Frank

Hallå där!

Terminalarbetare Frank Bylin styr åter mot Schenker i Västerås efter sitt 30:e år i Transports delegation för transportavtalet.

Hur hamnade du i Transports avtalsdelegation, första gången?

– Det var en central ombudsman, min mentor Owen Olofsson, som tyckte att jag skulle vara med. Jag hade förhandlat förut, i IF Metall, när jag jobbade som maskinförare och svetsare. Där var det lite mer lösa boliner än i Transport, men jag har gått förhandlingsutbildning i bägge förbunden.

Hur har förhandlingarna förändrats under dina 30 år?

– Det har varit en viss omsättning på ombudsmän i förbundet. De vi har nu är bra, lugna och sakliga. Förbundsordförande Lasse Lindgren har jag känt sedan han körde trailer. Han lyssnar på oss. Den tidigare, Hasse Wahlström, kunde köra över hela delegationen, så det har jag varit med om.

– Anders (Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) reds anm) var med i början han också, först som sidekick. ”Nu har vi varit med länge”, sa vi till varann i går. Och kom på att vi är årsbarn. Jag är 63.

Finns det fler förändringar?

– Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv styr för mycket. BA är inte vår motpart längre. Det är Svenskt Näringsliv vi förhandlar med, säger de nej blir det nej. Jag tycker inte delegationen är så stor. Vi var ännu fler förut, när vi förhandlade på Blasieholmen i Stockholm.

Firade ni i går kväll?

– Lite grand. Det brukar inte bli så blött för min del, men det var bra stämning,. Alla var nöjda.

Hur känns det efter att det nya avtalet för lastbilsförare och terminalarbetare undertecknats?

– Jag är nöjd. Vi fick in många bra skrivningar i avtalet, som att arbetsgivarna ska bekosta yrkeskompetensbeviset (YKB). Överenskommelsen om begränsad mertid var viktigast. Det är en styggelse när arbetsgivare anställer folk på deltid och sedan kör mertid på dem. Jag tror grabbarna, och de två tjejerna där hemma, blir nöjda när jag förklarar avtalet för dem.

Vad säger du till de missnöjda?

– Avtalet gäller bara i ett år.

Fotnot. Avtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) innebär att mertid får tas ut max 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid, upp till 150 timmar är möjligt, men då krävs särskilda skäl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Per-Olov "Turken" Lundin i lastbilshytten.

”Varför ska jag sluta jobba?”

Mötet. Han gick till sjöss som 16-åring och har hunnit avverka tio transportyrken. Vid fyllda 69 år kör han fortfarande lastbil.

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Månadens klubb
Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Månadens medlem
Madelaine Krogh-Svendsen

Nu vill Madelaine komma i gång med racingen

Bilsport. Näe, det går inte att leva ut sina racingdrömmar i tidningsbilen. Madelaine Krogh-Svendsen gillar ändå sitt jobb – att köra tidningsbuntar längs halländska vägar sex nätter i veckan.

Hallå där!

John Westermark

… lastbilschauffören som hastigt hoppat in i Skellefteås hockeylag.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.