Emil Burman, utredare Transport.
Hallå där!

Emil Burman

... som ska leda Transports valarbetare genom söndagens kyrkoval till riksdagsvalet om knappt ett år.

Det är inte ens ett år kvar till riksdagsvalet och redan på söndag är det kyrkoval. Kommer Transport att göra något inför det?

– Vi har redan varit i kontakt med avdelningarnas ordföranden för att uppmana dem att göra olika aktiviteter. Till exempel påminna medlemmar som kommer på möten och kurser, samt att använda sig av sociala medier.

– I dagarna kommer ett mejl rulla ut till Transports förtroendevalda med information om varför det är viktigt att rösta i kyrkovalet. Vi har redan nu en uppmaning på vår hemsida om att rösta.

Du är valledare, men vad är det?

– En person som har fått förtroendet att leda en organisation i en valrörelsen tillsammans med andra ledande funktionärer.

Hur ska det valarbetet gå till?

– Vi ska prata politik med våra medlemmar, ingen annan kan göra det lika bra. Vi ska också anpassa vår valrörelse utifrån vad avdelningarna tänker och tycker. Utifrån det ska vi ta fram ett bra material och aktiviteter.

Vad är dina förhoppningar inför valåret?

– Jag hoppas på ett bättre stöd för regeringen så att arbetarnas parti Socialdemokraterna får fortsätta styra Sverige. En annan förhoppning är att blockpolitiken bryts. Socialdemokraterna har nästan alltid styrt i minoritet och jag tror att en bruten blockpolitik kan leda till att regeringen kan få igenom så många bra förslag som möjligt. Som det har varit nu så har budgeten gått igenom men det har varit svårare att få igenom lagförslag.

Vad har regeringen gjort som är bra för Transports medlemmar?

– Att de har skärpt lagen om offentlig upphandling så att kollektivavtalslikande villkor ska gälla i många upphandlingar, exempelvis färdtjänst. Att nivån i a-kassan höjdes tidigt under mandatperioden. Och så tycker jag att förslaget om avdragsrätt på a-kasseavgiften är ett bra förslag som gynnar fackföreningsrörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Andreas hallin:
    14 september, 2017

    Bra.Fackförbunden ska alltid jobba politiskt.Och till slut ensam för en S-ledd regering

  2. David:
    13 september, 2017

    Det känns bra att det finns folk som kämpar för kollektivavtal och bättre villkor! Kämpa på!!

  3. håkan nilsson:
    13 september, 2017

    ja tänk vad bra om vi kan bryta blockpolitiken då kan ju anni o tennsoldaten få genom både sänkt a-kassa o minilön för en riktig s-politik modell idag med sänkta skatter för pensionärer vinststopp i välfärden osv så kan vi komma tillbaka till fornstora dagar

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Transportarbetarens logga

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.