 kommuner som samlar in matavfall och det är verkligen jättestor skillnad på hur man gör. Så tipset är att vända sig till sin kommun.

Kan man inte skapa sopkärl som funkar utan knep? Typ räfflade eller med någon konstruktion som gör att innehållet inte fryser fast?

– Det är klart, man kan alltid jobba fram bättre kärl. Avfall Sverige känner till kommuner som har olika tekniklösningar, till exempel kärl där man har en liten hylla för påsarna.

Varför inte bara använda sådana då?

– Olika tekniklösningar passar olika kommuner. Man upphandlar den typen av kärl som man anser kommer passa sin kommun bäst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?