Frank

Hallå där!

Terminalarbetare Frank Bylin styr åter mot Schenker i Västerås efter sitt 30:e år i Transports delegation för transportavtalet.

Hur hamnade du i Transports avtalsdelegation, första gången?

– Det var en central ombudsman, min mentor Owen Olofsson, som tyckte att jag skulle vara med. Jag hade förhandlat förut, i IF Metall, när jag jobbade som maskinförare och svetsare. Där var det lite mer lösa boliner än i Transport, men jag har gått förhandlingsutbildning i bägge förbunden.

Hur har förhandlingarna förändrats under dina 30 år?

– Det har varit en viss omsättning på ombudsmän i förbundet. De vi har nu är bra, lugna och sakliga. Förbundsordförande Lasse Lindgren har jag känt sedan han körde trailer. Han lyssnar på oss. Den tidigare, Hasse Wahlström, kunde köra över hela delegationen, så det har jag varit med om.

– Anders (Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) reds anm) var med i början han också, först som sidekick. ”Nu har vi varit med länge”, sa vi till varann i går. Och kom på att vi är årsbarn. Jag är 63.

Finns det fler förändringar?

– Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv styr för mycket. BA är inte vår motpart längre. Det är Svenskt Näringsliv vi förhandlar med, säger de nej blir det nej. Jag tycker inte delegationen är så stor. Vi var ännu fler förut, när vi förhandlade på Blasieholmen i Stockholm.

Firade ni i går kväll?

– Lite grand. Det brukar inte bli så blött för min del, men det var bra stämning,. Alla var nöjda.

Hur känns det efter att det nya avtalet för lastbilsförare och terminalarbetare undertecknats?

– Jag är nöjd. Vi fick in många bra skrivningar i avtalet, som att arbetsgivarna ska bekosta yrkeskompetensbeviset (YKB). Överenskommelsen om begränsad mertid var viktigast. Det är en styggelse när arbetsgivare anställer folk på deltid och sedan kör mertid på dem. Jag tror grabbarna, och de två tjejerna där hemma, blir nöjda när jag förklarar avtalet för dem.

Vad säger du till de missnöjda?

– Avtalet gäller bara i ett år.

Fotnot. Avtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) innebär att mertid får tas ut max 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid, upp till 150 timmar är möjligt, men då krävs särskilda skäl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Per-Olov "Turken" Lundin i lastbilshytten.

”Varför ska jag sluta jobba?”

Mötet. Han gick till sjöss som 16-åring och har hunnit avverka tio transportyrken. Vid fyllda 69 år kör han fortfarande lastbil.

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Hallå där!

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.