Sofia Öreberg

Hallå där!

Självgående avfallsstationer och soptunnor som tömmer sig själva. Kan det vara framtidens lösning på trånga gränder och omöjliga soprum? Kanske det. Konsultföretaget Tyréns har tagit fram en robotmodell som vunnit förstapris i en stor idétävling. Inom två år tror Sofia Öreberg, stadsutvecklare på Tyréns, att vi får se de första självständiga tunnorna i bruk.

Självgående avfallsstationer, hur går det till?

– Vid varje fastighet finns det en stationär dockningsmodul med luckor där man kan sortera sopor. Vagnen där soporna lagras är dockad till den här modulen. När den är full känner den det, lossar och kör i väg. Sammantaget bildar det här en enhet som inte är större än en parkeringsplats.

Kör vagnen fram längs gator och torg genom stan?

– Ja, det gör den. I varje stadsdel finns en central dit de här vagnarna går och lastas om. Dit kommer sedan stadens ordinarie sopsystem med sopbilarna. Det här innebär att inga sopbilar behöver ge sig in på en massa smågator. Man behöver inte ens dimensionera gator och gränder för att rymma en sopbil. De hämtar i stället vid den här stadsdelscentralen.

Blir sopgubbarna överflödiga i framtiden?

– Nej, det kommer de inte att bli. De behövs – och arbetsmiljömässigt kommer det att bli mycket bättre. Sopgubbarna behöver inte ta sig ner i märkliga soprum.

– Men sen finns det en poäng till. Centralen dit de självgående fordonen går kommer att vara bemannad. Det behövs en människa som ser till att allting funkar. Det blir också en punkt för återbruk dit man kan gå med ungarnas gummistövlar eller den där soffan man inte vill ha längre. Kanske kan man låna grejer av varandra där också. Det blir en social mötesplats.

När och var kan vi se det här då?

– Vi vet inte riktigt. Det finns några utvecklingssteg kvar innan det här kan realiseras. Men inom två år skulle jag tro att det kan vara möjligt. Malmö stad är jätteintresserad. Men Göteborg var ju också med och utlyste tävlingen.

 

Fotnot: Innovationstävlingen är ett samarbete mellan Malmö stad, Göteborgs stad, Malmös kommunala bostadsbolag MKB, Sveriges lantbruksuniversitet och vatten- och avloppsverket VA Syd – med stöd av innovationsmyndigheten Vinnova. Prissumman var 200 000 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Per-Olov "Turken" Lundin i lastbilshytten.

”Varför ska jag sluta jobba?”

Mötet. Han gick till sjöss som 16-åring och har hunnit avverka tio transportyrken. Vid fyllda 69 år kör han fortfarande lastbil.

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Frank Lillvik på Himalaya

Från fattig byskola till svindlande höjder

Månadens medlem. Nio veckor gav mersmak: Förra vårvintern var Frank Lillvik datalärare i en fattig by i Nepal. I år blev det några veckor i skolan och byn igen – sedan vandring och klättring i Himalaya.

Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Hallå där!

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Val 2018
Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Rolf Hansson

Fotbollsfantasten som inte släpper sin sport

Månadens medlem. Han kikar på åtminstone ett par träningar i veckan. Och Hardebergas matcher. Plus allsvenskan på tv, utländsk klubbfotboll och Champions League när han får tillgång till fjärrkontrollen. Hamnarbetaren Rolf Hansson medger att han tillhör ”fotbollsidioterna”.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.

Hästkrafter gör skillnad

Månadens medlem. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.