Hallå där!

Bodil Jönsson, aktuell med en ny bok: Tio tankar om arbete. Hennes tidigare bok Tio tankar om tid blev mycket omtalad på 1980-talet.

Du vill att vi ska se annorlunda på arbete och ifrågasätter den enorma betydelse det fått i våra liv. Men du är själv 74 år och jobbar för fullt?

– Det finns ingen motsättning i det. En av de saker jag vill med min bok är att öka acceptansen för att människor kan vilja arbeta olika mycket och må olika bra av att jobba olika mycket. Jag vill att min bok ska inspirera tanken snarare än ge färdiga lösningar på en komplex situation som överlevt sig själv och där alla håller varandra i ett ömsesidigt strupgrepp: arbeta!

För dem som jobbar inom LO-förbunden är många jobb hårt styrda när det gäller arbetstid och raster. Hur ska taxichaufförer och väktare kunna tillämpa dina tankar om en friare syn på arbetstid?

– En utveckling i den riktning som jag skissar ger sig inte av sig själv, och det krävs många olika steg på vägen, steg som vi inte kan förutse och planera alla på en gång. I dag har vi en obefogat stor mänsklig och ekonomisk kostnad för att alla ska in i samma mall, oberoende av personlighet, yttre förutsättningar och yrkesuppgift. Om vi åtminstone vågade samtala om möjligheterna att rucka på exempelvis styrningen av arbetena – vad skulle vi se då?

Du förespråkar medborgarlön?

– Nej, det gör jag inte – jag varnar bland annat för de ramaskrin som kan komma från den som själv jobbar hårt och inte vill att hans skatt ska gå till den som bara latar sig. Men jag säger också att det inte är värdigt ett samhälle som vårt med den skyhöga arbetslöshet som möter unga människor om de har funktionsnedsättningar, ofullständiga skolbetyg eller utomeuropeisk bakgrund. Vi andra har skapat en värld där de inte får vara med. Många långtidssjuka har det också orimligt svårt.

Vilka är dina bästa argument för medborgarlön?  

– Att vi för ungefär samma kostnad som dagens bidragssystem kan ge människor möjlighet att överleva utan att kränka dem med all kontroll. Många av dem skulle fortsätta göra så gott de kan, och en hel del av det som de gör och som kan se ut som ideellt arbete skulle vara i allra högsta grad samhällsnyttigt. Att perioden mellan två jobb skulle kunna bli sådan att man hann växa till sig som människa.

Du vill mynta begreppet lagomarbete, vad betyder det?

– Att vi skulle kunna göra tankeleken att luckra upp åtta-timmarsdagen och pensionsåldern, inte till en annan siffra utan till något som är lagom för den berörda utifrån hur mycket arbete hen klarar, arbetsuppgifternas karaktär och de yttre omständigheterna. Sådant som påverkar oss under olika perioder i livet kan vara sjuka närstående, små barn, en problemperiod med tonåringar eller en konkurrerande studieinsats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Hallå där!

Christina Mattisson

… ombudsman på Transports avdelning 18 i Hälsingland, bosatt i Söderhamn och med bakgrund på bensinmack. På lördag är det yrkesförarens dag.

Fred Zuckerman, president of the International Brotherhood of Teamsters Union Local 89, in his Louisville, Kentucky office.) Zuckerman narrowly lost his bid to replace the union's national president, James P Hoffa. 18 May 2017

Han utmanar Hoffa Junior

Maktkamp. Med knapp marginal förlorade Fred Zuckerman medlemsomröstningen om ordförandeposten i Teamsters, Transports syskonförbund i USA. Men kampen om makten inom det nordamerikanska fackförbundet fortsätter.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.