Hallå där!

Bodil Jönsson, aktuell med en ny bok: Tio tankar om arbete. Hennes tidigare bok Tio tankar om tid blev mycket omtalad på 1980-talet.

Du vill att vi ska se annorlunda på arbete och ifrågasätter den enorma betydelse det fått i våra liv. Men du är själv 74 år och jobbar för fullt?

– Det finns ingen motsättning i det. En av de saker jag vill med min bok är att öka acceptansen för att människor kan vilja arbeta olika mycket och må olika bra av att jobba olika mycket. Jag vill att min bok ska inspirera tanken snarare än ge färdiga lösningar på en komplex situation som överlevt sig själv och där alla håller varandra i ett ömsesidigt strupgrepp: arbeta!

För dem som jobbar inom LO-förbunden är många jobb hårt styrda när det gäller arbetstid och raster. Hur ska taxichaufförer och väktare kunna tillämpa dina tankar om en friare syn på arbetstid?

– En utveckling i den riktning som jag skissar ger sig inte av sig själv, och det krävs många olika steg på vägen, steg som vi inte kan förutse och planera alla på en gång. I dag har vi en obefogat stor mänsklig och ekonomisk kostnad för att alla ska in i samma mall, oberoende av personlighet, yttre förutsättningar och yrkesuppgift. Om vi åtminstone vågade samtala om möjligheterna att rucka på exempelvis styrningen av arbetena – vad skulle vi se då?

Du förespråkar medborgarlön?

– Nej, det gör jag inte – jag varnar bland annat för de ramaskrin som kan komma från den som själv jobbar hårt och inte vill att hans skatt ska gå till den som bara latar sig. Men jag säger också att det inte är värdigt ett samhälle som vårt med den skyhöga arbetslöshet som möter unga människor om de har funktionsnedsättningar, ofullständiga skolbetyg eller utomeuropeisk bakgrund. Vi andra har skapat en värld där de inte får vara med. Många långtidssjuka har det också orimligt svårt.

Vilka är dina bästa argument för medborgarlön?  

– Att vi för ungefär samma kostnad som dagens bidragssystem kan ge människor möjlighet att överleva utan att kränka dem med all kontroll. Många av dem skulle fortsätta göra så gott de kan, och en hel del av det som de gör och som kan se ut som ideellt arbete skulle vara i allra högsta grad samhällsnyttigt. Att perioden mellan två jobb skulle kunna bli sådan att man hann växa till sig som människa.

Du vill mynta begreppet lagomarbete, vad betyder det?

– Att vi skulle kunna göra tankeleken att luckra upp åtta-timmarsdagen och pensionsåldern, inte till en annan siffra utan till något som är lagom för den berörda utifrån hur mycket arbete hen klarar, arbetsuppgifternas karaktär och de yttre omständigheterna. Sådant som påverkar oss under olika perioder i livet kan vara sjuka närstående, små barn, en problemperiod med tonåringar eller en konkurrerande studieinsats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Per-Olov "Turken" Lundin i lastbilshytten.

”Varför ska jag sluta jobba?”

Mötet. Han gick till sjöss som 16-åring och har hunnit avverka tio transportyrken. Vid fyllda 69 år kör han fortfarande lastbil.

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Hallå där!

Jessica Thorzén

… som utsetts till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Kvinnor inom livemusiken.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.