Emil Burman, utredare Transport.
Hallå där!

Emil Burman

... som ska leda Transports valarbetare genom söndagens kyrkoval till riksdagsvalet om knappt ett år.

Det är inte ens ett år kvar till riksdagsvalet och redan på söndag är det kyrkoval. Kommer Transport att göra något inför det?

– Vi har redan varit i kontakt med avdelningarnas ordföranden för att uppmana dem att göra olika aktiviteter. Till exempel påminna medlemmar som kommer på möten och kurser, samt att använda sig av sociala medier.

– I dagarna kommer ett mejl rulla ut till Transports förtroendevalda med information om varför det är viktigt att rösta i kyrkovalet. Vi har redan nu en uppmaning på vår hemsida om att rösta.

Du är valledare, men vad är det?

– En person som har fått förtroendet att leda en organisation i en valrörelsen tillsammans med andra ledande funktionärer.

Hur ska det valarbetet gå till?

– Vi ska prata politik med våra medlemmar, ingen annan kan göra det lika bra. Vi ska också anpassa vår valrörelse utifrån vad avdelningarna tänker och tycker. Utifrån det ska vi ta fram ett bra material och aktiviteter.

Vad är dina förhoppningar inför valåret?

– Jag hoppas på ett bättre stöd för regeringen så att arbetarnas parti Socialdemokraterna får fortsätta styra Sverige. En annan förhoppning är att blockpolitiken bryts. Socialdemokraterna har nästan alltid styrt i minoritet och jag tror att en bruten blockpolitik kan leda till att regeringen kan få igenom så många bra förslag som möjligt. Som det har varit nu så har budgeten gått igenom men det har varit svårare att få igenom lagförslag.

Vad har regeringen gjort som är bra för Transports medlemmar?

– Att de har skärpt lagen om offentlig upphandling så att kollektivavtalslikande villkor ska gälla i många upphandlingar, exempelvis färdtjänst. Att nivån i a-kassan höjdes tidigt under mandatperioden. Och så tycker jag att förslaget om avdragsrätt på a-kasseavgiften är ett bra förslag som gynnar fackföreningsrörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Andreas hallin:
    14 september, 2017

    Bra.Fackförbunden ska alltid jobba politiskt.Och till slut ensam för en S-ledd regering

  2. David:
    13 september, 2017

    Det känns bra att det finns folk som kämpar för kollektivavtal och bättre villkor! Kämpa på!!

  3. håkan nilsson:
    13 september, 2017

    ja tänk vad bra om vi kan bryta blockpolitiken då kan ju anni o tennsoldaten få genom både sänkt a-kassa o minilön för en riktig s-politik modell idag med sänkta skatter för pensionärer vinststopp i välfärden osv så kan vi komma tillbaka till fornstora dagar

Lästips:

Jan Kirre Kirkhaug

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud/Bensin. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.