Hallå där!

Bodil Jönsson, aktuell med en ny bok: Tio tankar om arbete. Hennes tidigare bok Tio tankar om tid blev mycket omtalad på 1980-talet.

Du vill att vi ska se annorlunda på arbete och ifrågasätter den enorma betydelse det fått i våra liv. Men du är själv 74 år och jobbar för fullt?

– Det finns ingen motsättning i det. En av de saker jag vill med min bok är att öka acceptansen för att människor kan vilja arbeta olika mycket och må olika bra av att jobba olika mycket. Jag vill att min bok ska inspirera tanken snarare än ge färdiga lösningar på en komplex situation som överlevt sig själv och där alla håller varandra i ett ömsesidigt strupgrepp: arbeta!

För dem som jobbar inom LO-förbunden är många jobb hårt styrda när det gäller arbetstid och raster. Hur ska taxichaufförer och väktare kunna tillämpa dina tankar om en friare syn på arbetstid?

– En utveckling i den riktning som jag skissar ger sig inte av sig själv, och det krävs många olika steg på vägen, steg som vi inte kan förutse och planera alla på en gång. I dag har vi en obefogat stor mänsklig och ekonomisk kostnad för att alla ska in i samma mall, oberoende av personlighet, yttre förutsättningar och yrkesuppgift. Om vi åtminstone vågade samtala om möjligheterna att rucka på exempelvis styrningen av arbetena – vad skulle vi se då?

Du förespråkar medborgarlön?

– Nej, det gör jag inte – jag varnar bland annat för de ramaskrin som kan komma från den som själv jobbar hårt och inte vill att hans skatt ska gå till den som bara latar sig. Men jag säger också att det inte är värdigt ett samhälle som vårt med den skyhöga arbetslöshet som möter unga människor om de har funktionsnedsättningar, ofullständiga skolbetyg eller utomeuropeisk bakgrund. Vi andra har skapat en värld där de inte får vara med. Många långtidssjuka har det också orimligt svårt.

Vilka är dina bästa argument för medborgarlön?  

– Att vi för ungefär samma kostnad som dagens bidragssystem kan ge människor möjlighet att överleva utan att kränka dem med all kontroll. Många av dem skulle fortsätta göra så gott de kan, och en hel del av det som de gör och som kan se ut som ideellt arbete skulle vara i allra högsta grad samhällsnyttigt. Att perioden mellan två jobb skulle kunna bli sådan att man hann växa till sig som människa.

Du vill mynta begreppet lagomarbete, vad betyder det?

– Att vi skulle kunna göra tankeleken att luckra upp åtta-timmarsdagen och pensionsåldern, inte till en annan siffra utan till något som är lagom för den berörda utifrån hur mycket arbete hen klarar, arbetsuppgifternas karaktär och de yttre omständigheterna. Sådant som påverkar oss under olika perioder i livet kan vara sjuka närstående, små barn, en problemperiod med tonåringar eller en konkurrerande studieinsats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Per-Olov "Turken" Lundin i lastbilshytten.

”Varför ska jag sluta jobba?”

Mötet. Han gick till sjöss som 16-åring och har hunnit avverka tio transportyrken. Vid fyllda 69 år kör han fortfarande lastbil.

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.

Jessica Karlsson med hundarna Foxy och Basse

Bästa jobbarkompisarna har fyra ben och svans

Månadens medlem. Foxy och Basse tillhör familjen. Samtidigt är de hennes bästa arbetskamrater. Väktaren Jessica Karlsson är hundförare och jobbar nätter i industriområden, parkeringsgarage och källare.

Hallå där!

Martin Fransén

... ordförande i Förbundet Arbetarsolidaritet som ger sitt årliga pris Arbetare till arbetare till Stockholms sopgubbar.

Hallå där!
Göran Hallqvist

Göran Hallqvist

… som kanske räddade 50 personers liv när bussen han åkte med var nära att krascha in i en tankbil. Själv var han på väg hem till Gävle efter en kryssning till Åland.

Hallå där!
Gabriel Collin

Gabriel Collin

… som i våras tog studenten på årets transportskola, Vretagymnasiet i Östergötland.

Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke.

”Jag blev otroligt manipulerad”

Mötet. Chaufförsjobbet på Wermdö flistransporter blev inte som Ellinor Grafström tänkt sig. Motvilligt drogs hon in i en härva av obetalda räkningar, skatteskulder, lögner och löften som aldrig infriades.

Lastbilssystrar

Lastbilssystrar

Månadens medlem. Ann-Louise och Marie-Louise. Madsen och Karlsson. Systrar på samma åkeri, med äkta män på samma åkeri. Och flera barn som blivit lastbilsförare. Vad månde bli av de snart nio barnbarnen …

Dyslexi
Patrik Welle

Patrik låter sig inte hejdas av dyslexin

Dragkamp med orden. Kalle Anka-pocket räddade honom. Och mobilen är hans bästa vän i jobbet. Lastbilschauffören Patrik Welle låter inte dyslexin stoppa honom från att göra det han vill.

Hallå där!

Caroline Söderqvist

… som är på väg hemifrån Mjölby till yrkes-VM i Förenade Arabemiraten. Där ska hon försvara de svenska färgerna i grenen flygteknik.