Emil Burman, utredare Transport.
Hallå där!

Emil Burman

... som ska leda Transports valarbetare genom söndagens kyrkoval till riksdagsvalet om knappt ett år.

Det är inte ens ett år kvar till riksdagsvalet och redan på söndag är det kyrkoval. Kommer Transport att göra något inför det?

– Vi har redan varit i kontakt med avdelningarnas ordföranden för att uppmana dem att göra olika aktiviteter. Till exempel påminna medlemmar som kommer på möten och kurser, samt att använda sig av sociala medier.

– I dagarna kommer ett mejl rulla ut till Transports förtroendevalda med information om varför det är viktigt att rösta i kyrkovalet. Vi har redan nu en uppmaning på vår hemsida om att rösta.

Du är valledare, men vad är det?

– En person som har fått förtroendet att leda en organisation i en valrörelsen tillsammans med andra ledande funktionärer.

Hur ska det valarbetet gå till?

– Vi ska prata politik med våra medlemmar, ingen annan kan göra det lika bra. Vi ska också anpassa vår valrörelse utifrån vad avdelningarna tänker och tycker. Utifrån det ska vi ta fram ett bra material och aktiviteter.

Vad är dina förhoppningar inför valåret?

– Jag hoppas på ett bättre stöd för regeringen så att arbetarnas parti Socialdemokraterna får fortsätta styra Sverige. En annan förhoppning är att blockpolitiken bryts. Socialdemokraterna har nästan alltid styrt i minoritet och jag tror att en bruten blockpolitik kan leda till att regeringen kan få igenom så många bra förslag som möjligt. Som det har varit nu så har budgeten gått igenom men det har varit svårare att få igenom lagförslag.

Vad har regeringen gjort som är bra för Transports medlemmar?

– Att de har skärpt lagen om offentlig upphandling så att kollektivavtalslikande villkor ska gälla i många upphandlingar, exempelvis färdtjänst. Att nivån i a-kassan höjdes tidigt under mandatperioden. Och så tycker jag att förslaget om avdragsrätt på a-kasseavgiften är ett bra förslag som gynnar fackföreningsrörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Andreas hallin:
    14 september, 2017

    Bra.Fackförbunden ska alltid jobba politiskt.Och till slut ensam för en S-ledd regering

  2. David:
    13 september, 2017

    Det känns bra att det finns folk som kämpar för kollektivavtal och bättre villkor! Kämpa på!!

  3. håkan nilsson:
    13 september, 2017

    ja tänk vad bra om vi kan bryta blockpolitiken då kan ju anni o tennsoldaten få genom både sänkt a-kassa o minilön för en riktig s-politik modell idag med sänkta skatter för pensionärer vinststopp i välfärden osv så kan vi komma tillbaka till fornstora dagar

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 1, den 4 december 2018

På väg. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som startar sin reseberättelse på Göteborgs central.

Hallå där!

Jessica Thorzén

… som utsetts till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Kvinnor inom livemusiken.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.