Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Hur gick det till?

– Tillsammans med en från Handels, en från IF Metall och en från Byggnads besökte jag nästan 1000 arbetsplatser under fyra månader. 

Vad var svårast?

– Första månaden var det ganska mycket frustration. Det här har inte gjorts tidigare och vi ringde runt och blev bollade mellan olika instanser, fackklubben på företaget som hyr in, företaget som hyr in och bemanningsföretagen. 

Vad tyckte företagen som ni kontaktade?

– Det var väldigt olika. En del kom vi aldrig in på. En del tyckte att de bemanningsanställda är där för att arbeta, inte för att prata med oss.

– Men vissa var väldigt positiva. De tyckte det var bra att vi kom och pratade om vilka fördelar som finns med kollektivavtalet.

Vad tyckte de anställda om era besök?

– I vissa fall var det svårt. Många som arbetar på de här företagen talar bristande svenska.

– Sen är det ganska svårt att nå ut till de här unga människorna med information om just försäkringar. De tror att de aldrig kommer bli skadade på jobbet, aldrig får barn och aldrig gå i pension. Det är den gruppen som är svårast att nå, det är svårt att ruska liv i dem.

Hur tycker du Transport ska jobba vidare med de bemanningsanställda?

– Det finns ju inte fackklubbar på de flesta bemanningsföretagen. Men jag tror att det finns en liten dörr för facket att komma in via försäkringarna.

 

Fotnot: Olivera Pobra jobbar till vardags som väktare på Securitas och är också försäkringsinformatör där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Tomas Pettersson, vd på Foodtankers

”Håller man på att drunkna blir man desperat”

Tricksande med milpeng. Svenska chaufförer som ersatts av lågbetalda östförare. Löneutbetalningar via ett skojarföretag i Danmark. Foodtankers har varit en följetong i medierna. Vd:n Tomas Pettersson talar ut om utflaggade bilar och chaufförer.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?

Kongress 2017

”Tillsammans är vi starka”

Mötet. Malin Sundberg är besatt av historia. Av berättelser om förgången tid och hur vi tagit oss dit där vi är i dag. I juni kliver hon upp i Transports talarstol, på sin första kongress.