Sofia Öreberg

Hallå där!

Självgående avfallsstationer och soptunnor som tömmer sig själva. Kan det vara framtidens lösning på trånga gränder och omöjliga soprum? Kanske det. Konsultföretaget Tyréns har tagit fram en robotmodell som vunnit förstapris i en stor idétävling. Inom två år tror Sofia Öreberg, stadsutvecklare på Tyréns, att vi får se de första självständiga tunnorna i bruk.

Självgående avfallsstationer, hur går det till?

– Vid varje fastighet finns det en stationär dockningsmodul med luckor där man kan sortera sopor. Vagnen där soporna lagras är dockad till den här modulen. När den är full känner den det, lossar och kör i väg. Sammantaget bildar det här en enhet som inte är större än en parkeringsplats.

Kör vagnen fram längs gator och torg genom stan?

– Ja, det gör den. I varje stadsdel finns en central dit de här vagnarna går och lastas om. Dit kommer sedan stadens ordinarie sopsystem med sopbilarna. Det här innebär att inga sopbilar behöver ge sig in på en massa smågator. Man behöver inte ens dimensionera gator och gränder för att rymma en sopbil. De hämtar i stället vid den här stadsdelscentralen.

Blir sopgubbarna överflödiga i framtiden?

– Nej, det kommer de inte att bli. De behövs – och arbetsmiljömässigt kommer det att bli mycket bättre. Sopgubbarna behöver inte ta sig ner i märkliga soprum.

– Men sen finns det en poäng till. Centralen dit de självgående fordonen går kommer att vara bemannad. Det behövs en människa som ser till att allting funkar. Det blir också en punkt för återbruk dit man kan gå med ungarnas gummistövlar eller den där soffan man inte vill ha längre. Kanske kan man låna grejer av varandra där också. Det blir en social mötesplats.

När och var kan vi se det här då?

– Vi vet inte riktigt. Det finns några utvecklingssteg kvar innan det här kan realiseras. Men inom två år skulle jag tro att det kan vara möjligt. Malmö stad är jätteintresserad. Men Göteborg var ju också med och utlyste tävlingen.

 

Fotnot: Innovationstävlingen är ett samarbete mellan Malmö stad, Göteborgs stad, Malmös kommunala bostadsbolag MKB, Sveriges lantbruksuniversitet och vatten- och avloppsverket VA Syd – med stöd av innovationsmyndigheten Vinnova. Prissumman var 200 000 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?

Kongress 2017

”Tillsammans är vi starka”

Mötet. Malin Sundberg är besatt av historia. Av berättelser om förgången tid och hur vi tagit oss dit där vi är i dag. I juni kliver hon upp i Transports talarstol, på sin första kongress.